«اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد امنیت غذایی» از موضوعات مورد توجه دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، قوه عاقله اقتصادی این دانشگاه است و باید اقتصاد دانش‌بنیان و پویا را رقم بزند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، جلسه شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، عصر امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضا در سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین بنگاه های فرهنگی و علمی است که اقتصاد خاص خود را دارد، گفت: رویه اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته موکول به سرمایه گذاری مبتنی بر خرید زمین و املاک بود، به طوری که اکنون این دانشگاه دارای 17 هزار مترمربع زمین و 11 میلیون مترمربع ساختمان است، اما این املاک و دارایی ها همانطور که به مرور زمان ارزش آن حفظ می شود، اما به نوعی سرمایه راکد محسوب می شود و نمی تواند به اقتصاد لحظه‌ای دانشگاه کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع، هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92 به این نتیجه رسید که برای مدیریت اقتصادی دانشگاه، نیازمند یک شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری است و بدین ترتیب «شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش بنیان» به منظور بهره گیری از تجارب و تخصص صاحب نظران حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری در جهت استفاده بهینه از منابع علمی، پژوهشی، اقتصادی و مالی دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد منابع درآمدی پایدار و مدیریت هزینه ها و تأمین مالی منطقی و علمی برنامه های جاری، عمران و توسعه ای دانشگاه تشکیل شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیین‌نامه تأسیس شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، اهداف تأسیس این شورا را برشمرد و افزود: «استفاده بهینه از منابع دانشگاه و تعیین راهکارهای اجرایی»، «ایجاد منابع درآمدی پایدار برای دانشگاه»، «جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های دانشگاه در اثر تورم و تحولات اقتصادی»، «ایجاد و تولید ثروت با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه »، «ایجاد سبد درآمدی متنوع و کارآمد برای دانشگاه»، «کمک به مدیریت هزینه در سطح دانشگاه»، «تولید ثروت با استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی شرکت‌های دانش بنیان »، «توسعه ارتباطات اقتصادی با نهادهای علمی و پژوهشی دانش بنیان داخلی و بین‌المللی»، «مشارکت فعال در بازار سرمایه و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها» و «جلب مشارکت عملی استادان، کارکنان، دانشجویان و خانواده‌های آنان در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی دانشگاه» ازجمله اهداف تأسیس این شورا است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «بررسی و تصویب برنامه‌های راهبردی و سیاست‌ها و خط مشی‌ها در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی»، «بررسی و تصویب طرح‌های مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دانشگاه»، «بررسی ساختار درآمدی و هزینه ای دانشگاه و ارائه پیشنهادهای تأمین منابع درآمدی پایدار»، «بررسی اقتصادی طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه»، «تجزیه و تحلیل وضعیت منابع و مصارف و اموال و دارایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی مالی دانشگاه»، «بررسی و تصویب طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی از سوی کمیته‌های تخصصی و دبیرخانه شورا» و «ارائه نظریات مشاوره‌ای و پیشنهادها در حوزه‌های اقتصادی » از وظایف شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه با توجه به گسترش حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری، لزوم شناخت علمی و دقیق این حوزه‌ها و تحولات آن ضروری است، گفت: به منظور بهره‌برداری از توان علمی و آموزشی و پژوهشی اعضای شورا و سایر صاحب‌نظران، چهار کمیته‌ تخصصی «امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری»، «اقتصاد آموزش و بهره‌وری»، «منابع و مصارف» و «خدمات علمی و پژوهشی و فناوری» ذیل شورا تشکیل می شود.

دکتر طهرانچی افزود: امروز شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان با ترکیب اعضای جدید و در چارچوب آیین‌نامه مصوب سال 1392 فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. اعضای این شورا متشکل از 11 نفر شامل رئیس دانشگاه به عنوان رئیس شورا، نماینده تام‌الاختیار ریاست هیأت امنا، هفت نفر از استادان و صاحب‌نظران اقتصادی و کارآفرینان به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تأیید هیأت امنا، دو نفر از معاونان دانشگاه (معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه)، یکی از رؤسای واحدهای دانشگاه (رئیس واحد علوم و تحقیقات) و دبیر شوراست.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌ریزی های این شورا باید حرکت دانشگاه به سمت اقتصاد پویا باشد، گفت: شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، قوه عاقله اقتصادی دانشگاه است و باید اقتصاد دانش بنیان و پویا را برای دانشگاه رقم بزند تا منجر به افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای این دانشگاه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد امنیت غذایی»، از موضوعات مهم و مورد توجه در دانشگاه است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن بیش از یک میلیون دانشجو، از بزرگترین مصرف‌کنندگان حوزه دیجیتال در دوران شیوع کروناست که لازم است در این حوزه ورود جدی داشته باشیم تا بتوانیم برای اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی کنیم. از سوی دیگر، این دانشگاه 1700 استاد کشاورزی، هزاران هکتار زمین کشاورزی و تولیدات فناورانه و نوآورانه در این حوزه دارد که می تواند به صورت ویژه در حوزه اقتصاد امنیت غذایی و زنجیره آن، فعالیت داشته باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال شرکت‌داری یا مجموعه‌داری نیست

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به هیچ عنوان به دنبال شرکت‌داری یا مجموعه‌داری نیست و تربیت دانشجویان دارای مهارت، فارغ‌التحصیلان کارآفرین و کمک به اقتصاد شهرها را از وظایف خود می داند.

دکتر طهرانچی در پایان با تأکید بر لزوم توجه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی به مسیر بورسی شدن شرکت های دانش بنیان، گفت: فعالیت های دانش بنیان باید به گونه‌ای باشد که شرکت های نوپای دانش‌بنیان مسیر اقتصادی خود را طی کرده و بتوانند وارد بازار سرمایه شوند. در این خصوص از ظرفیت متخصصان این حوزه که در شورا حضور دارند، استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085439

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =