چگونگی افزایش تولیدات معارفی و توزیع صحیح در فضای مجازی

حجت الاسلام سلیمانی تصریح کرد:در بحث تولید در کوتاه‌مدت باید اقداماتی انجام شودبه گونه‌ای که مشوق و کمک‌کننده باشد تاحلاوت کار هنرو رسانه‌ای با محتوای قرآنی را به هنرمندبچشانیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ برنامه افق شبکه رادیویی قرآن با موضوع «تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی» با حضور حجت‌الاسلام حسین سلیمانی، دبیر هنری دومین جشنواره ملی چلچراغ آسمانی به روی آنتن رفت.

این فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت‌های قرآنی در عرصه مجازی پیرامون فعالیت‌های آوایی است، اظهار کرد: شرایط کرونایی کشور نیز موجب شد تا تلنگری به فعالیت‌های قرآنی زده شود. همانطور که در سایر عرصه و فعالیت‌ها نیز این تلنگر زده شد. در ماه‌های ابتدایی، محافل و فعالیت‌های عادی قرآنی تعطیل شد و بعضاً نیز خیلی از مؤسسات قرآنی که زیرساخت‌های لازم را نداشتند، تعطیل شدند و مسابقات قرآن نیز از آن شکل برگزاری معمول بیرون آمد.

سلیمانی تصریح کرد: بنابر این تمام فعالیت‌های قرآنی نباید محدود به حفظ و قرائت (بخش آوایی) به معنای مسابقه‌ای و سایر فعالیت‌های مرسوم این عرصه شود، بلکه این حوزه نیز باید به کمک دیگر عرصه و جنس‌های فعالیت‌های قرآنی بیاید و جملگی حرکت رو به جلو داشته باشند. می‌طلبد تا برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی در تمامی عرصه‌های قرآنی مد نظر داشته باشیم و مقدماتی برای حضور جدی در سایر عرصه‌های قرآنی فراهم کنیم.

مسئول مؤسسه قرآنی خانواده عقیق ادامه داد: جزو اولین قدم‌ها این است که برگردیم به جلسات خانگی قرآن در جمع خانوادگی، دوستان و در بُعد گسترده‌تر برپایی محافل قرآنی آن هم نه با فضایی متفاوت و پیچیده، بلکه تنها نگاه محتوایی و ویژه‌تری را داشته باشیم. بخش دیگر تولید محتواهای هنری رسانه‌ای قرآنی مرتبط با فضای مجازی است. خیلی از کارها در قالب‌های گرافیکی، تصویری و صوتی با زیرساخت‌های متناسب با فضای مجازی با منبع قرآن و عترت می‌تواند، انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه در میان میلیون‌ها تولید محتوا در فضای مجازی می‌توان گفت سهم معارف قرآن و عترت تقریباً صفر است، گفت: این موضوع را با رصد عمومی در عرصه فضای مجازی می‌توان دید. البته می‌توان بخشی از این موضوع را با دعوت از عموم مردم و بخشی را با همراهی هنرمندان اصلاح کرد تا بخشی از کارهایشان را نذر قرآن کنند، چرا که همه ما در قبال آن مسئول هستیم.

دبیر هنری دومین جشنواره ملی چلچراغ آسمانی اضافه کرد: بخش‌های حاکمیتی نیز بخشی از منابع خود را باید در قالب حمایت به این عرصه اختصاص دهند تا سهم محتوای مرتبط با قرآن و عترت در فضای مجازی تولید و توزیع شود.

سلیمانی با تأکید بر دو بحث تولید و توزیع محتوای قرآنی در عرصه فضای مجازی، تصریح کرد: در بحث تولید در کوتاه مدت باید اقداماتی انجام شود به گونه‌ای که فعالیت‌های بخشی از نهادهای حاکمیتی، مشوق و کمک‌کننده باشد در عین اینکه این فعالیت‌ها از لایه مردمی خارج نشود تا حلاوت کار هنری و رسانه‌ای با محتوای قرآنی را به هنرمند بچشانیم. بنابر این اتفاق حمایتی در این زمینه کمک‌کننده است.

این فعال عرصه فضای مجازی با اشاره به برنامه بلندمدت در حوزه قرآنی گفت: باید کار گفتمانی بین فعالان حوزه هنر و رسانه در عرصه مجازی انجام شود به گونه‌ای که به قرآن و معارف اهل بیت (ع) به عنوان منبع الهام‌بخش نگاه کنند. قرآن و معارف اهل بیت (ع) نور است و پس از این گفتمان نیز این نور در وجودشان قرار می‌گیرد. بنابر این نگاه‌های گفتمانی و رفتن به سمت کارهای الگویی در برنامه‌های بلندمدت مهم است.

وی با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره چلچراغ آسمانی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: در این جشنواره هم بخش تولید و هم توزیع مد نظر قرار گرفته است. همچنین حوزه جشنواره در دو بخش تولید عمومی ویژه عموم علاقه‌مندان با ۲۰ موضوع آیه‌ای و ۲۰ موضوع حدیثی و در بخش تولید تخصصی ویژه هنرمندانی که یک نمونه اثر در حوزه قرآنی دارند، برگزار می‌شود. در بخش تولید تخصصی، هنرمند شرکت‌کننده نمونه اثر خود را در اختیار مربی جشنواره قرار می‌دهد و مربی آثاری را انتخاب می‌کند و سپس کمک هزینه تولید محتوا به شرکت‌کننده داده می‌شود تا با توجه به موضوعات جشنواره در فضایی کارگاهی دست به تولید بزند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در بخش توزیع نیز باید فعال بود، افزود: طی این جشنواره به هر دو بخش تولید و توزیع جوایزی اعطا می‌شود. همچنین در جریان داوری نیز افرادی که تولیداتشان در بخش عمومی و تخصصی پذیرفته شده است، می‌توانند به آثار سایر شرکت‌کنندگان جز اثر خودشان رأی دهد.

دبیر هنری دومین جشنواره ملی چلچراغ آسمانی بیان کرد: یکی از پیش‌بینی‌های معاونت قرآن و عترت این است که در سایر فعالیت‌های خود افراد برگزیده این جشنواره را در سایر بخش‌های مورد نیاز خود، اولویت دهد. همچنین از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم تا تجربیات خود را در قالب صوت یا تصویر برای شرکت‌کنندگان دوره‌های بعد، در میان بگذارند تا از آن الهام بگیرند.

وی با اشاره به پایگاه اینترنتی این جشنواره به نشانی https://ayat.farhang.gov.ir، ادامه داد: تاکنون بیش از ۵۰ نفر نام‌نویسی کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره آمده است که پیش‌بینی ما این است که در ادامه تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد آثار ارسالی، عدد قابل توجهی باشد.

سلیمانی با تأکید بر اهمیت بحث گفتمانی در عرصه تولیدات قرآنی اظهار کرد: جامعه قرآنی که دارای ظرفیت‌های اجتماعی ویژه‌ای هستند، می‌توان از آن با فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی به عنوان فضای گفتمانی استفاده کنند و پیشنهاد دهند که می‌توان از قرآن و عترت به عنوان منبع استفاده کرد و تولید محتوای فضای مجازی داشت.

دبیر هنری دومین جشنواره ملی چلچراغ آسمانی با تأکید بر اینکه تولیدات تراز در عرصه قرآنی داشته باشیم که به صورت شکلی کارساز است، اضافه کرد: حتی اگر نهاد و سازمانی برای حمایت نبود، می‌توان گفت از قرآن و عترت برای تولیدات الهام گرفته شود، چنانکه برخی از دوستان این امر را انجام داده‌اند.

یادآور می‌شود، برنامه افق، کاری از گروه اطلاع‌رسانی به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و اجرای کارشناسی جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷ از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =