تو مو می‌بینی و من جیبِ خالی!

انتشار آگهی فروش موی طبیعی دختر ۹ ساله در فضای مجازی بازهم یکی دیگر از مشکلات نبود زیرساخت‌های آموزش مجازی در کشور را نمایان کرد که مادری برای خرید موبایل و آموزش مجازی موهای دخترش را به فروش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران؛ «سلام. موی طبیعی دخترمه ۷۵ سانته بدون موخوره یه میلیون پول برای گوشیش کم دارم که از درساش عقب نیوفته واسه همین می‌فروشم لطفا اگر خودتون خواهر و مادر دارید الکی مزاحم نشید.» این دو خط جمله پر از اشتباه تایپی و غلط املایی متن یک آگهی دیواری بود که همراه با تصویر موهای بلند و پرپشت یک دختر ۹ ساله در اپلیکیشن خرید و فروشی اینترنتی دیوار منتشر شده بود. یک آگهی فروش که درد از تک تک واژه‌های جملاتش می‌بارد؛ شنیده‌ بودیم در تهران از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود و با پول می‌شود همه چیز را بدست آورد اما باور نمی‌کردیم که روزی برسد که مادری از گوشه و کنار همین پایتخت پرزرق و برق به خرمن گیسوی دردانه‌اش چوب حراج بزند.

همه می‌دانند که آدم‌ها چقدر روی زیبایی و کمند موهایشان حساس هستند و حتی گاهی زیبایی و جذابیت خود را وابسته به همان تارهای مو می‌دانند، زن و مرد هم ندارد اما باید دید یک زن باید به چه مرحله از ناچاری و نداری برسد که قید موهایش را بزند. لابد در خانه این خانواده وسیله قیمتی و لوازم قابل فروش وجود نداشته که ناگزیر آتش زده به موی بلند دخترش تا شاید بتواند با فروش گیس گلابتون دردانه‌اش هزینه خرید یک گوشی موبایل را تهیه کند تا دخترک ۹ ساله از درس و مدرسه عقب نماند. این تنها یک نمونه از مصایب شاد برای دانش آموزان و والدین است که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

هرچند خرید و فروش مو از لحاظ شرعی و طبق فتوای علما و مراجع اشکال شرعی ندارد و این روزها زنان و دخترانی هستند که برحسب مد روز دنیا راجع به کوتاهی و بلندی موی خود تصمیم می‌گیرند اما باید بدانیم خانواده‌های نیازمندی در گوشه و کنار این شهر زندگی می‌کنند که برای تهیه مایحتاج ضروری خود ناچارند صورتشان را با سیلی سرخ نگهدارند و تنها دارایی خود را مثل مو و کلیه به فروش بگذارند تا نه تنها عزت و آبروی خود را حفظ کنند بلکه نیازهای ضروری فرزندانشان را تامین کنند؛ برای دانش آموزان امروزی که بخاطر شیوع کرونا خانه نشین شده‌اند داشتن تبلت و تلفن همراه هوشمند از نان شب ضروری تر است زیرا از درس و کلاس عقب می‌مانند.

حالا از داستان‌های عجیب و غریب فروش موی طبیعی دختران نوجوان در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش اینترنتی که بگذریم نباید مسایل و مشکلات دسترسی به سامانه شاد را از نظر دور داشت. شاد اولین سامانه آنلاین آموزش مجازی کشور  است که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مستمر مدارس برای آموزش و ارتباط مجازی معلمان و دانش آموزان طراحی و راه اندازی شد و دقیقا از شهریور ماه امسال آغاز به کار کرد.

چند دانش‌آموز از تحصیل محروم شدند؟

وقتی خبر رونمایی و به‌کارگیری از نرم افزار شاد اعلام شد بسیاری از معلمان و والدین دانش آموزان از این خبر غمگین شدند چون بخشی از خانواده‌ها و دانش آموزان ایرانی در مناطق محروم زندگی می‌کنند و به امکاناتی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند و اینترنت معمولی هم دسترسی ندارند دیگر چه برسد به اینترنت پرسرعت برای ارتباط آنلاین. اصلا چرا راه دور برویم در همین پایتخت ۱۴ میلیونی خودمان خانواده‌هایی پیدا می‌شوند که توانایی خرید تبلت و تلفن همراه برای فرزندشان را نداشتند که و حتی در ماه‌های اخیر خبرهایی ضد و نقیضی از خودکشی دانش آموزان به دلیل ناتوانی در خرید گوشی موبایل و تبلت در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

هرچند بنا به اعلام آموزش و پرورش تاکنون ۱۴ میلیون نفر در سامانه شاد عضو شده‌اند اما براساس نظرسنجی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره دسترسی دانش آموزان به کامپیوتر و تلفن همراه مشخص شد ۴ درصد دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند و کامپیوتر دسترسی ندارند، ۲۶ درصد دسترسی به سختی و ۷۰ درصد دسترسی‌شان به راحتی است.

همچنین در ادامه این نظرسنجی آمده است فقط ۹ درصد افراد حاضر در این نظرسنجی از شیوه آموزش تلویزیونی استفاده می‌کنند در حالی که پیش‌بینی شده بود می‌توان از آموزش‌های تلویزیونی برای آموزش دانش‌ آموزانی استفاده کرد که به اینترنت، تلفن هوشمند و آموزش مجازی دسترسی ندارند.

البته فارغ از اینکه جامعه آماری این نظرسنجی در کدام مناطق کشور صورت گرفته و میزان گستردگی آن چقدر بوده است باید اظهارات حسن الحسینی، مسئول شبکه شاد را مورد توجه قرار داد که گفت: « ۳/۵ میلیون دانش‌آموز دسترسی به ابزار و اینترنت برای بهره‌مندی از شبکه شاد ندارند و بر این اساس ۲۱ درصد کل دانش‌آموزان از شاد محروم هستند که از این تعداد ۳۰۰ هزار نفر با گوشی‌های قرضی در شبکه شاد حضور دارند و حتی ابزار آموزش مجازی در بازار وجود ندارد، چرا که فقط حدود ۸۰ هزار تبلت در سال تولید می‌شود.»

علی‌رغم اینکه اصل ۳۰ قانون اساسی بر ضرورت دسترسی همه دانش‌آموزان به امکانات و زیرساخت‌های آموزشی برای تحقق عدالت آموزشی تاکید می‌کند؛ اما به گفته رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عدم دسترسی بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز به ابزار لازم برای آموزش مجازی نگران کننده است و احتمال می‌رود تعداد بازماندگان از تحصیل ناشی از کرونا افزایش یابد.

متاسفانه با وجود ابراز نگرانی برخی کارشناسان آموزشی و مسئولان آموزش و پرورش هنوز سازوکار لازم برای دسترسی همه دانش آموزان به ابزارهای آموزش مجازی فراهم نشده و حتی در مناطقی از کشور دسترسی به اینترنت هم امکانپذیر نیست تا بتوان با کمک خیرین و موسسات خیریه گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان فراهم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1085988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
      3 0
      مردم از چه چیزهایی پول درمیارن!!!