دنبال بازبینی در تجارت خارجی کشور هستیم/ توسعه متوازن با توانمندی شرکت‌های بزرگ و برتر در دستور کار

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به صورت جدی به دنبال بازبینی تجارت خارجی کشور هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، علیرضا رزم حسینی در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: دخالت‌های دستگاه‌های غیر مرتبط را در حوزه تجارت خارجی کاهش می دهیم و بر اساس قانون و با حمایت ارکان نظام، دولت، همکاری و تعامل تشکل ها، انجمن ها و بخش خصوصی به وظایف خود در این حوزه بر می‌گردیم.

* برنامه تسهیل فرآیندهای کسب و کار

وی با تاکید بر اینکه در حوزه کسب و کار به دنبال تسهیل امور برای انجام بهتر فرایندها هستیم، گفت : صدور کارت‌های بازرگانی را تسهیل می‌کنیم و سخت گیری هایی که در فرآیندهای صدور کارت بازرگانی از جمله ثبت اقامتگاه اداری و تجاری وجود دارد باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه به دنبال شرایط بهتر برای انجام فرآیندهای مرتبط با کسب و کار با حذف بخشنامه‌های زائد هستیم، تصریح کرد: بخشنامه‌های خلق الساعه را در این مدت که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول بوده‌ام، حذف کرده‌ام.

* مدیریت راهبردی بازار را در دستور کار داریم

رزم حسینی با تاکید بر اینکه مدیریت راهبردی بازار را از دیگر برنامه های خود می داند، افزود: مدیریت دستوری را قبول نداریم، البته این تغییرات هزینه بر است اما با حمایت ارکان مختلف دولت، نظام و بخش خصوصی این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی ترخیص کالاها از گمرکات را از جمله برنامه‌ها برای رفع موانع بازار و مدیریت راهبردی دانست و گفت: این تسهیل روند با پیگیری‌های انجام شده تداوم خواهد یافت.

وزیر صمت همچنین با اشاره به تشکیل چندین شورا در وزارت صمت از جمله شورای معادن و صنایع معدنی، شورای بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تشکل ها و بخش خصوصی خواست که مسائل مرتبط را با این شوراهای تخصصی در میان بگذارند.

* تصویب ابلاغیه‌های جدید صادراتی با تعامل وزارت اقتصاد، گمرک و بانک مرکزی

رزم حسینی به تعامل خوب این وزارتخانه با بانک مرکزی، گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و افزود: کارهای خوبی در این حوزه شروع شده است و تصویب ابلاغیه های جدید صادراتی در ستاد اقتصادی دولت نمونه‌ای از این همکاری های خوب و تاثیرگذار بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر می‌خواهید اقتصاد شفاف باشد، باید بخش خصوصی حمایت شود، تصریح کرد: مجموعه ارکان حکومت پشت سر برنامه های وزارت صمت است و به اداره این وزارتخانه با استفاده از ارکان حکومت، قوه قضاییه و تعامل با بخش خصوصی اعتقاد داریم.

وزیر صمت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و کارآفرینی بیان کرد: مقام معظم رهبری کارآفرینان و تولیدکنندگان را عابدین می خوانند، در همین راستا باید برداشت‌ها نسبت به کارآفرینی و ثروت‌آفرینی به خصوص در این شرایط سخت کشور، تغییر داده شود.

*توسعه متوازن کشور با استفاده از توانمندی شرکت‌های بزرگ و برتر

رزم حسینی از برنامه این وزارتخانه برای توسعه متوازن کشور با استفاده از توانمندی های شرکتهای بزرگ و برتر کشور خبر داد و گفت : کشور را باید تولیدکنندگان و کارآفرینان بچرخانند نه هزینه‌های دولتی و باید مدیریت توسعه را به شرکت‌های نامدار و بزرگ بدهیم.

در این جلسه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

مشکلات حوزه صدور کارت بازرگانی، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات برای کاهش ریسک های صادراتی، حذف و کاهش بخشنامه‌های زائد و قوانین دست و پا گیر، مشکلات تجارت خارجی، حفظ سرمایه های بخش صنعت، تامین مواد اولیه کارخانجات، استفاده و بهره گیری از ظرفیت های قانونی معادن، مشکلات بخش صنایع کوچک و متوسط، تامین مالی بنگاه ها، ظرفیتها و مسایل تجارت فرامرزی از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =