تسریع در ابلاغ دستورالعمل اجرایی پیشگیری و بررسی تخلفات علمی-پژوهشی

ششمین جلسه کمیته بررسی تخلفات علمی-پژوهشی با حضور اعضای کمیته در محل سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد که در این جلسه اعضا بر تسریع ابلاغ دستورالعمل اجرایی پیشگیری و بررسی تخلفات علمی تأکید کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، ششمین جلسه کمیته بررسی تخلفات علمی-پژوهشی با حضور اعضای کمیته در محل سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای جلسه عنایت الله ملکی تبار دبیر جلسه ضمن مروری کوتاه بر مصوبات جلسات پیشین، وارد دستور جلسه شدند. با توجه به تصویب بخشنامه دستورالعمل اجرایی پیشگیری و بررسی تخلفات علمی-پژوهشی دانشگاه در جلسات قبل، مقرر شد جهت تسریع در ابلاغ آن به واحدهای دانشگاهی اقدامات مقتضی صورت گیرد.

سپس اردکانی در خصوص بخشنامه های پیشنهادی در حوزه اخلاق در پژوهش و ارتقا کیفیت ارائه درس روش تحقیق، با توجه به نهایی شدن آن توضیحات مختصری ارایه کرد و مقرر شد جهت جمع بندی نهایی نظر حوزه علوم پزشکی اخذ و سپس با امضای سه معاون (علوم انسانی و هنر، فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی و علوم پزشکی) به واحدها ابلاغ شود.  

 در ادامه چندین پرونده تخلفات علمی پژوهشی از واحدهای مختلف دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت که احکام آنها متعاقباً جهت ابلاغ به استان های مربوطه ارسال خواهد شد.      
 بررسی موضوع تخلفات علمی– پژوهشی و آسیب هایی که با آن مواجه است، نشان می‌دهد که مجموعه ای از عوامل موجب شده اند که روند پژوهش در کشور مسیر استاندارد خود را طی نکند و در این راه با موانع متعددی مواجه شود. مقالات جعلی یا تقلبی که به یکی از معضلات جامعه علمی کشور تبدیل شده است و چند سالی از عمر آن می گذرد، باعث گمراهی پژوهشگران و دانشجویان شده و روز به روز به کمیّت آن نیز افزوده می شود.

بی اطلاعی برخی از پژوهشگران و دانشجویان موجب شده است که بازار این نوع مجلات داغ شده و متصدیان آن نیز به سود کلانی برسند. این مجلات به واسطه ارائه پذیرش های سریع و همچنین دارا بودن ضریب تاثیر، پژوهشگران را وسوسه کرده و به دام خود می‌اندازند.

در همین راستا و برای جلوگیری از بروز مشکلات پژوهشی، کمیته بررسی تخلفات علمی-پژوهشی در سازمان مرکزی دانشگاه شکل گرفت. مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه نیز با تشکیل تیم های مجرب و فعال در حوزه پژوهش، در این زمینه مشغول به کار شده است و در حال بررسی کلیه مدارک پژوهشی دانشجویان در سراسر کشور است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1085475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =