نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا

یک پزشک عمومی گنجاندن مواد غذایی دارای ویتامین D در سبد غذایی روزانه را در ایام کرونا ضروری دانست و گفت: خواب کافی در این دوران دارای اهمیت بسیار بالایی است و مصرف میوه و سبزیجات طبیعی در کنار مایعات، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مطلوب بدن ما هستند.

سید محمدجواد میرلوحی پزشک عمومی و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با بیان اینکه حیات بدن به آب وابسته است و بدن باید هیدراته باشد، گفت: نوشیدن آب و مایعات طبیعی و سالم به میزان کافی یکی از ارکان اصلی حفظ کیفیت خوب زندگی و پرهیز از ابتلا به بیماری است برهمین اساس توصیه می کنیم در این دوران افراد میزان مصرف مایعات را افزایش دهند تا بدن احساس تازگی داشته باشد.

میرلوحی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی ارگانیک و خانگی از مواردی است که همیشه توصیه می‌شود، افزود: احتمال ابتلا به کرونا با مصرف غذاهای آماده و فست فودها افزایش می یابد اما اگر افراد مواد اولیه را خام تهیه و با دستورالعمل‌های سالم و بهداشتی در خانه طبخ کنند، باعث می‌شود از سلامتی غذا اطمینان خاطر پیدا کنند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه مصرف میوه و سبزیجات طبیعی در کنار مایعات، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مطلوب بدن ما هستند، تصریح کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن نتیجه مصرف میوه و سبزیجات است و با مصرف روزانه آن‌ها می‌توان از ابتلا به بیماری‌های مختلفی نظیر ویروس کرونا جلوگیری کرد.

وی با تأکید به اینکه مصرف میوه‌هایی که ویتامین C دارند باعث تقویت سیستم ایمنی و عملکرد بهتر بدن انسان می‌شوند، بیان کرد: میوه‌های فصل زمستان از قبیل پرتقال، نارنگی و لیمو سرشار از ویتامین C هستند. ویتامین A موجود در هویج، کدوحلوایی یا کاهو هم بسیار مفید است.

این دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مواد غذایی دارای ویتامین D از موارد مهمی است که افراد باید در سبد غذایی خود نظر بگیرند، گفت: ویتامین D در مواد غذایی از قبیل ماهی چرب (مثل ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، ماهی تن) و لبنیات وجود دارد و همین‌طور بعضی از مواد غذایی تولیدی شرکت‌ها با این ویتامین غنی‌شده‌اند.

میرلوحی ادامه داد: افرادی که آزمایش داده‌اند و سطح ویتامین D پایینی دارند، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند و دارو موردنظر را مصرف کنند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، تصریح کرد: روغن‌های کانولا، آفتاب‌گردان، ذرت و زیتون این ویتامین را دارا هستند. اسفناج، کلم بروکلی و سویا نیز سرشار از این ویتامین هستند.

وی با بیان اینکه ویتامین‌های خانواده B بر سلامت انسان بسیار تأثیرگذار هستند، گفت: آهن بدن باید تأمین شود و به‌خصوص خانم‌هایی که کم‌خونی دارند، بیشتر با این موضوع درگیر هستند. روی نیز یکی از ضروری‌ترین عناصر مغذی برای سلامت انسان است؛ این عنصر در واکنش‌های ایمنی بدن شرکت داشته و در جگر گوساله، گوشت گاو و عدس وجود دارد.

میرلوحی با تأکید بر اینکه باید از فست‌فود و سوسیس یا کالباس و غذاهای سرخ‌کردنی به‌خصوص خارج از منزل که از نحوه سرخ شدن آن بی اطلاعیم اجتناب شود، افزود: درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد اما سوپ از جمله غذاهایی است که می‌تواند مفید واقع شود و همچنان آب‌لیمو تازه یا شلغم برای افراد مبتلا به سرماخوردگی و کرونا توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان خواب کافی و صحیح در این دوران دارای اهمیت بسیار بالایی است، گفت: در این ایام خواب منظم دچار اختلال شده و افراد تا دیروقت بیدار می‌مانند در حالی که به توصیه کارشناسان، خواب قبل از نیمه‌شب شرعی تا اذان صبح بهترین زمان‌ برای استراحت است.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای حتماً در بحث تغذیه باید از مشاوره متخصص و پزشک تغذیه استفاده کنند و بر اساس دستورات پزشک برای مصرف مواد غذایی در زندگی برنامه ریزی کنند، گفت: بسیاری از مواد غذایی مفید است اما این مواد غذایی برای همه افراد مناسب نیست؛ به‌عنوان مثال کسانی که بیماری فاویسم دارند نمی‌توانند برخی مواد غذایی را مصرف کنند همین‌طور افراد دارای بیماری دیابت اجازه مصرف هر نوع میوه یا ماده غذایی را ندارند.

کد خبر: 1085454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =