چوب حراج وزارت ورزش به هیئت مدیره سرخابی ها

مسعود سلطانی فر به عنوان اولین وزیر پیشنهادی حسن روحانی در سال 92 به مجلس معرفی شد ولی نتوانست رای اعتماد بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)؛ سرانجام محمود گودرزی این سمت را بر عهده گرفت. پس از استعفای گودرزی در سال 95 و از آبان ماه این سال تا کنون سلطانی فر به عنوان نفر اول ورزش کشور مشغول به کار است.

علیرضا حیدریان

وزیر عشق فوتبال 

با اینکه عنوان وزارت خانه متبوع سلطانی فر "ورزش و جوانان" می باشد، بیشترین تمرکز ایشان روی ورزش و به خصوص فوتبال و از آن مهمتر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. آقای وزیر که به عنوان رئیس مجمع هردو باشگاه علاقه زیادی به دخالت در جزئی ترین امور داخلی آنها دارد، انتخاب های ریز و درشت زیادی برای اعضای هیئت مدیره سرخابی ها داشته است. از زمان انتخاب ایشان به مقام وزارت ده ها بار ترکیب اعضای هیئت مدیره دو باشگاه پرطرفدار را تغییر داده است. در بین این اعضا چهره های سیاسی، اقتصادی و ورزشی دیده می شود. نکته قابل ذکر اینکه از بین انبوه این افراد، معدودی بودند که با فضای فوتبال و به خصوص باشگاهداری آشنا بودند و بقیه با اهداف و نیاتی که بر ما پوشیده است این عناوین را به دست آورده بودند.

هیئت مدیره یا هیئت حاشیه

در بین اسامی که در هیئت مدیره دو باشگاه در دوران وزارت سلطانی فر دیده می شود دو دسته افراد دیده می شوند. اعضایی که برای خالی نبودن عریضه وارد شده بودند و در طول مدت حضور خود به قدری بی اثر بودند که مانند هادی زبده شیرکوهی، که به تازگی از استقلال کنار رفت، شایعه شده بود که ایشان گم شده است. از سوی دیگر اعضایی هم بودند که سراسر حاشیه بودند و با هر بهانه ای خود را در معرض رسانه ها قرار می دادند و تا نام خود را سر زبان ها بیندازند. این دسته دوم کم حاشیه برای باشگاه هایشان نساختند. عبدالرضا موسوی را می توان پر حاشیه ترین عضو هیئت مدیره استقلال دانست. موسوی با ورود به ریزترین مسائل اجرایی باشگاه و مصاحبه های پیاپی و جنجالی آرامش استقلال را به هم زده بود. اوج شاهکار موسوی عقد قرارداد ربوی با باشگاه بود که ضرر زیادی را متوجه باشگاه می کرد. شاخص ترین عضو جنجالی هیئت مدیره پرسپولیس را هم می توان کامران رسول پناه دانست. او که به عنوان دندانپزشک شخصی وزیر ورزش به پرسپولیس آمده بود. پس از انصاری فر سرپرست باشگاه شد. رسول پناه با اتهام دلالی به یحیی گل محمدی و توهین به شجاع خلیل زاده، احمد سعادتمند و مردم مازندران در آخرین روزهای مسئولیت خود حاشیه های زیادی را ایجاد کرده بود. 

مدیران با سابقه مدیریت در ورزش

در بین اعضای هیئت مدیره سرخابی ها اسامی دیده می شود که سابقه مدیرین در ورزش کشور را داشته اند. اما کمترین استفاده از تجربه این افراد صورت گرفت و بعضا خیلی زود راه خود را جدا کردند. محمد حسین قریب و علی فتح الله زاده دو تن از مدیران عامل سابق استقلال بودند که زمان کمی را در این سمت ماندند. کامران منزوی قائم مقام سابق باشگاه استقلال بر خلاف گذشته های دور کمک شایانی به استقلال نکرد. در باشگاه پرسپولیس هم مهرداد هاشمی با سابقه مدیر عاملی در سایپا عضو هیئت مدیره شد.

چهره های ورزشی هیئت مدیره

بر خلاف تصور اعضای ورزشی هر دو هیئت مدیره کمترین اثر گذاری را در تصمیم گیری ها داشتند. حتی بعضا با حاشیه هایی که به وجود می آوردند مانع ایجاد یک مسیر حرکتی درست در مدیریت باشگاه بودند. میرشاد ماجدی با دخالت های خود در امور فنی حاشیه هایی برای استقلال به وجود می آورد. البته در این بین افرادی مانند مرحوم جعفر کاشانی و محمدرضا زاد مهر و محمد پنجعلی در پرسپولیس و مسعود معینی و جواد قراب در استقلال از چهره های ورزشی موجهی بودند که البته زیاد هم دوام نیاوردند.

مسئول عزل و نصب مدیر عامل کیست؟

اساسا انتخاب مدیرعامل در شرکت ها به عهده هیئت مدیره است. اما در این دو باشگاه و با توجه به دکوری بودن هیئت مدیره، وزیر ورزش مستقیما در عزل و نصب مدیران عامل دو باشگاه دخالت کرده و با انتخاب های غیر کارشناسی خود مشکلات فراوانی را برای سرخابی ها رقم زده است. رویه به این صورت بوده است که ابتدا مدیر عامل مورد نظر وزارت به عنوان عضو هیئت مدیره انتخاب معرفی می شد و سپس پروسه جایگزینی او در پست مدیر عاملی صورت میگرفت. گرشاسبی، طاهری و عرب از پرسپولیس و افتخاری، فتحی و سعادتمند از استقلال این گونه به هیئت مدیره اضافه شده اند.

عضو هیئت مدیره ای که نیامده فراری شد

یکی از بحث برانگیزترین افرادی که عضو هیئت مدیره استقلال شد فردی به نام مهدی شریفی نیک نفس بود. تنها چند روز پس از معرفی ایشان خبری مبنی بر متواری شدن او منتشر شد. او که به دلیل دست داشتن در اختلاس میلیارد دلاری پتروشیمی مورد تعقیب قرار گرفته بود بلافاصله از کشور خارج شد.

اعضای اقتصادی 

در این سال ها تعدادی از منصوبان وزیر در هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس فعالین اقتصادی بوده اند. هدف از آوردن این افراد ایجاد زمینه ای برای در آمد زایی و یا تزریق منابع مالی به باشگاه ها بوده است. البته حضور این اعضا هم با حاشیه های کمی همراه نبوده است. شهاب جهانیان، عبدالرضا موسوی، اسماعیل خلیل زاده و مهدی عبدیان در استقلال و ابوالفضل روغنی گلپایگانی در پرسپولیس از این جمله اند.

کد خبر: 1085290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =