منظومه فکری شهید سلیمانی به عنوان الگوی مدیریت جهادی معرفی شود

رئیس مرکز فناوری‌های نوین مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، گفت: اگر در دانشگاه‌ها مبانی اعتقادی جهاد و شهادت مبتنی بر دیدگاه‌های عمیق سردار شهید تدریس شود و روش مدیریتی و عملیاتی وی به عنوان الگوی یک مدیریت جهادی معرفی شود می توان امیدوار بود که راه شهید همواره در طول تاریخ ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه مکتب شهید سلیمانی ریشه در مکتب جهاد و مقاومت دارد به طوری که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده و دل‌های حق جویان عالم را به طرف خود جلب کرده است.

همه مسئولان نظام اذعان براین دارند که سپهبد شهید قاسم سلیمانی در طول تاریخ زندگی خود همواره در خط مستقیم اسلام، انقلاب و ولایت بوده و لحظه‌ای از این خط فاصله نگرفت و ایشان در کنار این تفکر، تفکر شهامت، ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی در زندگی ایشان وجود داشت. بنابراین باید تفکر ولایت‌مداری و ایثار و از خود گذشتگی سرلوحه و سرمشق تمام جوانان و دانشجویان امروزی باشد تا کشور در تمام عرصه‌ها به سرمنزل مقصود خود برسد.  

با توجه به نزدیک شدن به سالگرد سردار دل‌ها گفت‌وگویی را با مهدی سالاریه رئیس مرکز فناوری‌های نوین مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه و معاون اسبق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس،  ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.

دانشگاه‌های کشور تا چه حدی در ترویج مکتب شهید سلیمانی موفق بودند و شما چه راهکارهایی را برای تبیین فرهنگ جهاد و مقاومت میان دانشجویان پیشنهاد می کنید؟

قطعا اساتید و دانشجویان انقلابی کشور همواره تلاش کرده‌اند که در مسیر شهدای انقلاب و دفاع مقدس، بخصوص شهید سلیمانی حرکت کنند. صدها حرکت خودجوش جهادی و فرهنگی در سالیان اخیر نشان می‌دهد که دانشگاه‌های کشور رویکردی مثبت نسبت به فرهنگ شهید و شهادت دارند؛ لیکن جای کار بسیار زیادی هنوز وجود دارد. اثرگذاری شهید سلیمانی در کشور و منطقه به نحوی است که دانشگاهیان باید در تمام ایام سال تحصیلی منش، سلوک، شخصیت و عملکرد ایشان را تحت عنوان مکتب شهید سلیمانی دائماً مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

یکی از مهمترین کارها برای فرهنگ سازی متناسب نسل جوان دانشگاهی الگو سازی مبتنی بر مفاهیم ارزش‌های انقلاب است و البته بهترین الگو در این رابطه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

دانشگاهیان در حفظ اصول و محورهای کلیدی مکتب مقاومت چه نقشی دارند و برای جلوگیری از تحریف در این راستا باید چه کار کرد؟

هدف اصلی از برگزاری برنامه‌هایی برای بزرگداشت حماسه شهید حاج قاسم سلیمانی در واقع جلوگیری از تحریف‌هایی است که دشمنان علیه مقاومت و ایثارگری ملت ایران انجام می‌دهند زیرا بعد از عاشورا هیچ اتفاقی به عظمت دفاع مقدس و در امتداد آن دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام  رخ نداده است. امروز اگر از شهید سلیمانی صحبت می‌کنیم به این دلیل است که حرکت این شهید و همه شهدای مدافع حرم ادامه ایثارگری‌های دفاع مقدس بوده که عظمت و استقلال  ایران اسلامی و عزت جهان اسلام را به همراه داشته و جریانی به بزرگی مدافعان حرم پدید آورده که امنیت را در منطقه جهان اسلام  برقرار کرده‌اند.

به نظر شما مهمترین اصول و شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی چه موضوعاتی است و اصلی‌ترین شاخصه‌هایی که باعث شده این مکتب تا این حد پویا و زنده باشد چیست؟

مکتب شهید سلیمانی یک الگوی مکتبی جدید و باز تولیدشده جدید از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است. آموزه‌های این مکتب خود مفسر و تشریح کننده این مکتب است.

این مکتب دارای پیشینه و ریشه‌ای است که بسیار مهم بوده و منابع محکمی دارد. سخنرانی‌های شهید سلیمانی بعنوان مبانی نظری و وصیت نامه ایشان با مبانی مکتب اسلام و مبانی شیعی همخوانی دارد و این یک ویژگی است در اسلام ناب محمدی که امام خمینی (ره) اسلام ناب را مقابل اسلام آمریکایی بکار بردند.  

 ویژگی دیگر انقلابی بودن و عملگرایی مکتب شهید سلیمانی است. مکتب سلیمانی با منویات رهبری همخوانی دارد و به دنبال نفوذ در قلب‌ها است، اقتدار دارد، زرین است و مخاطب آن دلها است.

وصیت نامه شهید سلیمانی با ادبیات دوران دفاع مقدس نوشته شده و از واژه‌های برادر و خواهر در توصیه به مردم استفاده شده و در مکتب شهید سلیمانی جناح وجود ندارد و ایشان همواره به معنای واقعی فراجناحی بوده است.

دفاع از نظام و انقلاب در مکتب حاج قاسم چه جایگاهی دارد و چرا شهید سلیمانی معتقد بود که حفظ نظام سیاسی از اوجب واجبات است؟

عاشقانه‌های سردار با معبود خویش در وصیتنامه سراسر عبرت و حکمت که با توصیه‌های این شهید والامقام به رهروان و دوستدارانشان برای حفظ و حراست از ارکان جمهوری اسلامی ممزوج شده است، مانیفستی بی‌نظیر از اعتقادورزی به انقلاب اسلامی به دست می‌دهد؛ شیوه و طرز سلوکی که غل‌وغش در ادعای حامیان نظام و کشور را با بیشترین وضوح نمایان و وفاداران به آن را معرفی می‌کند. پای درس مکتب شهید سلیمانی، دفاع از جمهوری اسلامی مترادف با دفاع از بیت‌الله الحرام و قرآن است و خالی کردن جبهه نظام به آسیب دیدن آرمان‌ها و ارزش‌ها منتهی می‌شود. چرا که مدل اسلام انقلابی و اسلام سیاسی بیشترین تهدید را برای منافع استکبار و نظام سلطه دارد. این موضوع وقتی اهمیت مضاعفی می‌یابد و برای سیاسیون کشورمان درس آموز است که بدانیم شهید حاج «قاسم سلیمانی» در تمام طول ماموریت خود در سپاه قدس در عین اینکه یک نظامی بود، یک دیپلمات هم بود. در تمام خطوط مقاومت، مذاکرات حاج‌قاسم برای دادن سرویس مستشاری به همه نیروهای مقاومت از حماس گرفته تا جهاد اسلامی و از حزب‌الله لبنان گرفته تا ارتش سوریه و حشدالشعبی عراق بود؛ اینها همه محصول مذاکرات دیپلماتیک بوده است و در تمام این مذاکرات، فرمانده شهید ما، موفق بود.

با توجه به فعالیت‌های سردار سلیمانی که اکثرا در میدان نبرد و خارج از مرزهای کشور بودند؛ علت اصلی محبوبیت و مردمداری سردار را در چه موضوعاتی می‌بینید؟

علت اصلی محبوبیت شهید سردار سلیمانی سه موضوع مهم، تواضع، دین داری و فدا کردن جان در راه خداوند است که این خصوصیات کار مردان خداست. شهید سلیمانی به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد. در خصوص داعش ایشان به وعده‌اش در رابطه با نابودی این فرقه منحوس عمل کرد. همه این ها محبوبیت به همراه دارد.

 وصیت نامه سردار سلیمانی چه پیامی را برای دانشجویان و نسل جوان به همراه دارد؟ اساتید و مسئولان فرهنگی به عنوان یکی از قطب‌های تاثیر گذار در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در تبیین موضوع مقاومت و زنده نگه داشتن مکتب سلیمانی چه نقشی دارند؟

در وصیتنامه سردار به معرفت و شعور اشاره شده  که بُعدی  از معرفت دشمن شناسی و زمان شناسی است. میدان شناسی نیز یکی دیگر از ابعاد معرفت است و باید میدان‌ها و جبهه ها را به خوبی بشناسیم.

شهید سلیمانی تاکید داشتند که یک ملت با شعور و معرفت کاملا بُعدهای معرفت را می شناسد و این ملت حرکت در خط رهبری را خوب می‌دانند و به آن اعتقاد دارند و در عملیات‌های  خود در جبهه‌های انقلاب کاملا به فرمان ایشان هستند.

 وصیت نامه سردار شهید کاملا ابعاد یک جریان با معرفت و با شعور را به خوبی مشخص کرده و به بخش‌های آن پرداخته است. در این وصیت نامه محور مسلمانان ولایت فقیه است و هر روز در جهاد بودن و با دشمن مبارزه کردن و در خط مقدم بودن نه پشت خط مقدم بودن.

 توجه به اصول انقلاب یکی دیگر از نکات وصیت نامه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. خطوط را بر اصول ترجیح ندادن و گرایش‌های سیاسی را بر اصل اسلام ترجیح ندادن است از دیگر نکات وصیت نامه شهید است.

 این وصیت نامه خبر از کاروانی سرافراز، پاک و مطهر در میان آورده و این کاروان همچنان در حرکت است.

این کاروان انسان‌های پاک و پاکی‌هاست و شهدای عظیم الشأن است که هر روز می‌شود گروهی یا فردی یا افرادی به این کاروان بپیوندند و گروهی در انتظار پیوستن به این کاروان‌اند که آنها باید از خودشان بیشتر مواظبت کنند تا از این کاروان فاصله نگیرند.

 شهید هم خودش پاک است و هم پاک کننده است. رستاخیزی که در شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلمیانی اتفاق افتاد، دیدید که حرکتی الهی به وجود آمد و این کار کاروان شهدا است. امروز مهم‌ترین وظیفه دانشگاهیان تبیین آرمان‌های این شهید بزرگوار است. تربیت یک نسل جهادی که تحصیل علم و دستیابی به بالاترین رتبه‌های علمی و دانش فنی خود را حفظ سنگر انقلاب بداند. الگوی شهید را عملیاتی تمرین مدل برای دکترین انقلاب اسلامی تشریح کند.

متاسفانه شاهد هستیم که در فعالیت‌های فرهنگی برخی سطحی نگری‌ها وجود دارد که باعث تضعیف جریان فرهنگی می‌شود برای اینکه در مکتب شهید سلیمانی این سطحی نگری‌ها کنارگذاشته و به مسائل عمقی بپردازیم  چه باید کرد؟

هرچه در شناخت روش و مکتب شهید سلیمانی درست تر و کامل تر عمل کنیم، حتما از سطحی نگری‌ها فاصله خواهیم گرفت. اگر در دانشگاه‌ها مبانی اعتقادی جهاد و شهادت مبتنی بر دیدگاه‌های عمیق سردار شهید تدریس شود. روش مدیریتی و عملیاتی وی به عنوان الگوی یک مدیریت جهادی معرفی شود می توان امیدوار بود که راه شهید همواره در طول تاریخ ادامه خواهد داشت.

با توجه به نامگذاری یک هفته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی به نام بزرگداشت شهید سلیمانی و مکتب مقاومت مهمترین برنامه‌های فرهنگی و معرفت افزایی شما در این هفته چیست؟

برگزاری مسابقات فرهنگی در قالب فضای مجازی با موضوع شناخت و معرفی مکتب و وصیت نامه شهید سردار سلیمانی، تهیه و پخش کلیپ‌ها و سخنرانی‌های شهید و هم سنگران ایشان از دفاع مقدس تا دفاع از حرم  از عمده برنامه‌های اجرایی در این واحد دانشگاهی است.  تاکنون بیش از ۳۰۰ عنوان اثر به شکل‌های متن، دل نوشته، کلیپ و ... در فضای مجازی گوناگون تولید و باز نشر شده است، معرفی برترین‌ها، هنوز در دست بررسی است و طی روزهای آینده معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/

  

کد خبر: 1085459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =