سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی گام مهمی در هدایت پژوهش‌های دانشگاهی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هدایت پژوهش های دانشگاهی به سمت حل مسائل جامعه بسیار مهم است که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی سامانه پژوهشیار در این زمینه گام مهمی برداشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نشست مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان‌ها و معاونان آموزشی و پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صبح امروز در دفتر مرکزی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در این نشست با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، سردار بزرگ اسلام و انقلاب، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی جمع بزرگ و فاخری از نظام آموزش عالی کشور را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از بار آموزش عالی کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور از دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده اند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه برای نهاد رهبری در دانشگاه‌ها رسالت‌های مختلفی تعریف شده که باید تلاش خود را برای محقق شدن آن بکار بگیریم، گفت: در سند دانشگاه اسلامی و مجموعه‌ اسناد بالادستی نظام، تکالیفی متوجه دانشگاه‌هاست، این تکالیف گاهی نیاز است که یادآوری، بازخوانی و دوباره مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان جریان آموزشی دانشگاه‌ها را به سمت مؤثری هدایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برگزاری این جلسه استماع نظرات مسئولان نهاد رهبری و معاونان آموزشی و پژوهشی واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی درخصوص تحولات امیدآفرین واحدهای دانشگاهی است. دانشگاه را مجموعه‌ای از آموزش، پژوهش، تربیت و تولید دانش می بینیم، اما بخش آموزشی آن بخش اصلی هویتی دانشگاه‌ است که معتقدیم بخش‌های تربیتی و فرهنگی دانشگاه بیشتر در بخش آموزش رخ می‌دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد: اگر جریان تعلیم و تعلم و داد و ستد علمی که در فضای آموزش وجود دارد با اهدافی که برای نظام دانشگاهی در نظر گرفته شده است، همراه شود مطمئناً به نتایج بهتری می رسد.

وی در ادامه با بیان اینکه معاونان آموزشی واحدها، فضای آموزش دانشگاه‌ و مجموعه اساتید را در اختیار دارند، گفت: این یک فرصت بسیار بزرگ برای معاونت آموزشی و نهاد رهبری است که بتوانند دانشگاه در تراز نظام اسلامی را تحقق بخشند، رابطه علم و دین منحصر به دروس علوم انسانی و معارف اسلامی نیست و لازم است معاونان آموزشی این موضوع را در همه رشته‌ها بررسی کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه شهرهای سراسر کشور توسط مسئولان واحدهای دانشگاهی گفت: لازم است معاونان آموزشی و پژوهشی موضوع شاگردپروری را دنبال کرده و الگوهای قابل انتقال را طراحی کنند و به دنبال مهارت‌افزایی باشند. همچنین معاونان آموزشی و پژوهشی مصمم به رعایت اوقات نماز و حفظ شعائر دینی در دانشگاه‌ها باشند.

وی افزود: در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سوالات مختلفی مطرح می‌شود و خوب است که این موارد در کلاس‌های درسی اساتید مطرح و پاسخ سوالات توسط اساتید به دانشجویان داده شود.

ضرورت مهارت‌افزایی و معرفت‌زایی اساتید در واحدهای دانشگاه‌ توسط معاونان آموزشی و پژوهشی

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه با اشاره به ضرورت مهارت‌افزایی و معرفت‌زایی اساتید در واحدهای دانشگاه‌ توسط معاونان آموزشی و پژوهشی گفت: شناسایی اساتید عالم، فرهیخته و انقلابی را در اولویت جذب قرار دهید تا فرصت استفاده از ظرفیت اساتید باسواد و دانشمند انقلابی فراهم شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته اقدامات خوبی در جذب دانشجویان خارجی انجام داده، گفت: معاونان آموزشی و پژوهشی از ظرفیت دانشجویان خارجی استفاده کرده و برنامه‌ریزی درستی در این زمینه انجام دهند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت‌های خوبی از جمله نیروی انسانی توانمند، دانشمندان، گستردگی در سطح کشور، زیرساخت های مناسب، درگیری شدن با مسائل به صورت عینی، دور بودن از تک ساحتی و ... است، گفت: این دانشگاه با این پتانسیل ها می تواند در تحقق اهداف آینده انقلاب اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، کمک کند.

وی افزود: یکی از اهداف دانشگاه می تواند مقدمه سازی برای حکومت جهانی حق و عدل باشد و این موضوع نیاز به همت جدی، گامهای استوار و نهراسیدن از آسیب ها دارد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که مسئولان واحدهای دانشگاهی باید به آن توجه کنند.

رستمی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین امور در دانشگاه ها، تولید دانش انبوه است، گفت: دانش انبوهی که منجر به تولید فناوری و تکنولوژی شود و در نهایت سبک زندگی الگو و قابل تسری به سایر نقاط را فراهم کند، بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه علم و دانش اقتدار آفرین هستند، گفت: دانشگاه ها باید در این زمینه نیز فعالیت جدی خود را به کار ببرند، چرا که مهمترین مأموریت در تحقق اهداف آینده انقلاب اسلامی متوجه دانشگاه ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه با تأکید بر لزوم تعریف پروژه های مشترک بین دفتر نهاد رهبری و معاونان پژوهشی واحدها، گفت: تحلیل فضای عمومی دانشگاه ها، تحول در علوم انسانی و اسلامی، اداره مراکز آموزش عالی در تحولات آینده و پیش بینی ها و تبیین های لازم در این مورد می تواند از جمله پژوهش های مشترک این دو نهاد باشد که بسیار حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستمی خاطر نشان کرد: هدایت پژوهش های دانشگاهی به سمت حل مسائل جامعه بسیار مهم است که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی سامانه پژوهشیار در این زمینه گام مهمی برداشته است.

وی با تأکید بر اهمیت اخلاق پژوهش گفت: مسئولان پژوهشی واحدهای دانشگاهی مراقبت کنند تا کوچکترین خدشه ای به این امر بزرگ وارد نشود. همچنین جلوگیری تقلید از تحولات نظام آموزشی غرب و توجه به فرصت های مطالعاتی اساتید نیز باید مورد توجه مسئولان واحدهای دانشگاهی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستمی در پایان از مسئولان نهاد رهبری و معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور درخواست کرد که مجموعه پیشنهادهایی که در این نشست مجازی ارائه دادند، به‌صورت مکتوب برای دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ارسال کنند.

گفتنی است در این جلسه معاونان آموزشی و پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند، به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =