دریافت تجهیزات تشخیصی بیماری کووید-۱۹ توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای

به دنبال اعلام رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر امکان درخواست و دریافت تجهیزات آزمایشگاهی برای کشورهای عضو و فعال در تشخیص نمونه‌های انسانی کووید-۱۹، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای،  موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را برای دریافت تجهیزات و مواد موردنیاز به آژانس بین المللی انرژی اتمی معرفی کرد و تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی به ارزش ۷۵ هزار یورو از آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور تحویل به موسسه مذکور دریافت شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در ۲۵ کشور عضو، ۲۵۹ آزمایشگاه را به امکانات تشخیصی بیماری کووید-‌۱۹ تجهیز کرده که از این تعداد ۴۲ آزمایشگاه مربوط به دامپزشکی و بیماری‌های دامی در سطح دنیا فعالیت دارند که تعدادی از آن‌ها در داخل کشور با مجوز و صلاح‌دید مراجع بهداشتی ذی صلاح ملی در حوزه تشخیص و درمان بیماری کووید-۱۹ فعالیت چشمگیری داشته‌اند.

در همین راستا و با توجه به اعتبار پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در زمینه همکاری‌های مختلف پژوهشی با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظر به اهمیت کمک هر چه بیشتر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، پیگیری لازم را در خصوص دریافت تجهیزات انجام و با توجه به تعاملات گسترده فی مابین این پژوهشگاه و مؤسسة تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در حوزة کشاورزی هسته‌ای، این موسسه برای دریافت تجهیزات و مواد موردنیاز در زمینه تشخیص و تحقیق بیماری کووید-۱۹ به آژانس بین المللی انرژی اتمی معرفی شد.

این اقدام پژوهشگاه علوم وفنون هسته‌ای، دومین قدم در راستای کمک به کشور و مؤسسات درگیر در تشخیص بیماری کرونا است که این بار با تلاش‌های صورت گرفته و هماهنگی دفتر نمایندگی ایران، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به عنوان یکی از مؤسسات وابسته به وزارت جهاد کشاورزی به این تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی مجهز شده است.

لازم به ذکر است از مهمترین دستاوردهای حاصل از همکاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی می‌توان به معرفی رادیو واکسن تب برفکی در مهر ماه سال جاری اشاره کرد. گفتنی است این موسسه دارای چندین آزمایشگاه تشخیصی و مرجع ملی (آزمایشگاه تخصصی لپتوسپیرا، آزمایشگاه تخصصی آنتروباکتریاسه، آزمایشگاه تخصصی تب برفکی، آزمایشگاه تحقیقات پاستورلا و آزمایشگاه تخصصی مایکوپلاسما و ...) است که با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزة تشخیص بیماری‌های دامی و انسانی همکاری می‌کند. همچنین یک آزمایشگاه تشخیص مرجع  بین المللی با عنوان آزمایشگاه رفرنس آبله گوسفند و آبله بزی مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) نیز در این موسسه فعال باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =