ارتباط صنعت و دانشگاه مغفول مانده است/ لزوم توجه دانشگاه‌ها به مهارت آموزی

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاربنیان معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همانطور که در اسناد بالادستی و پایین دستی‌ دیده می‌شود، از موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه غفلت شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) وحید کیا مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاربنیان معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه‌ای که با حضور فعالان صنعت چرم و کفش و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در این واحد دانشگاهی برگزار شد با قدردانی از عزیز جوانپور رئیس این واحد دانشگاهی برای ارتباط خوبی که میان صنعت و دانشگاه برقرار کرده است، بیان کرد: سالانه سمینارها و در شرایط فعلی وبینارهای مختلفی برگزار می‌شود که صرفا دانشگاه‌ها متکلم وحده هستند؛ اما در مراسم امروز صنایع بیشتر صحبت کردند و بیشتر به درد و رنج‌ها و مشکلات خود پرداختند.

وی افزود: همانطور که در اسناد بالادستی و پایین دستی‌ دیده می‌شود از موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه غفلت شده و یکی از آن اسناد بالادستی، سند چشم‌انداز است که باید از نظر علم‌وفناوری در منطقه به قله‌های متعددی دست می‌یافتیم و به نوعی جایگاه نخست را کسب می‌کردیم و در زیردست‌های آن سندهای زیر بخشی دیگری مدون شده که قرار بود با توسعه‌های استراتژی صنعتی همخوان شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاربنیان معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی (سازمان سما) با بیان اینکه وزارت صنایع و سازمان‌های مرتبط با آن در صنعت کفش و کیف چرم برنامه‌هایی دارند، مطرح کرد: با توجه به اینکه نظام آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه رئیس دانشگاه و معاونان به  مهارت تفقد ویژه‌ای دارند، جای قدردانی دارد.

این مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: با اینکه در بسیاری از رشته‌ها کنکور برداشته شده است، اما با این‌حال شاهد صف کنکور و هزینه خانواده‌ها هستیم و در واقع باید گفت اینهمه هیاهو برای هیچ است؛ زیرا بسیاری از فارغ‌التحصیلان کارشناسی و ارشد را می‌بینیم که به‌دنبال کار هستند.

کیا ادامه داد: کشورهای توسعه یافته دو روند پیشرفت آموزشی شامل آموزش‌های عالی با حضور استادان برجسته در حوزه‌های علمی و دیگری مهارت و آموزش را در پیش می‌گیرند که بخش دوم یعنی مهارت و  آموزش با توجه به فرمایش رهبری مورد توجه کمتر دانشگاه‌هاست که باید بیشتر به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بدون مهارت هستند و بعد از پایان تحصیل تازه به فکر فراگیری مهارت در رشته تحصیلی خود می‌افتند، گفت: معاونت فنی‌وحرفه‌ای که در سمای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است، درصدد رفع همین مشکل بوده و باید مهارت را عمیق آموزش بدهیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاربنیان معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مدارس عالی مهارتی نقش مهمی در روی آوردن به صنعت دارند، ابراز کرد: در موضوع چرم نیز این دانش نقش مهمی در شناخت و مهارت‌آموزی دارد و یک نگاه آینده‌پژوهی هم باید به  صنعت چرم کفش شود.

کیا با بیان این که تبریز همواره جزء نخستین‌ها بوده است،  اظهار کرد: اگر همه در این پروژه مشارکت دارند باید سهم هرکس مشخص و در شکل دهی مدرسه مهارت  به این موضوع دقت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =