سخت‌ترین انتقام مهار نفوذ و سیاست‌های آمریکاست/ حاج قاسم پیروز میدان جنگ نرم

رابطه بین حاج قاسم و رهبر انقلاب رابطه‌ای گرم و صمیمی بود که از خلوص و ارادت سردار سلمانی نشات می‌گرفت. خلوص، ولایت‌مداری و شم قوی سیاسی را می‌توان کلید موفقیت و اثرگذاری این شهید بزرگوار دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاری دانشجویان ایران(ایسکانیوز)  در آستانه سالگرد شهادت قاسم سلیمانی، نگاهی عمیق‌تر به اهداف و نقش این فرمانده اهمیتی بیش از پیش دارد. فرماندهی که برای فرزندان شهدا عمو قاسم، برای سربازانش حاج قاسم و برای رهبرش یک سرباز بود.

مهدی صیاد شیرازی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با گرامی‌داشت نام و خاطره شهدا، از شهید سلیمانی به عنوان سردار دل‌ها یاد کرد و گفت: در سال‌های مجاهدت‌ شهید سلیمانی، این فرمانده زحمات و فعالیت‌های کلیدی و موثری داشت که برای همه ملت و مسئولان مشهود است. حاج قاسم با پتانسیل ویژه‌ای که داشت در عرصه‌های متفاوتی نقش‌آفرینی کرد که نتیجه جهاد بود. حضور مفید سردار سلیمانی در سال‌های فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، با افزایش درگیری‌ها در منطقه به اوج خود رسید.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاثیر بسزای قاسم سلیمانی در شرایط استراتژیک کشور و منطقه، سال‌ها فعالیت و تلاش بی وقفه‌ شهید سلیمانی را  خاموش و گمنام دانست و این مجاهدت مسکوت، در تامین امنیت داخلی و خارجی کم نظیر و زحمات گمنامش را در محضر خدا محفوظ برشمرد.

وی درباره شرایط دیپلماتیک بین‌الملل و منطقه اظهار کرد: ارتباط و همکاری سپاه قدس با مجموعه‌های مختلف در سطح منطقه از جمله فعالیت‌های مهم سردار سلیمانی بود. ایجاد تعامل و همکاری صمیمی در خاورمیانه، به شکل‌گیری بیداری اسلامی و قدرت یافتن محور مقامت انجامید.

صیاد شیرازی نمونه‌ای بارز از تعاملات را، روابط صمیمی شهید سلیمانی با سید حسن نصرالله دانست و افزود:حاج قاسم رابطه‌ای نزدیک با سید حسن نصرالله و فلسطین داشت.هم چنین ارتباطات سالم با سوریه و عراق را می‌توان برخاسته از استراتژی هدفمندی دانست که بیانگر دو ویژگی در حاج قاسم بود؛ اول مدیریت قوی و دوم شجاعت کم نظیرش.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ارادت خالصانه سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری مدظله و محبت بین آن‌ها، بیان کرد: حاج قاسم عشق و علاقه‌ای به مقام معظم رهبری داشت که برخاسته از یک روح معنوی بود. گزارشات شهید سلیمانی از پشت پرده‌های منطقه به مقام معظم رهبری و استفاده هوشمندانه از رهنمودهای رهبر انقلاب از ویژگی‌های مهم مسیر فرماندهی این شهید بزرگوار بود.

وی افزود: شهید سیلمانی خود صاحب ایده و شم نظامی-مدیریتی بود که با بهره‌مندی از نکات و هدایت‌های رهبر انقلاب عملکردی فراموش نشدنی را از خود به یادگار گذاشت. همین خلوص و هوشمندی، باعث نفوذ حاج قاسم در دل فرماندهان منطقه شد و شرایط پیشرفت را در منطقه فراهم کرد.

صیادشیرازی درباره نقش سردار سلیمانی در زمان حضور داعش در منطقه گفت: جریان شیطانی و خطرناکی که داعش ایجاد کرده بود، سختی‌های فراوانی داشت که به فرماندهی حاج قاسم خنثی شد. طراحی و برنامه ریزی عملیات در کشور سوم و بیگانه کاری پیچیده، حساس، خطیر و جدید بود که شهید سلیمانی با سرافرازی و موفقیت از این فضا خارج شد.

مدرس رشته روابط بین‌الملل اظهار کرد : حرکت نوین سردار سلیمانی در منطقه، مقاومت در برابر قدرت‌طلبی آمریکا و بستن دست استعمار در برابر جبهه اسلامی و مقاومت بود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از فقدان سردار سلیمانی هنوز نمی‌توان عملکرد نیروی قدس سپاه پاسداران و جبهه مقاومت را ارزیابی کرد افزود: باید بدانیم بررسی توفیقات و دستاوردهای بعد از حاج قاسم هنوز به گذر زمان احتیاج دارد و برای قضاوت زود است؛ اما با توجه به بیانات سردار قاآنی و سایر مسئولان در این یک سال می‌توان گفت راه شهید سلیمانی زنده و پابرجاست. بنای جبهه مقاومت و کشورهای مسلمان پی گرفتن اهداف حاج قاسم است، که ارزیابی تحقق این هدف به زمان بیشتری نیاز دارد.

صیاد شیرازی با یادآوری اعتماد و باور همه جانبه به سردار سلیمانی بیان کرد: به لطف خدا شهید سلیمانی جواب اعتماد و محبت مردم را با سربلندی و کارنامه‌ای کوبنده و درخشان داد، ادامه این اعتماد به نیروی قدس و تیم جدید می‌تواند آن ها را در ادامه دادن راه سردار سلیمانی یاری کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی انتقام سخت را یک تکلیف بر گردن مسئولان و نظام برشمرد و تاکید کرد: جنایتی که در ترور سردار سلیمانی انجام شد بخشودنی نیست و انتقام سخت برای یک جواب کوبنده به جنایت ضرورت داشته و دارد؛ اما آیا حمله به عین الاسد همان انتقام سختی است که اذهان عموم و نظریه پردازان انتظار داشتند؟ جواب این سوال در بیانات مقام معظم رهبری هست که ایشان حمله به عین‌الاسد را فقط یک سیلی در جواب جنایات آمریکا نامیدند، بنابراین عین‌الاسد پایان انتقام سخت نیست.

وی ضمن اشاره به اهمیت مهار کردن نفوذ و سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در منطقه اظهار کرد: تمرکز بر خنثی کردن شیطنت‌های آمریکا در منطقه می‌تواند قله اهداف محور مقاومت باشد و رسیدن به این هدف شاید سخت ترین انتقام از آمریکا باشد. لازمه موفقیت در این مسیر، اقدامات نظامی و امنیتی با همکاری کشورهای منطقه و محور مقاومت است.

صیاد شیرازی تدبیر در مسیر تصمیم‌گیری را ضروری برشمرد و افزود: تدبیر و زمان دو مولفه ضروری برای دستیابی به اهداف ارزشمند هستند. عجولانه نمی‌توان تحریم‌ها، دخالت‌ها و شیطنت‌های دشمن را خنثی کرد. اگرچه فعالیت نظامی پررنگ و موثر است؛ اما نباید فکر کنیم جنگ و حمله عجولانه بهترین راه برای تحقق انتقام سخت است.

مدرس رشته روابط بین‌الملل توفیقات و دستاوردهای سردار سلیمانی را حاصل حضور توامان در جبهه جنگ نرم و سخت دانست و گفت: همانطور که شهید سلیمانی در منطقه سیاست جنگ نرم را پیش گرفته بود اولویت ادامه مسیر هم باید جنگ نرم باشد. جدای از مقابله با داعش که به جنگ نظامی کشیده شد، حاج قاسم مدبرانه با سیاست‌ جنگ نرم را در منطقه به سود ایران و اسلام پیش برد.

وی درباره پیگیری عوامل ترورهای سال‌های اخیر گفت: باوجود تلاش وهمکاری تمام مسئولین برای پیگیری عوامل ترور، شاهد ناعدالتی در فضای بین‌الملل و نظریات ظالمانه علیه دولت‌های مظلوم هستیم. آنچه بیش از مسائل حقوقی و بین‌المللی حائز اهمیت است درس گرفتن ما از این ترورهاست، اگر خلل و نفوذی هست باید مرتفع شود تا نبوغ دیگری را از دست ندهیم.

صیاد شیرازی در پایان با گرامی‌داشت نام و یاد شهید سرافراز سپهبد صیاد شیرازی، وصایای شهدا را تبیین کننده راه برای ملت مسلمانان برشمرد و گفت: معنویت کثیر پدرم و تمام شهدا کلید موفقیت و عاقبت به خیری آنهاست. توکل به خدا، حفظ معنویات و ولایت‌مداری در هر شرایطی، از میراث پدر بزرگوارم و شهداست که نباید از یاد و وصایای پربارشان غافل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =