بصیرت دانشجویی؛ پادزهر فتنه

اگر دانشجویان بصیرت کافی برای تشخیص فتنه‌های جامعه برخوردار باشند، می‌توانند جامعه را تا حد بسیار زیادی از گرداب‌های فتنه انگیز ایمن کنند. زیرا که نگاه مردم همواره به جامعه نخبگانی است و جنبش دانشجویی، علمدار آن محسوب می‌شود. حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از جمله فتنه‌های جدی در تاریخ انقلاب اسلامی است که البته با بینش و بصیرت سیاسی مردم در ۹دی ماه شکست خورد.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، شایان دنیادیده: نقش جریان دانشجویی با سکانداری نخبگان و روشنفکران دانشگاهی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و به ثمر رسیدن آن غیرقابل انکار است. درواقع همواره از جریان دانشجویی به عنوان یکی از کنشگران، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه یاد می‌شود که می‌توانند در بزنگاه‌های مهم کشور، سمت و سوی افکار عمومی را مدیریت کنند. البته این مسئله زمانی سر و شکل بهتری پیدا خواهد کرد که بینش و بصیرت دانشجویان نسبت اهداف و آرمان‌های انقلاب از جایگاه بالایی برخوردار باشد؛ در غیر این صورت مشخص نیست که بتوانند برهه‌های حساس، رویکرد صحیح و مناسبی را اتخاذ کنند.

در این میان اما کلید واژه «نخبه پروری سیاسی» در دانشگاه، در ادبیات چندسال گذشته رهبر انقلاب نمایان شده است. مسئله‌ای که درهم آمیخته با ارتقای بصیرت دینی و سیاسی دانشجویان است تا در نهایت آن‌ها را به یکی از کنشگران اجتماعی و نخبگان سیاسی جامعه بدل کند. در واقع اگر فرآیند نخبه پروری سیاسی در محافل و تشکل‌های دانشجویی به خوبی انجام شود، ضمن این که افراد کارآمد و شایسته برای حضور در هرم قدرت در گام دوم انقلاب تربیت خواهند شد، بلکه دانشجویان در رده‌های میانی و به اصطلاح «کف جامعه» نیز می‌توانند با اتکای به بصیرت و دانش سیاسی خود، در برهه‌هایی مانند انتخابات جامعه به سمت و سوی صحیح حرکت دهند و زمینه را برای در امان ماندن جامعه از فتنه‌های احتمالی فراهم کنند.

تقابل جریان دانشجویی و مسئله فتنه

فتنه‌ها زمانی روی می‌دهند که درست و نادرست با یک دیگر در آمیخته باشند و مردم به دلایل مختلف، توانایی تشخیص غلط و درست یک مسئله را نداشته باشند. در این شرایط است که دشمن، معجونی از مسائل غلط و درست را به جامعه القا خواهد کرد تا به اهدافش دست پیدا کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که تشخیص فتنه چندان کار راحتی نیست؛ به طوری که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند تشخیص فتنه همانند تشخیص مورچه‌ای برروی یک سنگ سیاه در یک شب تاریک است. با این اوصاف اگر جامعه‌ای از ابزارهای لازم برای مقابله با فتنه و تشخیص درست و غلط برخوردار نباشد، قطع به یقین با شکست مواجه خواهد شد.

در این شرایط است که لزوم نخبه پرورسی سیاسی در دانشگاه‌ها و ارتقای بصیرت و بینش سیاسی دانشجویان اهمیت پیدا می‎کند. درواقع اگر دانشجویان بصیرت کافی برای تشخیص فتنه‌های جامعه برخوردار باشند، می‌توانند جامعه را تا حد بسیار زیادی از گرداب‌های فتنه انگیز ایمن کنند. زیرا که نگاه مردم همواره به جامعه نخبگانی است و جنبش دانشجویی، علمدار آن محسوب می‌شود.

حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از جمله فتنه‌های جدی در تاریخ انقلاب اسلامی است که البته با بینش و بصیرت سیاسی مردم در ۹دی ماه شکست خورد؛ اما نباید از تبعات بعدی آن از جمله تحریم‌های آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما دقیقا چندماه بعد از این حوادث غافل شویم. لذا با سپرِ بصیرت دانشجویی می‌توانیم حاشیه امنی برای جامعه در مقابله با فتنه‌های آینده ایجاد کنیم.

راهکار چیست؟

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بصیرت افزایی، دوره‌های مهارت محور در حوزه سواد رسانه‌ای، نشست علمی و تخصصی با حضور متخصصان و کنشگران سیاسی، مسابقات دانشجویی با محوریت تاریخ و سیاست، برگزاری مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی، ساخت مستندهای سیاسی در موضوعات مختلف، تربیت دانشجویان برای کنشگری صحیح در راستای پیگیری مطالبات مردمی، دعوت از مسئولان برای پیگیری مشکلات مردم، مسئله محوری و شناسایی مشکلات در یک منطقه جغرافیایی خاص و... از جمله راهکارهایی است که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در زمینه نخبه پروری سیاسی در دستور کار قرار دهند.

بدیهی است که این فرآیند در نهایت، منجر به ارتقای بصیرت دانشجویان، جهت دهی صحیح به افکار عمومی و خنثی سازی فتنه‌های آتی در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =