دولت سیاسی‌ترین بودجه را ارائه داد/ نفت درآمد کشور است نه دولت

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های «الیاس نادران» در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: دولت در سال آخر خود، سیاسی‌ترین بودجه را داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به جلسه غیررسمی مجلس جهت بررسی لایحه بودجه سال آینده، گفت: قرار است رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، رئیس دیوان محاسبات و چند تن از نمایندگان درباره لایحه بودجه سال آینده مباحث خود را مطرح کنند.

وی با اشاره به مباحثی که تاکنون در این جلسه مطرح شده است، افزود: در این جلسه درباره کلیات لایحه بودجه بحث و بررسی صورت گرفت و سخنرانان بر این نکته تأکید کردند که بودجه سند یک ساله کشور است و متأسفانه بودجه سال آینده ایرادات اساسی دارد و کسری بودجه یکی از موارد محتمل در لایحه بودجه سال آینده است.

حسینی: باید نرخ ارز را اصلاح و واقعی کنیم

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های شمس الدین حسینی در این جلسه، گفت: این نماینده تأکید کرد که باید نرخ ارز را اصلاح و واقعی کنیم و از دیگر مواردی که مورد تأکید این نماینده قرار گرفت آن بود که با توجه به سهم صندوق که ۳۸ درصد تعیین شده است، ارقام درآمدی باید اصلاح شود و بودجه نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

وی با اشاره به مباحثی که عبدالرضا مصری در این جلسه مطرح کرد، گفت: نماینده مردم کرمانشاه نکاتی درباره یارانه ها مطرح کرد و همچنین گفت که ۷۵ درصد اعتبار حقوق کارمندان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

مصری: سهم اقشار محروم باید در بودجه افزایش یابد

میرتاج الدینی ادامه داد: طبق گفته مصری، بسته های حمایتی در لایحه بودجه سال آینده جمع بندی شده و برای محرومان نفری ۱۰۰ هزار تومان به طور متوسط در نظر گرفته شده است و تأکید این نماینده آن بود که سهم اقشار محروم باید در بودجه افزایش یابد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحثی که حسین زاده بحرینی در جلسه غیررسمی مجلس پیرامون لایحه بودجه سال آینده مطرح کرد، گفت: این نماینده تأکید کرد نفت درآمد کشور است، نه دولت و درآمد دولت، مالیات ها است و باید روی این مسئله متمرکز شود.

وی گفت: حسین زاده بحرینی در این جلسه اظهار داشت که در سال ۱۴۰۰، دولت ۶۷۸ هزار میلیارد تومان هزینه و ۳۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و بنابراین تراز عملیاتی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است.  از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ کسری تراز عملیاتی سیر صعودی داشته است به طوری که در سال ۹۰، کسری تراز عملیاتی ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده اما الان به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این مسئله نشان دهنده رکود اقتصادی است.

حسین‌زاده بحرینی: وابستگی بودجه به نفت باید کاهش یابد

میرتاج الدینی بیان کرد: حسین زاده بحرینی در این جلسه بیان کرد که دولت برای جبران کسری بودجه به دنبال فروش نفت و اوراق مشارکت است در حالی که یک بودجه خوب، بودجه ای است که کسری تراز عملیاتی آن رو به کاهش یا صفر باشد و بودجه حاصل از درآمدهای نفتی به اعتبارات عمرانی هدایت شود و وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های الیاس نادران در این جلسه، اظهار داشت: دولت در سال آخر، بدترین بودجه و سیاسی‌ترین بودجه را داده است که نیاز به تغییر اساسی دارد. البته ما چندان وارد جزئیات نمی‌شویم بلکه آن را ضابطه‌مند می کنیم.

وی ادامه داد: رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت که در کمیسیون تلفیق گروه و کمیته بندی کرده ایم که هر بخشی به صورت تخصصی پیش برود و از همه ظرفیت های مجلس استفاده می‌کنیم.

میرتاج الدینی تصریح کرد: نادران در این جلسه گفت که وابستگی اعتبارات هزینه ای بودجه به نفت باید کاهش پیدا کند چرا که این مسئله سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری است و تاکید کرد که ما بودجه را برای کل ملت می نویسیم نه برای اقشار خاص.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت که بودجه را ضابطه مند، عادلانه و واقع بینانه می کنیم و این نگرانی که بودجه در نیمه اول سال هزینه شود و برای نیمه دوم زمین سوخته تحویل دولت بعد داده شود را در بودجه حل می کنیم.

نادران: بودجه را دوسقفی می‌بندیم

وی ادامه داد: تاکید نادران آن بود که بودجه را مانند سال ۹۳ دو سطحی ببندیم که به صورت متوازن برای دو نیمه سال باشد و گفت که برای رسیدن به این اهداف کلیات را قبول می‌کنیم و دولت هم باید با توجه به تعیین سهم صندوق توسعه، اصلاح ارقام بودجه را اعلام کند.

زاکانی: انتشار اوراق برای تامین کسری بودجه بدهکار کردن آینده است

میرتاج‌الدینی همچنین با اشاره به مباحثی که از سوی رئیس مرکز پژوهش های مجلس مطرح شد، گفت: طبق گفته زاکانی، دولت لایحه بودجه را با اشکالات عدیده از جمله کسری تراز عملیاتی شدید ارائه کرده است از این رو، کسری بودجه در جامعه به تدریج آشکار می شود.

وی ادامه داد: رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت که انتشار اوراق برای تامین کسری بودجه بدهکار کردن آینده است اما مجلس می‌تواند بودجه را اصلاح کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زاکانی تاکید کرد که در اصلاح بودجه باید با مردم صحبت کنیم تا در جریان اصلاح بودجه با رویکرد عدالت باشند. بی شک مخالفان برای اهداف سیاسی شانتاژ خواهند کرد اما نمایندگان باید به تبیین اهداف اصلاح بودجه بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =