لاوروف: غرب نباید درباره سرنوشت بلاروس تصمیم بگیرد

وزیر خارجه روسیه در یک مصاحبه با تکرار مخالفت مسکو با مداخلات خارجی در امور بلاروس اعلام کرد، درباره سرنوشت بلاروس مردم این کشور باید تصمیم بگیرند نه غربی‌ها.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با یک رسانه این کشور از مواضع مداخله‌جویانه کشورهای غربی در امور کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق به شدت انتقاد کرد.

خبرگزاری تاس در مصاحبه با وزیر خارجه روسیه درباره مواضع مسکو در قبال اعتراضات بعد از برگزاری انتخابات ۹ آگوست (۱۹ مرداد) ریاست جمهوری بلاروس سوال کرد.

«سرگئی لاوروف» که پیشتر بارها از دخالت‌ آمریکا و کشورهای غربی در امور بلاروس انتقاد کرده، در این مصاحبه اعلام کرد که مردم بلاروس باید درباره سرنوشت بلاروس تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، از دیروز شروع نشده است. کافی است که کودتای فوریه ۲۰۱۴ و غصب با زور قدرت در اوکراین را به خاطر بیاوریم (کودتایی) که مورد حمایت واشنگتن و بروکسل (اتحادیه اروپا) قرار داشت. در همین سالی که روزهای پایانش است، شاهد تلاش برای یک سناریوی مشابه برای انجام وقوع انقلاب رنگی در بلاروس بودیم».

این مقام ارشد روس اعلام کرد، مسکو بارها و بارها دیده است که «همکاران غربی با قربانی کردن ثبات کل این کشورها، به راه انداختن اختلافات قومی و ایجاد اختلاف بین کشورهای برادر، در تلاش برای کسب سودجویی ژئوپلیتیکی بوده است».

به گفته وزیر خارجه روسیه شعار و دستاویز تاریخی غرب، «تفرقه بیانداز و حکومت کن» بوده و همچنان هست.

لاوروف درباره موضع روسیه در قبال بلاروس گفت: «از نظر ما، این به مردم بلاروس و نمایندگان مشروع آنها بستگی دارد که درباره سرنوشت بلاروس تصمیم بگیرند و نه شیادان و حامیان غربی آنها».

اظهارنظر تازه وزیر خارجه روسیه درباره بلاروس در شرایطی مطرح شده که مسکو بارها حمایت خود را از «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده است.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹ آگوست (۱۹ مرداد) بلاروس و اعلام پیروزی لوکاشنکو، مخالفان رئیس‌جمهور این کشور ضمن نپذیرفتن نتیجه انتخابات، در مینسک پایتخت و برخی شهرهای این کشور تظاهرات کردند؛ تظاهراتی که به درگیری پلیس با معترضان و بازداشت منجر شد.

کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری بلاروس بعد از انتخابات رسما اعلام کرد، لوکاشنکو با ۸۰.۱۰ درصد آرا پیروز شد و «اسوتلانا تیخانوفسکایا» با ۱۰.۱۲ درصد در رده دوم قرار گرفت.

تیخانوفسکایا بعد از اعلام نتیجه انتخابات، مدعی تقلب بزرگ شد و خود را برنده انتخابات معرفی کرد و به فاصله کوتاهی بعد از اعلام نتیجه انتخابات، از بلاروس به لیتوانی گریخت.

مقام‌های ارشد غربی شامل آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با سفر به لیتوانی با این سیاستمدار متواری بلاروس دیدار و بر عزم کشورهای متبوع خودشان برای حمایت از او تاکید کردند.

به دنبال این فعل و انفعالات در رابطه با بلاروس، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه شخص لوکانشکو رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقام‌های دولت بلاروس وضع کرده‌اند.

کد خبر: 1085986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =