تفکر بسیجی در سوریه و یمن گسترش پیدا کرده است

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: تفکر بسیجی در سوریه و یمن گسترش پیدا کرده و مشکلات آمریکا نیز به تبع آن افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ حسین اکبری رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به شرایط منطقه و چگونگی تشکیل جبهه مقاومت گفت: جمهوری اسلامی به عنوان محور مقاومت قرار دارد و در این محوریت سردار شهید قاسم سلیمانی به عنوان فرماندهی محور ایفای نقش می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد از اشغال عراق و افغانستان که امریکایی‌ها سعی کردند حضور فیزیکی خود را در منطقه اثبات کنند و در منطقه رعب و وحشت ایجاد کرده و پیامی را به کشورهای منطقه بدهند به این معنا که هر کسی بخواهد با آمریکا در بیفتد آنها به دور از قوانین بین المللی و قواعدی که در دنیای امروز وجود دارد و با استفاده از قدرت، سیاست‌های خود را اعمال و آن کشور را اشغال می‌کند، آمریکایی‌ها با همین نگاه در منطقه حضور پیدا کردند و در محاسبات خودشان هم می‌دانستند که جمهوری اسلامی ایران محور اصلی مقاومت هدف اصلی راهبرد کلان آنهاست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اشغال عراق و افغانستان می‌توانست قدم‌های برای تهدید جمهوری اسلامی ایران باشد، از سوی دیگر در جریان این تقابل و اتفاقاتی که رخ داد دامنه مقاومت توسعه پیدا کرد و بعد از اشغال افغانستان و عراق کم‌کم مبحث بیداری اسلامی مطرح شد و بعد از بیداری اسلامی بحث یمن به صورت جدی مطرح شد و بعد از آن نیز بحران سوریه را دامن زدند و سعی کردند سیاست‌های خود را در لبنان دنبال کنند. از سوی دیگر تهدیدها و فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی شدت بیشتری پیدا کرد.

اکبری گفت: آمریکایی‌ها در یک پکیج هماهنگ و یک برنامه مشخص سعی کردند منطقه را تحت سلطه خود در بیاورند و به همین دلیل در پهنه جغرافیایی اسلام درگیری‌های نظامی و مسائل قومی و قبیله‌ای را ایجاد کردند اما به نتیجه دلخواه خود نرسیدند تا اینکه مجبور شدند از عراقی که آن را اشغال کرده بودند و می‌خواستند آن را به عنوان نقطه آغاز ایجاد خاورمیانه بزرگ استفاده کنند خارج شود. خروج آمریکا از عراق به معنای شکست آنها در طرح‌های منطقه‌ای به ویژه در غرب آسیا بود.

وی افزود: آمریکایی‌ها در این زمان بر سر یک دوره‌ای قرار گرفتند، از سویی نمی‌خواستند عراق را برای حضور در منطقه ترک کنند و از سوی دیگر مجبور به ترک این کشور شدند و به همین دلیل تصمیم گرفتند جریانی به عنوان داعش که قبلاً روی آن کار کرده بودند را گسترش دهند و او را در منطقه وارد کنند و به نوعی یک درگیری مستمر و مداوم را در منطقه مهندسی کنند، به همین دلیل با حمایت از داعش آن را وارد صحنه عراق و سوریه کردند تا عراقی‌ها مجبور شوند به آمریکایی‌ها اعلام نیاز کنند و حضور آنها این بار متفاوت از گذشته و برای از بین بردن داعش در عراق رخ دهد و آنها خود را در عراق تثبیت کنند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به شکست راهبرد آمریکا در تشکیل گروه‌های تروریستی از جمله داعش در منطقه گفت: به خواست خدا و نقش آفرینی محور مقاومت و اتفاقاتی که خارج از پیش بینی‌های آمریکایی‌ها رخداد داعش به نوعی تبدیل به یک فرصت برای اتحاد در محور مقاومت شد آنها در سوریه و عراق شکست خوردند و هم زمان با این اتفاقات در عراق جریانی به عنوان حشدالشعبی شکل گرفت درحالی که تلاش‌های آمریکا برای برهم زدن اتحاد میان ملت عراق بود.

وی ادامه داد: اقدام آمریکایی‌ها برای گسترش داعش که می‌خواستند از آن دلیلی بهانه‌ای برای حضور مستمر در عراق ایجاد کنند نتیجه عکس داد و موجب شکل گیری اتحاد درونی در جامعه عراق شد.

اکبری در ادامه با اشاره به تلاش‌ها آمریکا برای تضعیف حشد الشعبی در عراق گفت آمریکایی‌ها سعی کردند که حشد الشعبی را به دلایل مختلف از صحنه خارج کنند اما مردم عراق خروج خود را از بحران‌های موجود در عراق و نجات از دست داعش را در حمایت و پشتیبانی از این گروه دیدند که این خود نوعی گسترش تفکر بسیجی در عراق بود این تفکر در سوریه و یمن نیز گسترش پیدا کرد و مشکلات آمریکا نیز به تبع آن افزایش یافت.

وی در ادامه به تلاش‌های عربستان سعودی برای نقش آفرینی در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: جنگ یمن و مقاومت ملت غیور این کشور موجب شد عربستان سعودی بیش از پیش ضعیف شود و آنها روز به روز به سمت ضعف و نابودی گرایش پیدا کنند و در مقابل محور مقاومت با اقتدار بیشتری توانسته در منطقه حضور پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1086008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =