سیاست‌گذاری کلان در دوران پساکرونا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ضرورت دارد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان کاربست یادگیری الکترونیکی در آموزش حضوری در دوران پسا کرونا، نقش زیر نظام‌های آموزش عالی در نظام آموزش الکترونیکی، ورود مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری تخصصی وارد آموزش الکترونیک در سیاست‌گذاری کلان موثر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که  با حضور منصور غلامی وزیر علوم برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد سیاست‌گذاری های کلان آموزش عالی در دوران پساکرونا گفت: در این زمینه چندین طرح اجرا شده است که به صورت مشاوره‌ای از نتایج انها استفاده میکنیم همچنین نظام نامه یادگیری الکترونیکی در دست تهیه است که اگر روسای  به۶ پرسش اساسی جواب بدهند ما را در تکمیل و تصحیح نظام نامه کمک می‌کند در سیاست‌گذاری کلان در دوران پساکرونا موثر است.

وی درباره پرسش‌های مطرح شده در زمینه سیاست‌گذاری‌های کلان را شامل میزان کاربست یادگیری الکترونیکی در آموزش حضوری در دوران پسا کرونا، نقش زیر نظام‌های آموزش عالی در نظام آموزش الکترونیکی، ورود مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری تخصصی وارد آموزش الکترونیکی، الویت رشته‌ها و گروه‌های تحصیلی در اموزش الکترونیکی، وضعیت دانشجویان بین‌المللی و معیارهای ورود به عرصه آموزش الکترونیکی،  گفت: دانشگاه‌ها با پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها می‌توانند ما را در امر سیاست‌گذاری‌های کلان این دوران یاری دهند.

خاکی صدیق با اشاره به اینکه در این ترم نسبت به ترم گذشته وضعیت آموزش الکترونیکی با توجه به شرایط و تجربه افراد از موفقیت بیشتری برخوردار بود گفت: در حال حاضر در زمینه آموزش الکترونیکی مشکل خاصی وجود ندارد و مشکلات بیشتر در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و مسائل مربوط به اینترنت است و البته در این ایام با بحث امتحانات پایان ترم روبرو هستیم که از همه روسای دانشگاه‌ها و مدیران گروه‌ها خواهشمندم درخصوص امتحانات مراقبت‌های ویژه‌ای را مبذول نمایند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: یکی از مشکلات دانشجویان مقطع دکتری موضوع آزمون زبان است که این دسته از دانشجویان بر طبق مقررات لازم است قبل از آزمون جامع آزمون زبان را پشت سر بگذارند لذا از روسای دانشگاه‌ها ی مجری انتظار داریم نسبت به برگزاری متعدد آزمون‌های زبان اقدام کنند؛ حتی این آزمون به شکل الکترونیکی هم برگزار شود و نتایج آن توسط دانشگاه‌ها مورد پذیرش قرار گیرد تا مشکل این دسته از دانشجویان نیز حل شود.

وی درخصوص دانشجویان نو ورود گفت: متاسفانه با تمام تلاش‌هایی که صورت گرفت نتوانستیم پذیرای این دانشجویان در فضای دانشگاه حتی به مدت کوتاهی باشیم لذا انتظار می رود با تک‌تک این دانشجویان نو ورود تماس تلفنی یا تصویری برقرار کرده و از مشکلات و مسائل آنها آگاه شوند.

خاکی صدیق در مورد بحث ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه آموزش الکترونیک گفت: در این خصوص فرم‌های نظرسنجی برای دانشگاه ها ارسال شده که البته بیشتر دانشگاه‌ها این فرم‌ها را تکمیل و ارسال کردند و اگر دانشگاه‌هایی هستند که هنوز اقدام به تکمیل و ارسال نکرده‌اند امیدواریم هر چه زودتر در این زمینه اقدام کنند. البته انجمن الکترونیک ایران هم در این زمینه ارزیابی دقیقی انجام خواهد داد که نتایج آن ملاک پذیرش در زمینه دانشجوی الکترونیکی خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از یک سال و اندی پیش آغاز شده و در همکاری مشترکی که معاونت آموزشی با معاونت پژوهشی انجام داده است معیارهایی در ۵ حوزه کاربردی مشخص شده و برای اجرا به ISC فرستاده شده است، البته این رتبه‌بندی با رتبه‌بندی سالانه ISC کمی متفاوت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جهت ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کوچک‌تر که از قدمت کمتری برخوردارند دو طرح تعاون و توانمندسازی و طرح استاد وابسته را به تصویب رساندیم و در زمینه بازنگری طرح برنامه ۱۰۰۰ برنامه درسی که ۵ سال است از بازنگری آنها گذاشته است به مساعدت و کمک روسای دانشگاه‌ها نیاز داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =