«بازار آزاد» برای فروش محصولات دانش‌بنیان رونمایی می‌شود/ فعالیت ۳۰ سرای نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، از رونمایی «بازار آزاد» برای فروش محصولات دانش‌بنیان واحدهای دانشگاهی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازار محصولات تولیدی واحدهای دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه و ...که مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند، برای فروش بارگذاری خواهند شد.

سید احسان شیرنگی مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اشاره کرد که سرای نوآوری یک نهاد اجتماعی است که به کمک دو بازوی اصلی خود یعنی شتاب‌دهنده و مراکز رشد در راستای اهداف تعریف شده گام برمی دارد  و این سراها به منظور حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم ایجاد شده است تا دانشجویان بتوانند در کنار گذراندن واحدهای دانشگاهی در رشته مورد نظر مهارت و تخصص فرا بگیرند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ سرای نوآوری مشغول به کار بوده که این سراها در استان‌ها با توجه به طرح آمایش سرزمین آن استان فعالیت می‌کنند. در این سراها هسته‌های فناور، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت تخصصی به فعالیت می‌پردازند.

شیرنگی ادامه داد: منظور ما از سرا صرفاً یک محیط فیزیکی نبوده بلکه یک نهاد اجتماعی مدیریتی مدنظر است که به دانشجویان کمک می‌کند در کنار واحدهای آموزشی که دارند بتوانند مهارت و تخصص لازم را در زمینه رشته تحصیلی، با توجه به نیازهای منطقه و استان کسب کنند تا پس از فارغ التحصیلی کار و کسب خودشان را داشته باشند.  

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: هدف سراهای نوآوری این است که دانشجویان زیر نظر منتورهای تخصصی بتوانند کار و کسبی را برای خود راه اندازی کنند تا از این طریق بتوانند در حوزه تخصصی مربوط به رشته تحصیلی خود درآمدزایی حرفه‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به منظور حمایت حداکثری و توسعه سریع‌تر سراهای نوآوری اقدام به انعقاد قرار داد با شتاب‌دهنده‌های مختلف شده و همچنین قراردادهایی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بهسازی  فضاهای ساختمانهای قدیمی دانشگاه با هدف در اختیار گذاشتن آنها برای سراهای نوآوری منعقد شده است.  

شیرنگی گفت: رویکرد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، حمایت کامل از هسته‌های فناور و واحدهای فناور بوده تا محصولات آنها به مرحله تولی نهایی و تجاری سازی برسند.

وی به عمده مشکلات موجود بر سر سراهای نوآوری اشاره کرد و افزود: اساس سراهای نوآوری و برنامه‌ریزی ما بر مستقل بودن آنها بوده و مهمترین مسئله مربوط به سراهای نوآوری  بحث چارت سازمانی و حساب مستقل آنها است که تلاش‌های لازم برای رفع این نقایص در حال انجام است؛ در همین راستا جلسات منظمی با معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه در حال برگزاری بوده و تصمیاتی خوبی نیز اتخاذ شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که چارت سازمانی و حساب مستقل قبل از پایان سال محقق شود.

شیرنگی همچنین با اشاره به حمایت دکتر طهرانچی و دهقانی فیروزآبادی برای جذب منابع لازم از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سراهای نوآوری افزود:  تلاشمان این است که بهترین فضای فیزیکی را برای دانشجویان فراهم کنیم تا آنها یک فضای کار اشتراکی برای کارکردن داشته باشند. به طور مثال سرای نوآوری اراک که اخیرا با سرمایه گذاری مشترک معاونت علمی و فناوری افتتاح شده است در همین مدت زمان کوتاه اقدامات عملی قابل توجهی داشته است.  

مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، از رونمایی «بازار آزاد» برای فروش محصولات دانش‌بنیان واحدهای دانشگاهی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازار محصولات تولیدی واحدهای دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه و ...که مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند برای فروش بارگذاری خواهند شد.

وی اضافه کرد: با تحقق این مهم محصولات در بازار آزاد ارائه و فضای لازم جهت تجاری سازی و فروش آن‌ها فراهم خواهد شد. همچنین معرفی محصولات و ارائه آنها به بازارهای جهانی از دیگر اهداف آتی راه‌اندازی این سامانه است.  

شیرنگی تأکید کرد: نرم افزار بازار آزاد توسط یکی از مراکز رشد استان اصفهان طراحی و تولید شده  و در حال حاضر دستورالعمل اجرایی آن توسط اداره کل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان تهیه شده و در حال انجام امور حقوقی هستیم تا محصولات  در سایت بارگذاری شوند  و واحدهای دانشگاهی بتوانند دادوستد مالی داشته باشند. این نرم افزار صرفا یک ویترین نیست که تنها محصولی را برای خرید ارائه کند بلکه بستر دادوستد مالی بین واحدهای دانشگاهی  نیز فراهم خواهد شد.  

وی اضافه کرد: همچنین چندین استان درخواست سرای نوآوری خود را به دبیرخانه اداره کل ارسال کرده‌اند که این درخواست ها در حال بررسی در دبیرخانه شورای مدیریت فعالیت‌های دانش بنیان  می‌باشند و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو هفته آینده در نهمین جلسه شورای مدیریت فعالیت‌های دانش بنیان نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود.

شیرنگی در پایان تاکید کرد : مسأله حمایت مالی از سراهای نوآوری جزو مهم ترین دغدغه‌های ما بوده که در این بین بحث حساب مستقل سراها در اولویت بوده و در تلاش هستیم که با همکاری معاونت توسعه و مدیریت منابع بتوانیم حساب سرای نوآوری را از دانشگاه مستقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای این منظور با حامیان مالی مذاکراتی صورت گرفته تا از طرح‌های دانش بنیانی که دانشجویان و اساتید ارائه می‌کنند به صورت ویژه با فراهم آوردن تسهیلات  حمایت شود. در این خصوص جلساتی خوبی با نهادهای ذی‌ربط در دانشگاه برگزار شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف شده تا از این طریق سراهای نوآوری حساب مستقل و حامیان مالی جدید داشته باشند.
انتهای پیام/

کد خبر: 1085376

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =