ضرورت توجه دانشگاه‌ها به پژوهش‌های اثربخش در جامعه

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: رویکرد وزارت علوم توجه دانشگاه‌ها به توانمندسازی خود در امر پژوهش در جهت اثربخشی جامعه اطراف خودشان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران برتر خراسان جنوبی با حضور مجازی مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم و حضور معاون توسعه مدیریت منابع انسانی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، رئیس دانشگاه بیرجند و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

 محمدسعید سیف در این آیین اظهار کرد: رویکرد وزارت علوم توجه دانشگاه‌ها به توانمندسازی خود در امر پژوهش در جهت اثربخشی جامعه اطراف خودشان است.

وی یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌های خراسان جنوبی و دانشگاه‌های دیگر در زمینه مهارت‌افزایی و ارتباط با صنعت فعالیت‌های خوبی دارند که ساماندهی شده و امیدواریم مثمر ثمر باشد.

 مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح مزیت استانی، تأکید کرد: در این طرح لازم است دانشگاه‌ها مزیت‌های منطقه خود را تشخیص دهند و با همکاری استانداری به جامعه اطراف خود کمک کنند.

وی بیان کرد: با هم افزایی و شناسایی طرح مزیت استانی آن مرکز به یک قطب تخصصی و فرصت برای مطالعه و اشتغال بیشتر تبدیل خواهد شد.

سیف با بیان اینکه وزارت علوم طی دهه اخیر ۸ هزار و ۴۰۰ قرارداد با صنایع منعقد کرده است، ادامه داد: اکنون در هر دانشگاه به نسبت ۸۰ تا ۹۰ طرح پژوهشی و صنعتی وجود دارد.

 مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  یادآور شد: به نسبت، ۲۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه مجری پروژه‌های صنعتی هستند که با گفتمان و همکاری باید این شاخص جدی‌تر گرفته شود.

 احمد خامسان نیز در در آیین گفت: پژوهش را نه فقط یک سؤال تصور نکنیم چرا که اگر آن را شالوده عمیق از تفحص در نظر نگیریم در آینده دچار صدمه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال گذشته همکاری صمیمانه بین استانداری و دانشگاه وجود داشته افزود: کار پژوهشی زمانی که همراه با میل شخصی و دستور از بالا باشد قطعاً نقاط ضعفی به همراه دارد و آن پژوهش دچار نقص می‌شود.

وی ادامه داد: پژوهش باید برای حل یک مسأله و مشکل باشد و تنها در امر اراده یک مقاله یا کسب یک امتیاز خلاصه نشود.

خامسان با بیان اینکه زمانی که در کنار پژوهشگران در عرصه‌های مختلف باشیم مدیران اجرایی هم به کمک ما خواهند آمد، بیان کرد: سهم ناچیزی برای امور پژوهشی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با حمایت استانداری شاهد افزایش سهم از یک درصد به دو درصد در استان باشیم.  امیدواریم با افزایش اعتباراتی که در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد بتوانیم دین خود را به منطقه ادا کنیم.

۲۴ طرح پژوهشی تصویب و در حال اجراست

حمیدرضا نجفی دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان خراسان جنوبی نیز گفت: از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ در حدود ۳۰۰ طرح به ما ارائه شد که ۵۰ طرح آن پروپزال بود که از آن میان ۲۴ طرح تصویب و در حال اجرا است.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان خراسان جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه تعامل خوبی سازمان‌ها با مجموعه دانشگاه داشته‌اند، افزود: امیدوارم سقف پروژه‌های پژوهشی افزایش یابد چرا که بسیاری از طرح‌ها واقعاً نیاز استان است که بخاطر محدودیت‌ها اجرایی نمی‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پژوهشی استان، خاطر نشان کرد: این سامانه کار بررسی و انسجام مطالعات و همچنین پایش طرح‌ها را آسان می‌کند و موجب اثر بخشی آن در جامعه می‌شود.

توسعه پایدار در کنار تفحص و پژوهش
علی حسینی  نیز ضمن تسلیت شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: در مسایلی که به آن پرداخته می‌شود تا زمانی که بستر تفحص آن را فراهم نکرده باشیم توفیقات کافی بدست نخواهیم آورد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی با تأکید به اینکه مدیران ما باید به لزوم توجه به امر پژوهش توجیه شوند، افزود: توسعه پایدار در هیچ کشوری بدون پژوهش تحقق پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ما رسالت دینی در کنار رسالت ملی داریم افزود: اگر توجه به مسایل اساسی نباشد قطعاً در پاسخ‌گویی ایراد وجود خواهد داشت. اگر امر پژوهش در امر آموزش جدی گرفته نشود پویایی نخواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری استان خراسان جنوبی با بیان اینکه کسانی که ظرفیت پژوهش در آنها وجود دارد باید رشد پیدا کنند، افزود: گاهی در مواردی بدون تفحص و پژوهش سرمایه‌گذاری می‌شود که نه تنها مشکلی حل نمی‌کند، بعضاً ایجاد مشکل هم می‌کند.

حسینی یادآور شد: پژوهشگران ما در طول تاریخ فراز و فرود داشته‌اند اما پژوهش منقطع نبوده و ما جایگاه خوبی در جهان داریم اما ظرفیت کشور ما بالاتر از این است.

وی با اشاره به اینکه دو ضعف اساسی در سرمایه‌گذاری داریم عنوان کرد: اول اینکه جزیره‌ای در اداره امور عمل می‌کنیم و دوم اینکه می خواهیم پروژه‌ها سریع به جواب برسد و اینجاست سرمایه گذاری جواب نمی دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه زوایای پنهان هر کاری در امر پژوهش آشکار می‌شود، افزود: امیداریم نگاه عام به پژوهش به وجود آید و فرهنگسازی شود که زمینه ساز توسعه خواهد شد.

گفتنی است در پایان این مراسم از طرح‌های برتر مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، نخبه سرآمد استان، فرهنگیان نخبه در تولید محتوا و آموزش مجازی، دانش آموزان پژوهشگر و فناور، نماینده پرستاران و پزشکان در اپیدمی ویروس کرونا، طرح‌های برگزیده دستگاه‌های اجرایی، فناوران برتر استان، پژوهشگران برتر دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی استان تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1085899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =