۹ دی ظهور حرکت فاطمی ملت در دفاع از ولایت بود

آیت الله تحریری ۹ دی را ظهور حرکت فاطمی ملت در دفاع از ولایت دانست و نشانه ایمان و اخلاص ملت ایران بیان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آیت‌الله محمدباقر تحریری، پیش از ظهر امروز در جلسه عمومی درس اخلاق که به صورت مجازی برای طلاب استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: اساس تهذیب نفس و سیر در مراحل معنویت حقیقی برقرار کردن ارتباط قلبی و عملی با اولیای الهی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند متعال مودت ذوی القربی را اجر رسالت پیامبر اکرم (ص) مقرر فرمود، عنوان کرد: حضرت زهرا (س) از جمله افراد شاخص ذوی القربی هستند بر همین اساس شناخت ایشان و ارتباط حضرت با معارف دین و مقام رسالت از مهمترین وظایف به شمار می‌رود.

این استاد برجسته حوزوی افزود: اگر کسی می‌خواهد به حقانیت دین التزام قلبی و روحی داشته باشد باید با این بانوی مکرمه ارتباط ولایی برقرار کند و شخصیت حضرت زهرا (س) را به عنوان شاخص در مسیر قرب الهی قرار دهد و بپذیرد. لذا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند خدای متعال قلب، اعضا و جوارح دخترم را پر از ایمان کرده است.

خیر کثیر؛ توصیف قرآنی شخصیت حضرت زهرا (س)

وی با بیان اینکه خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن کریم حضرت زهرا (س) را توصیف کرده که یکی از آن توصیفات با صفت مطهرین است، گفت: قرآن کریم حضرت زهرا (س) را به عنوان کوثر نبی معرفی می‌کند، کوثر به معنای خیر کثیر است خیر کثیری که نه تنها خودش بلکه دیگران را نیز در مسیر خیر قرار می‌دهد.

این استاد اخلاق ادامه داد: بنابراین شناخت ساحت مقدس حضرت زهرا (س) اینکه ارتباط ایشان با پدر، قرآن کریم و حقانیت دین در ابعاد گوناگون زندگی چگونه بوده از ضروریات محسوب می‌شود. حضرت زهرا (س) تابع محض پیامبر اکرم (ص) بودند پیامبری که خداوند ایشان را اسوه حسنه معرفی می‌کند. یکی از جنبه‌های الگویی حضرت زهرا (س) توجه به گفتار این بانوی مکرمه است برای همین فرمایشات ایشان در زندگی ایمانی راهگشا خواهد بود.

آیت الله تحریری دعاهای حضرت زهرا (س) را یکی از میراث‌های گران‌بهای مکتب تشیع برشمرد و گفت: حضرت در یکی از دعاها از خداوند متعال امور گوناگون اخلاقی و معنوی را درخواست می‌کنند که پیروان و محبان ایشان باید خواستگاهشان از خداوند متعال تحصیل این فضائل باشد و در این مسیر کوشش کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: انسان در زندگی دنیا با ماجراها و تحولات گوناگونی روبرو می‌شود اما در همه این تحولات آدمی نباید از مسیر اولیای الهی خارج شود و باید این مسیر را به خوبی بشناسد. حضرت زهرا (س) در فرازی از دعای خویش از خداوند متعال امور معروف را تمنا می‌کنند و می‌خواهند همواره در مسیر خیر باشند همان چیزی که خداوند متعال از انسان خواسته است.

استاد برجسته حوزوی با بیان اینکه عالم آخرت برای متقین خیر است، تصریح کرد: خداوند متعال خیر مطلق است برای همین هر آنچه نزد پروردگار باشد باقی و هر چیزی که نزد آدمی است از بین می‌رود برای همین است که حضرت زهرا (س) به عنوان خیر کثیر از خیر مطلق چیزی جز خیر درخواست نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) شوق به لقاءالله داشتند، اظهار داشت: ایشان همواره این امر را از خداوند متعال درخواست می‌کردند، این لقاء حتمی به دو گونه تحقق پیدا می‌کند و حضرت آن نوع خوب را از باری تعالی تمنا می‌کردند. انسان برای اینکه بتواند به لقاءالله نائل شود باید ببیند در عالم دنیا چه راه و روشی را انتخاب کرده است. حضرت زهرا (س) در دعای خویش راه و روش رسیدن به لقاءالله را بیان می‌فرمایند که یکی از آنان قرار گرفتن در مسیر خیر است.

۹ دی ثبت تاریخی اخلاص و ایمان

تولیت مدرسه علمیه مروی اخلاص را از دیگر درخواست‌های حضرت زهرا (س) از پروردگار خواند و گفت: انسان در همه شئونات زندگی باید در مسیر اخلاص باشد و حضرت می‌فرمایند: خداوند بهترین مصالح را برای انسان مخلص رقم می‌زند؛ بهترین مصالح حسن عاقبت است که انسان همواره باید آن را از پروردگار درخواست کند. کسانی که قیام ۹ دی را رغم زدند روز تاریخی را در تاریخ اسلام و انقلاب ثبت کردند حرکتی که زیر بنای آن اخلاص بود.

آیت الله تحریری خشیت را از دیگر درخواست‌های حضرت از خداوند متعال بیان کرد و گفت: ایمان در ابعاد مختلف گوناگون مایه کمال آدمی می‌شود و انسان لازم است همواره در جهت تصحیح، تقویت و تثبیت ایمان قرار گیرد. اولین چیزی که مناسب با وجود انسان است مساله ایمان به خدا و دیگر انجام عمل صالح است. کسانی که همواره ایمان داشته باشند و مستمر عمل صالح انجام دهند بهترین مخلوقات به شمار می‌روند و مورد رضای الهی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه مقام رضا بالاترین مقام ایمان است، ادامه داد: مقدمه و لازمه رسیدن به مقام رضا بعد از ایمان و عمل صالح خشیت در برابر پروردگار متعال است، این جایگاه برای کسی است که در برابر خدا خشیت داشته باشد. خشیت آن حالتی است که انسان همواره به عظمت خداوند توجه می‌کند و با باور به رابطه خاص با خداوند متعال حدود جایگاه الهی را رعایت می‌کند چنین انسانی همواره پروردگار را رب خود می‌داند و همیشه ترس دارد که مبادا از ربوبیت خدا خارج شود. اطاعت از اولی الامر یکی از راه‌های رسیدن به مقام رضا است.

تولیت مدرسه علمیه مروی به واقعه ۹ دی اشاره و عنوان کرد: واقعه ۹ دی نشان داد کسانی که در فتنه حرکت کردند خودشان را در تاریکی قرار دادند و نخواستند با نور حرکت کنند، شاخصه فتنه این است که رهبریت رهبر دینی و دستورات دین زیر سوال می‌رود و مورد هجمه قرار می‌گیرد.

این استاد حوزه علمیه افزود: در وقوع فتنه تنها باید به کسانی رجوع کرد که جز قرآن و عترت چیزی نمی‌خواهند، امام راحل به دنبال اسلام بود برای همین بعد از قرن‌ها در برابر دشمنان اهل بیت (ع) ایستاد و حکومت اسلامی را تأسیس کرد تا مبانی دین و دستورات اهل بیت (ع) در زندگی اجتماعی و سیاسی مردم جاری باشد. قرآن کریم یکی از نشانه‌های خشیت را قرار گرفتن در مسیر اسلام و خط ولایت بیان می‌کند؛ ۹ دی ظهور حرکت فاطمی بود. ‌

انتهای پیام/

کد خبر: 1085855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =