میزان صادرات محصولات کشاورزی افزایش یافته است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سید سلمان ذاکر  در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در طرح سوال از کاظم خاوازی، گفت: سوال بنده از وزیر جهاد کشاورزی آن است که چرا حمایت های لازم از بخش کشاورزی انجام نمی شود.

وی بیان کرد: متأسفانه حدود ۸۰۰ هزار تن سیب کشاورزان در سردخانه ها مانده و فقط ۲۰ درصد آن فروش رفته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در خرید تضمینی محصولات کشاورزی وجود دارد، افزود: وزیر جهاد کشاورزی باید توضیح دهد برای حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی چه اقداماتی انجام داده و چگونه می خواهد با دور زدن تحریم ها از بن بست صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب خارج شود.

ذاکر تصریح کرد: استان آذربایجان غربی قطب کشاورزی است و نزدیک به ۴۰ درصد مردم این استان به کار کشاورزی می پردازند و محصولات متنوع کشاورزی در این استان وجود دارد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی سیب را کیلویی هزار و ۲۵۰ تومان تعیین کرد اما به دلیل نبود نظارت، سیب کمتر از کیلویی ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شده و این مسئله مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است.

در ادامه جلسه کاظم خاوازی در پاسخ به سوال این نماینده، گفت: در وهله اول باید از تمام فعالان بخش کشاورزی تشکر کنم چرا که آنان در راستای منویات مقام معظم رهبری تلاش می کنند و هدفشان آن است که امنیت غذایی را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.

وی بیان کرد: با وجود مشکلاتی چون تحریم و شیوع بیماری کرونا، ما شاهد رشد نرخ ارزش افزوده بخش کشاورزی در شش ماه ابتدایی سال جاری و رسیدن به رشد مثبت ۴ درصد هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن سیب صادر کردیم که امسال میزان صادرات سیب به ۴۰۳ هزار تن رسیده است.

خاوازی اظهار داشت: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: ما برای سیب، خرید حمایتی نداشتیم بلکه خرید تضمینی داشتیم و قیمت تضمینی آن را شورای اقتصاد و در قیمت ۵۸۰ تومان تعیین کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: مشکل سیب در آذربایجان غربی طی سالهای گذشته هم وجود داشته اما امسال برای اولین بار، ۹۰ مرکز جمع آوری بهداشتی در این استان راه اندازی شد و مجوز ۷۰۰ متر به هر کدام از باغداران داده شد تا بتواند امور خود را با تغییر  کاربری تسهیل کنند.

خاوازی تصریح کرد: ما هرگز اجازه نمی دهیم محصولات کشاورزی ما در زمینه صادرات دچار مشکل شوند و این اطمینان را می دهیم که در بحث ساماندهی سیب و دیگر مرکبات مازاد بر مصرف داخلی، اقدامات مثبتی انجام شود.

وی افزود: ما پیگیر افزایش واردات موز در برابر صادرات سیب هستیم و به دنبال آن هستیم که اشخاصی که وارد کننده موز به کشور هستند، مجاب کنیم تا حجم بیشتری از محصول سیب را صادر کنند و همچنین سیب در فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی موافقت نامه اوراسیا قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اگر موانع مرتبط با مسائل قرنطینه و بهداشتی با اتحادیه اروپا تسهیل شود ،شرایط خوبی برای صادرات سیب به اتحادیه اروپا ایجاد می کنیم و پیگیر حل مشکل بازرگانی کشاورزان هستیم و برای احیای این کارها در حال مذاکره با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

خاوازی گفت: دولت لایحه ای را برای تغییر کاربری تنظیم کرده و در حال بررسی آن هستیم و مجلس هم گویا طرحی در این باره به هیئت رئیسه داده و تقاضای ما از نمایندگان آن است که نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =