جذابیت جشنواره به مردمی بودن آن است/ برآوردهای مالی دقیق نیست

تهیه کننده سینما درباره جشنواره فیلم فجر گفت: اصل جشنواره و جذابیت آن به مردمی بودنش است. هیجان و شور مردم دیدنی است حتی نظرات مردم برای هنرمندان جذاب‌تر است تا نقدهایی که منتقدان ارئه می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگ ایسکانیوز برگزاری جشنواره فیلم فجر این روزها با حواشی زیادی مواجه شده است. همچنین موضوعات مهمی چون بودجه اختصاصی آن مورد توجه قرار گرفته که به نظر می‌رسد باید بررسی شود. از این رو با محمود سلامیان (تهیه کننده سینما و تلویزیون) گفت‌وگویی انجام دادیم که در آن جشنواره فیلم فجر و مسائل آن مورد بررسی قرار گرفت. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*جذابیت جشنواره به مردمی بودن آن است

ایسکانیوز: آیا برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت مجازی می‌تواند اثرگذاری داشته باشد؟

مسئولان جشنواره فیلم فجر اگر جشنواره را تحت شدیدترین پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کردند تا ماهیت مردمی آن حفظ شود بهتر بود تا اینکه جشنواره فیلم فجر به این شکل برگزار شود. امیدوارم این اتفاق صرفا برای این باشد که بگویند ما جشنواره را برگزار کردیم و بودجه‌ای که اختصاص داده شده بود را هزینه کردیم. اصل جشنواره و جذابیت آن به مردمی بودنش است. هیجان و شور مردم دیدنی است حتی نظرات مردم برای هنرمندان جذاب‌تر است تا نقدهایی که منتقدان ارئه می‌کنند.

جشنواره فیلم فجر ماهیت خود را از دست داده و صرفا برای این است که بودجه هزینه شود و بگویند جشنواره را برگزار کردیم. این اقدام کار اشتباهی است. با توجه به اینکه دوستان در برگزاری مجازی قطعا تخصصی ندارند، این کار نیز اشکالات زیادی خواهد داشت و به درستی هم برگزار نخواهد شد و بعید هم می‌دانم که تهیه کنندگان زیادی از آن اقبال کنند تا فیلم‌هایشان به صورت آنلاین اکران شود.

*کسی پاسخگو نیست

ایسکانیوز: طبق گفته خودتان آیا برای برگزاری مجازی جشنواره فیلم فجر بودجه کلانی لازم است؟

برآوردهای مالی جشنواره‌ها دقیق نیست حتی نمی‌توانید برآورد دقیقی از جشنواره حضوری داشته باشید. در هر صورت برای گرفتن بودجه، برآوردی نوشته و به مقامات بالاتر ارائه می‌شود. حتی ممکن است موارد متعدد فعالیت‌های مجازی نیز به لیست خود اضافه ‌کنند. اما در مجازی بودنش هزینه‌ها پایین خواهد آمد ولی در برگزاری حضوری جشنواره در قبال هزینه‌ها چه قدر جوابگو بودند تا الان نیز به همان اندازه پاسخگو باشند؟

ایسکانیوز: این جشنواره تا چه اندازه رضایت خاطر فیلمسازان را جلب خواهد کرد؟

حجم بسیار زیادی از فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنند امید دارند در ده روز جشنواره توسط مردم دیده شوند. برای خود تهیه کننده‌ها هم خوب است که اثرشان به سانس فوق‌العاده برسد. همان طور که سال قبل دیدید اعلام می‌شد برخی فیلم‌ها به سانس فوق‌العاده رسیده است. این موارد در شکل جدید جشنواره حذف خواهد شد. علاوه بر این نظرات مردم هم حذف می‌شود. مردم وقتی نمی‌توانند فیلم ببینید پس نظرات مردم هم حذف خواهد شد. قبلا تهیه کننده از این نظرات در وقت اکران استفاده می‌کرد. که با این شرایط این هم از دست می‌رود. قطعا این نوع از جشنواره برای تهیه کنندگان جذاب نخواهد بود و اقبال خوبی نشان نخواهند داد. نکته دیگر آنکه تعدادی از فیلم‌ها اکران می‌شوند اما مجوز اکران عمومی نخواهند گرفت. یعنی توقیف می‌شوند یا به هنر و تجربه سپرده می شوند که مخاطب محدود و خاصی دارد. تعدادی از فیلمسازان که به امید دیده شدن در جشنواره فیلم می‌آورند آن‌ها نیز دیده نمی‌شوند. این مجموعه از دلایل نشان می‌دهد جشنواره بازخورد مثبتی از برگزاری مجازی نخواهد گرفت.

*زیرساخت پخش آنلاین دغدغه هنرمندان است

ایسکانیوز: بعد از شیوع کرونا فیلمسازان بر سر دوراهی اکران آنلاین یا صبوری کردن برای اتمام کرونا ماندند و عده‌ای راه اول را رفتند و برخی هم راه دوم را انتخاب کردند. با توجه به شرایط حال حاضر فیلمسازان چه تصمیمی باید بگیرند؟

کرونا تا مدت‌ها در دنیا و به خصوص در ایران گریبانگیر ما خواهد بود. فکر می‌کنم اگر بسیاری از کشورها هم نجات پیدا کنند ایران با آن درگیر خواهد ماند. اما امیدوارم دو سال آینده این ویروس از بین برود. به نظر می‌رسد اگر سینماها باز شوند مردم مثل قبل استقبال نکنند. اتفاقی که در اکران آنلاین افتاد اتفاق خوبی بود. خیلی از تهیه کننده‌ها نگران هستند که آثارشان به سرقت خواهد رفت. این نگرانی باید توسط ارگان‌های مربوطه رفع شود تا آن‌ها نیز استقبال کنند.

اما در همین حال می‌گویند دیدین برخی از فیلم‌ها از روی پرده هیجان دارد. البته چنین مباحثی بحث جداگانه‌ای می‌طلبد. ولی از نگاه کلی دولت، سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنمرمندان به اکران آنلاین بیشتر بها دهند و زیرساخت‌ها نیز فراهم شود. دغدغه هنرمندان همین زیر ساخت‌های آنلاین است. این زیرساخت‌ها باید فراهم شود. اگر بین هنرمندان اعتماد ایجاد شود، مطمئن باشید همان کارگردان و تهیه کننده‌ای که علاقه‌ای به اکران آنلاین ندارد محصولی متناسب با آن تولید می‌کند. فضایی هم باز شود برای جوان‌ترهای سینما تا کار تولید کنند. با توجه به اینکه اکران آنلاین محدودیت زیادی ندارد تعداد آثار تولید شده بالاتر می‌رود. حتی افراد تازه نفس وارد سینما می‌شوند. این جوان‌هایی هم که پشت درهای ارگان‌های هنری و سینمایی ماندند اینجا خودی نشان می‌دهند. سرمایه‌گذار هم بهتر پیدا می‌شود. ارگانی که به این کار می‌تواند کمک کند صداوسیما است. رسانه تصویری که به قولی قهرمان تنهای کشور است. دولت با صداوسیما کنار بیاید و تعاملی برقرار کند. صداوسیما اگر پای کار بیاید بر روی جذب مردم تاثیر زیادی می‌گذارد.

*سالن سینمای کودک نداریم

ایسکانیوز: برخی منتقدان اعتقاد دارند فیلم‌هایی که در سینمای ایران تولید می‌شود آن روزنه امید و ایجاد کنشگری مثبت را در خود ندارد و این باعث می‌شود به مردم نگاه سیاهی تلقین شود. آیا شما به چنین نگاهی اعتقاد دارید یا خلاف این مورد نظری دارید؟

نظرم همین است. وقتی نگاهی کلی به دهه ۹۰ می‌کنید فضای فیلم‌های کمدی به سمت هجو مطلق رفته است و شوخی‌های بدی دارد. فیلم‌های خانوادگی روی خیانت، بدبختی‌های خانواده و فضاهای روانی توجه می‌کنند که آن هم خوب پرداخت نمی‌شود. فیلم‌های ۱۰ سال اخیر به شدت مشکل قصه دارند. وقتی فیلم جذابیتی نداشته باشد هرچه قدر خوب تولید شود ولی تاثیر روی مخاطب ندارد  و او را دلسرد می‌کند.

شما می‌بینید فیلم‌های زیادی تولید می‌شود اما از این مقدار سهم سینمای کودک چه قدر است؟ همین مخاطب، کم نیست. اتفاقا شاید سینمای کودک و نوجوان از سینمای بزرگسال پردآمدتر باشد. بچه وقتی فیلمی را بینید پدر و مادر هم کنار او فیلم می‌بینند. این نشان می‌دهد چنین اثری بازگشت مالی بهتری خواهد داشت. اما آیا سالن سینمایی مخصوص کودکان داریم، نه چنین چیزی وجود ندارد؟ فیلم‌ها مخاطب را به تدریج از سینما رفتن ناامید کردند. یعنی اینکه فردی بخواهد با خانواده به سینما برود و با صرف هزینه زیاد فیلمی ناامید کننده ببیند، همان شخص ترجیح می‌دهد چنین کاری نکند. فیلم‌های قبلی او را دلسرد کرده است. این اتفاق بدی است و باید فکری برای آن کرد. چنین موردی بحث سیاسی و ریالی نیست و باید فکری اساسی برای آن کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =