اقدامات حاج قاسم به سیاست خارجی قدرت می بخشید

مجموعه اقدامات شهید حاج قاسم سلیمانی به حرکت دیپلماسی و سیاست خارجی ما قوت و قدرت می‌بخشید.  

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران - ابراهیم رحیم پور ‌*: با توجه به شناختی که در طول سی سال از شهید حاج قاسم سلیمانی دارم، باید گفت که ایشان از جمله شخصیت‌هایی بودند که کمتر در طول این سال‌ها عوض شدند.  

تغییرات در میان برخی شخصیت‌های بزرگ انقلاب در چهار دهه سپری شده از عمر آن کم و بیش دیده شده، اما شخصیت سردار سلیمانی می دانست که الان کجا هست، چه میخواهد و کجا می‌خواهد برود. برخورداری از چنین ویژگی نه تنها کار آسانی نیست، بلکه امر سختی است.  

لذا حاج قاسم سلیمانی به دلیل ثبات فکری که یک ویژگی مهم شخصیتی ایشان به حساب می آمد و تعهدی که با خودش و خدایش داشت، خواست که تاثیرگذار باشد و همینطور هم شد.

به اعتقاد من سردار سلیمانی تمام تلاش خود را داشت تا به همه کسانی که در نظام مشغول هستند با هر فکر و سلیقه‌ای احترام بگذارند، اما متأسفانه شاهد بودیم و هستیم که به برخی از این شخصیت ها از سوی عده‌ای، احترام گذاشته نشد.

همین ویژگی شخصیتی که به شکلی هنرمندانه از طرف سردار سلیمانی اجرا شد موجب احترام کلیه طیف‌ها، شخصیت‌ها و سلائق مختلف جامعه به وی و عملکردشان شد.

در موضوع برجام عده‌ای تلاش کردند که اینطور القا کنند که سردار سلیمانی در تقابل با آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان هست، اما با توجه به هوشمندی هر دو نفر و انجام دیدارهای متعدد و صحبت‌های جدی و سختی که در طول آن جلسات داشتند، به تفاهماتی با یکدیگر برای اجرای سیاست خارجی دست پیدا می‌کردند.

به هرحال شاهد بودیم که طیف خاصی در کشور از همان ابتدا با موضوع برجام مخالفت می‌کردند، اما از طرف دیگر شهید سلیمانی اگر نکاتی هم داشت، اقدام متقابل در صحنه انجام نمی داد بلکه با مباحثاتی که با آقای ظریف یا با آن طیف داشت نظرات خود را مطرح می‌کرد.

بنابراین اگر مباحثات و جلسات میان شهید سلیمانی و آقای ظریف ادامه پیدا می‌کرد که متاسفانه به دلیل شهادت سردار این امکان سلب شد، هم در مقاومت و هم در مذاکره می توانستیم اقدامات و سیاست‌های خود را بهتر پیش ببریم.

به نظر من مجموعه اقدامات شهید سلیمانی به حرکت دیپلماسی و سیاست خارجی ما قوت و قدرت می بخشید.  

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت شهیدسلیمانی عبور از برخی تنگ‌نظری هایی بود که بعضا میان برخی دیده میشد.  

از سوی دیگر، اقدامات حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با داعش، در موضوع کمک به منطقه اقلیم کردستان عراق که منجر به منتفی شدن خطری بزرگی برای منطقه شد، همچنین تحرکات ایشان در مبارزه با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه بسیار ارزنده و تاثیرگذار بوده و هست.

شهید سلیمانی در بُعد سیاست داخلی هم طی چهار دهه بسیار موفق عمل کردند و قطعاً این نکته به دلیل نیت پاکی که ایشان در خدمت داشتند، اینکه هیچگاه به دنبال پُست و مقام نبودند و البته مسیری که جهت فدا کردن جان خود انتخاب کردند، بود.  

حاج قاسم همانطور که در وصیتنامه خودش هم نوشت، خواست که سرباز وطن باشد و همینطور هم شد.

* معاون پیشین وزارت امور خارجه

کد خبر: 1085749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =