خاطرات حیرت‌انگیز از حاج ‌قاسم سلیمانی

جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران شهید سلیمانی را ولایتمدار دانست و خاطراتی شگفت‌انگیز از دوران مدیریت وی در جبهه‌های نبرد سوریه بیان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، جزئیات سال‌های خاموش مجاهدت سردار سلیمانی را می‌توان در خاطرات همرزمانش جست‌وجو کرد. چگونگی سال‌ها فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران که منجر به  محبوبیت کم‌نظیر این فرمانده شد هنوز ابعاد پنهان و ناشناخته‌ای دارد.

عبدالله عراقی جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، روزهای هم‌سنگری با سردار سلیمانی را یادآوری کرد و گفت: ترامپ، حاج قاسم را برای محبوبیت ترور کرد ولی نتیجه معکوس گرفت. 

ترور حاج قاسم به ضرر ترامپ شد

فرمانده سابق سپاه محمد رسول‌الله تهران با محکوم کردن جنایت آمریکا بیان کرد: اینکه ترامپ مسئولیت ترور را برعهده گرفت نشان‌دهنده ناپختگی و کم‌تجربگی سیاسی او بود. رئیس ساختار سیاسی یک کشور اگر با عقلانیت رفتار کند هیچ‌گاه ترور فردی در سطح شهید سردار سلیمانی را برعهده نمی‌گیرد.

عراقی با اشاره به تک‌دوره‌ای بودن ریاست‌جمهوری ترامپ اظهار کرد: ترامپ فکر می‌کرد همه‌چیز را با پول‌، تجارت و به قول حاج قاسم قماربازی می‌تواند به دست آورد. او فکر می‌کرد با ترور حاج قاسم محبوبیتی نصیبش می‌شود؛ اما دیدیم با همه هیاهویی که به‌راه انداخت در انتخابات آمریکا شکست خورد.

وی جنایت ترور شهید سردار سلیمانی را دور از خرد سیاسی برشمرد و افزود: حاج قاسم اگر ترور نمی‌شد ممکن بود به علل دیگری عمرش تمام شود؛ اما با این ترور و ریخته شدن خون ناحق سردار و یارانش راه سلیمانی ماندگارتر شد.

در اطاعت از رهبری سر از پا نمی‌شناخت

عراقی با درود بر ارواح شهدا، سردار سلیمانی را ذوب در ولایت معرفی کرد و گفت: حاج قاسم را از دوره دفاع مقدس که فرمانده لشکر بود می‌شناسم. سلیمانی منتظر اشاره‌ای از مقام معظم رهبری بود تا بر اساس فرمان ایشان تصمیم بگیرد، مجموعه را بسیج کند و به نظرشان را اجرا کند.

سردار سپاه پاسداران با یادآوری بخشی از خاطراتش بیان کرد: سال 95، هدایت هشت عملیات در سوریه را حاج قاسم برعهده داشت. نیروهای اعزامی از ایران رسیدند، تعداد آن‌ها از عدد قید شده در تصمیم‌گیری رهبر انقلاب بیشتر بود، حاج قاسم ناراحت شد و گفت «من تعداد کمتری با آقا هماهنگ کرده بودم چرا نیروی بیشتر آوردید؟» نیروها اصرار به ماندن داشتند و می‌گفتند حالا که آمده‌ایم اجازه حضور بدهید کم‌کم برمی‌گردیم؛ اما حاج قاسم دستور داد تعدادی که بیشتر آمده‌اند به کار گرفته نشوند و برگردند؛ تاکید داشت همان تعدادی که با آقا هماهنگ شده حضور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از خاطراتش افزود: بارها دیدیم که حاج قاسم به وعده و قرارش با رهبر انقلاب، بیش از هرچیزی پایبند بود. مثلا در عملیات «فوعه و کفریا» که قرار بود آزادسازی یکی از شهرک‌های شیعه‌نشین سوریه انجام شود، همراه حاج قاسم بودم. عملیات‌های مختلفی انجام شد، انسدادی در یکی از جبهه ها رخ داد و وضع خوب پیش نمی‌رفت. از روی همکاری و صمیمیتی که داشتیم به سردار سلیمانی گفتم حالا که اینجا کار قفل شده، نگاهی به جبهه «نبل و الزهرا» در شمال حلب داشته باشیم و نیروها را به آنجا اعزام کنیم. حاج قاسم نیم‌نگاهی به من کرد، خندید و گفت «حاج عبدالله من اجازه این نیروها را از حضرت آقا برای آزادسازی اینجا گرفته‌ام و این اختیار را ندارم که آن‌ها در جبهه دیگری وارد عمل کنم.»

عراقی با تاکید بر اعتماد کامل مقام معظم رهبری به سردار سلیمانی افزود: مطمئن بودیم هر نقطه‌ای که حاج قاسم نیروها را به کار می‌گرفت رهبر مخالفت نمی‌کردند؛ اما سلیمانی تا زمانی که از ایشان اجازه نگرفت اقدامی نکرد. در ولایت‌پذیری بسیار دقیق بود، از تعداد نیرو تا جابجایی‌های جزئی از نظرات رهبر انقلاب استفاده می‌کرد و از آن خارج نمی‌شد.

محبت و اعتماد زبانزد رهبر انقلاب به حاج قاسم

عراقی با بیان اینکه محبت مقام معظم رهبری به سردار سلیمانی کم‌نظیر است، بیان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای برای حاج قاسم سنگ تمام گذاشتند و با عناوینی که برای این شهید بزرگوار در این یک سال به کار بردند، علاقه‌شان را نشان داده‌اند. در این یک سال از زبان رهبر انقلاب در وصف شهید سلیمانی «شهید عزیزم»، «این رفیق ما»، «سردار ملی» و «سردار جهان اسلام» را شنیده ایم. محبت و احترام رهبر انقلاب به تمام شهدا را می‌دانیم؛ اما برای شخص دیگری این تداوم و ابراز محبت در بیانات ایشان را به یاد ندارم.

فرمانده سابق لشکر مخصوص سیدالشهدا با توصیف عمق علاقه‌مندی رهبر انقلاب و سردار سلیمانی گفت: حاج قاسم منتظر نیم‌نگاهی از رهبر انقلاب برای انجام وظیفه بود و در اطاعت امر از ایشان سر از پا نمی‌شناخت. در انتهای این دلدادگی هم جام شهادت را نوشید و به آرزوی دیرینه‌اش رسید. در اقامه نماز بر پیکر حاج قاسم همه ما شاهد حزن بی‌سابقه مقام معظم رهبری بودیم و دیدیم که ایشان چه اشکی در نماز میت ریختند.

وی درباره کاربرد واژه ایام‌الله برای شهادت ایام سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: وقتی میگوییم ایام‌الله دوره خاصی از زمان که خدا هم آن را گرامی داشته مدنظر داریم، مثل رحلت امام خمینی(ره) که آن را ایام الله می‌دانیم. شهادت حاج قاسم مثل حیاتش تاثیر بسزایی بر راهبرد و استراتژی جهان اسلام داشته و دارد، این تاثیر محدود به مقطع خاصی نیست. این تداوم اثر در تاریخ را می‌توان از دلایل این نام‌گذاری از سوی رهبر معظم انقلاب دانست.

سردار دل‌های ایرانی و غیرایرانی بود

عراقی از علل محبوبیت سردار سلیمانی بین فرماندهان و نیروهای سایر کشورها گفت و بیان کرد: حاج قاسم خود را وقف اسلام و فرمان الهی کرده بود، این اخلاص و ولایت‌مداری او را از سطح ملی و منطقه ای فراتر برد و بین‌المللی کرد. چهره‌ای کاریزماتیک، بیانی نافذ، راهبری تاثیرگذار و اخلاقی ماندگاری داشت و این‌چنین برای همگان محبوب بود.

سردار سپاه پاسداران در بیان خاطراتش از علاقه غیرایرانی‌ها به سردار سلیمانی عنوان کرد: سال 94 و 95 که سوریه بودیم، هر وقت حاج قاسم وارد پادگان می‌شد، نیروهایی دیگر کشورها از او گرمی به نیروهای ایرانی استقبال می‌کردند. شاید بتوان گفت میزان محبت و دوستی‌اش با نیروهای خارجی نه تنها از ایرانی‌ها کمتر نبود؛ بلکه بیشتر بود.

وی در ادامه خاطراتش به رفاقت سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله اشاره کرد و گفت: حاج قاسم دبیرکل حزب‌الله را سید صدا می‌کرد و بارها در مسائل و تصمیم‌گیری‌های همراه با حزب‌الله شاهد آن بودیم که می‌گفت «نظر سید این نیست»، «باید سید موافقت کند» یا «حتما باید نظر سید اجرا شود». سردار سلیمانی به مطابقت راهبردهای سید حسن نصرالله و آیت‌الله خامنه‌ای اطمینان داشت و در تصمیم‌گیری‌ها از نظر آن‌ها خارج نمی‌شد.

پای مکتب سلیمانی، حاج قاسم بودن را یاد بگیریم

عراقی در توضیح عنوان مکتب سلیمانی اظهار کرد: مکتب جای درس‌آموزی از استادان است، حاج قاسم استادی در نوع رفتار و عملکرد خاص خودش بود و اصولی پایه گذاری کرد که دوست‌داران این مسیر باید آن را بیاموزند. سردار سلیمانی روشی ماندگار در فرماندهی ارائه داد و در عرصه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. قاطعانه تصمیم می‌گرفت، اجرا می‌کرد و کسی جرات مداخله یا کم‌کاری نداشت؛ در عین حال بسیار رئوف بود و ‌دیدم بعد از شهادت رزمنده‌ها مثل فرزندی که مادر از دست داده باشد گریه می‌کند.

وی با بزرگداشت یاد شهید احمد کاظمی گفت: سردار سلیمانی هفته‌ها بر سر مزار حاج کاظمی نماز و قرآن می‌خواند، مناجات و گریه می‌کرد و برای رفیقش طلب آمرزش و برای خودش طلب شهادت می‌کرد. همه این‌ها درس‌های ارزشمند هستند که در مکتب حاج قاسم می‌توان مجموعه‌ای از آن‌ها را آموخت.

سردار سپاه پاسداران سردار سلیمانی را تیزهوش و دارای نبوغ دانست و گفت: جنگ مرکب در سوریه و عراق، شرایط پیچیده‌ای داشت. چندین کشور با سلایق، گویش‌ها و تاکتیک‌های مختلف در یک جبهه حضور داشتند که حاج قاسم موفق شد آن‌ها را به خوبی دور هم جمع کند و به موفقیت برساند.

عراقی گفت: سلیمانی فکر فراگیری داشت و در زمان تفرقه‌ها یادآوری کرد «این همه چپ و راست را جدا نکنید و مردم را دسته‌دسته نکنید»، جامعه‌نگری او از دیگر نکاتی بود که در مکتبش جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی در پایان محبت و احساسات عمیق سردار سلیمانی به اطرافیان را در خاطراتش وصف کرد و گفت: بسیار مهربان و دلسوز بود. در عملیات الحمره در خط مقدم بودم و درگیری شدید شده بود، حاج قاسم موتور فرستاد دنبال من که برگردم، نتوانستم شرایط و بچه‌ها را رها کنم. به خواست خدا به سلامت برگشتم، حاج قاسم گفت «چرا برنگشتی؟ شما فقط برای خودت نیستی؛ باید بمانی و خدمت کنی.» دلسوز و خوش اخلاق بود و هر روز به یادش هستیم تا روزی که به او و سیدالشهدا ملحق شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =