نوآوری در زمینه شناسایی آلاینده های مواد غذایی توسط دانش بنیان ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دستاوردهای طرح جامع سلامت ملی در مرکز تحقیقات سلامت غذا، از نوآوری در زمینه طیف سنجی ها و شناسایی آلاینده های مواد غذایی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح جامع سلامت ملی در مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه در حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: طرح جامع سلامت ملی از روزهای آغازین شکل گیری مورد توجه قرار گرفت و تمام دستاوردها ناشی از اهتمام ویژه اساتید و محققین دانشگاه و استفاده از ظرفیت های بین المللی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به ایمنی و سلامت مواد غذایی در سراسر دنیا، اظهار داشت: رقابت های فشرده در زمینه تهیه غذای سالم موجب شده این موضوع سلامت محور، به یک منازعه در راهبردهای استراتژیک جهانی تبدیل شود. شناسایی تقلبات، اثبات اصالت و ردیابی آلاینده ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زالی تکنولوژی های موجود در زمینه اثبات کیفیت مواد غذایی را بسیار پیچیده خواند و گفت: پیش بینی می شود در تمام کشورها ۵ تا ۲۰ درصد تقلب در صنعت مواد غذایی صورت می گیرد که این اقدام علاوه بر مخاطرات سلامت محور، جنبه های سو اخلاقی را هم در بر می گیرد. کشور ما نیز از این آمار مستثنی نیست.

وی با اشاره به تکنولوژی های پیشرفته در کشور و دستاوردهای طرح جامع سلامت ملی در مرکز تحقیقات سلامت غذا، خاطرنشان کرد: کاربرد یکی از دستاوردهای این مرکز تحقیقات شناسایی آفت کش هاست که برای فرهنگ سازی در حوزه کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۲۱۱ آفت کش در مزارع کشاورزی استفاده می شود که بیشتر آفت کش های ترکیبی کاربرد دارد، افزود: متاسفانه آفت کش های ترکیبی نیز اثرات سو بسیار زیادی دارد.

وی با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به پیشرفت فناوری نوین تشخیص اصالت و کیفیت مواد غذایی به ویژه در مبادی ورودی، گفت: وجود آنتی بیوتیک ها و مواد هورمونی در برخی مواد غذایی فوبیای اجتماعی ایجاد کرده است، همچنین وجود این مواد علاوه بر ایجاد سویه های مقاوم، آلرژی و حتی اضافه وزن نیز به همراه دارد. از طرفی از سال ۲۰۱۲ اقبال جهانی به سمت مواد غذایی بدون آنتی بیوتیک بوده است.

زالی تاکید کرد: پایبندی به اصالت مواد غذایی در صادرات، نقطه قوت محسوب می شود و تولید مواد غذایی نامرغوب اعتبار و وجاهت بین المللی کشور را زیر سوال می برد.

وی ضمن درخواست همکاری از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برقراری ارتباط هوشمند و هدفمند با دانشگاه های برتر بین المللی حوزه کشاورزی، گفت: همکاری های اخیر با دانشگاه واخنینگن هلند، دانشگاه برتر در زمینه کشاورزی در قالب طرح جامع سلامت ملی منجر به انتقال فناوری، بومی سازی و درون زایی شده که گسترش اینگونه ارتباطات و استمرار طرح جامع سلامت ملی نیازمند حمایت های بیش از پیش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: نوآوری در زمینه طیف سنجی ها و شناسایی آلاینده ها با همت شرکت های دانش بنیان محقق شد، باید به این شرکت ها با توان اقتصادی خردتر توجه ویژه کرد، چراکه ارزش آن ها در بحران کرونا بیش از هر زمان دیگری احساس شد.

وی بر اهمیت به کارگیری علوم هوش مصنوعی در اجرای برنامه های جامع سلامت ملی تاکید کرد.

در حاشیه این مراسم از محصولات فناورانه در حوزه شناسایی آفت کش ها، آلاینده ها، تقلبات و تشخیص اصالت و کیفیت مواد غذایی رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =