استخراج شاخص‌های اصلی مکتب مقاومت وظیفه دانشگاهیان است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، گفت: وظیفه ما دانشگاهیان این است که ویژگی‌ های مکتب مقاومت را از دیدگاه قرآن، سنت، حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری استخراج کنیم و به صورت عمیق و آگاهانه به تبیین آن ها بپردازیم، بر این اساس شاخص های فرهنگ مقاومت را می توان به صورت نمادین در بین دانشگاهیان مطرح و گسترش داد.

داود داداش‌نژاد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: دانشگاه‌ها در ترویج مکتب شهید سلیمانی به توفیقاتی دست یافته‌اند و مایه افتخار این است که همه دانشگاه‌ها در این مسیر پر خیر و برکت گام بر می‌دارند، اما برای تبیین و گسترش فرهنگ جهاد و مقاومت به دو شیوه می توان عمل کرد.

وی ادامه داد: نخست شیوه نظری یعنی تشریح سرگذشت ملت‌های مقاوم در برابر ظلم، ارائه پایان نامه‌ها و موضوعات تحقیقی با موضوع فرهنگ مقاومت، برگزاری نشست‌های دانشجویی، همایش‌ها، میزگرد، تریبون‌آزاد، کرسی نظریه پردازی، کرسی آزاد اندیشی، انتشار نشریات و مقالات تخصصی در این رابطه از طرف اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی؛ و نیز برگزاری مسابقات مختلف در قالب شب شعر، دلنوشته‌ها، و نگارش داستان و فیلم نامه است.

داداش‌نژاد افزود: دومین شیوه عملی نیز عبارت است از اردوی راهیان نور، اردوی جهادی، و جمع آوری کمک‌های  مومنانه در مواقع خاص و فراهم کردن زمینه فعالیت های جهادی در زمینه‌های مختلف است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، اظهار کرد: وظیفه ما دانشگاهیان این است که ویژگی‌ های مکتب مقاومت را از دیدگاه قرآن و سنت و حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری استخراج کنیم و به صورت عمیق و آگاهانه به تبیین آن ها بپردازیم، بر این اساس شاخص های فرهنگ مقاومت را می توان به صورت نمادین در بین دانشگاهیان مطرح و گسترش داد.

وی تصریح کرد: شاخصه اصلی مکتب شهید سلیمانی عبارت است از اخلاص و صداقت در رفتار و گفتار، عقلانیت در عمل، دور اندیشی، و جامعیت یا همه جانبه نگری یعنی فراملی و فرا جناحی بودن است که  این شاخصه‌ها باعث پویایی و ماندگاری شخصیت این شهید بزرگوار شده است.

داداش‌نژاد افزود: موضوع حفظ آموزه‌ها و تعالیم دینی و نظام اسلامی در طول تاریخ مورد تاکید همه علمای دین بوده است و در کتب روایی هم می بینیم که ولایت و حکومت نقش محوری و کلیدی در همه آموزه‌ها و تعالیم دینی داشته است، و آرزوی همه بزرگان دین این بوده که روزی حکومت اسلامی تشکیل شود و چون حکومت الهی موجب اعتلای عزت و قدرت اسلام و مسلمین است، لذا حفظ نظام از اهمیت فراوانی برخوردار است. شهید سلیمانی هم به تاسی از بزرگان دین در حفظ ارکان نظام اسلامی توجه خاصی داشته است.  

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، اظهار کرد: از ویژگی‌های بارز سردار دل‌ها می توان به اخلاص، دینداری عمیق و آگاهانه، ارادت به اهل بیت و ولایت، مردم داری و ایثار  و از خود گذشتگی اشاره کرد.  

وی گفت:  پیام سردار شهید عبارت بود از مقاومت تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون، و دانشگاهیان و مسئولان فرهنگی به عنوان قطب‌های اثرگذار نقش اساسی در زنده نگهداشتن و تبیین موضوع مقاومت را دارند، به خاطر اینکه این قشر نخبگان، آینده سازان جامعه و مدیران آتی کشور خواهند بود.         

داداش‌نژاد ادامه داد: چنانکه می‌دانیم فعالیت‌های فرهنگی دارای دو جنبه ظاهری یا سطحی یا احساسی و جنبه باطنی یا عقلانی یا معرفتی هستند، بنابراین ما باید از جنبه‌های سطحی و احساسی فراتر رفته و به جنبه معرفتی فعالیت‌ها به صورت عمیق و با دوراندیشی خاص توجه نشان دهیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، اظهار کرد: برگزاری سلسه نشست‌هایی با حضور اساتید، دانشجویان و کارکنان با موضوع شهادت سردار و مکتب مقاومت در سالن ابن سینای دانشگاه البته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و نیز در فضای مجازی، برگزاری مسابقه دلنوشته‌ها به سردار دل‌ها، پخش کلیپ در فضای مجازی از زندگی و سخنرانی‌های سردار، کرسی آزاد اندیشی با همکاری گروه معارف دانشگاه، و نیز جمع آوری کمک‌های مومنانه و توزیع آن در مناطق محروم به مناسبت سالگرد شهادت سردار توسط بسیج دانشجویی؛ از عمده برنامه اجرایی در این روز است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در اجرای جشنواره از حماسه تا حماسه تا کنون تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید و کارکنان شرکت کرده‌اند و محور بیشتر پست‌ها به نمایش زندگی و سخنرانی‌های شهید سلیمانی و فرهنگ مقاومت اختصاص داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =