ترور حاج قاسم نفی همه چارچوب‌های حقوق بین الملل بوده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترور حاج قاسم نفی همه چارچوب‌های حقوق بین الملل بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سومین نشست از سلسله جلسات بررسی ابعاد قضایی و حقوقی ترور در ایران با محوریت شهادت شهید فخری زاده و شهید سلیمانی با حضور ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و توکل حبیب‌زاده مدیرگروه حقوق بین الملل دانشگاه امام صادق بعد از ظهر امروز برگزار شد.

ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این نشست با تأکید بر جایگاه ویژه شهید سلیمانی در ایران و منطقه اظهار کرد: شهید سلیمانی علاوه بر اینکه قهرمان ملی مردم محسوب می‌شود، قهرمان جبهه مقاومت و قهرمان مبارزه با استکبار نیز هست؛ شهید سلیمانی، شهید امنیت ساز بود و در محیط آشوب و ناامن خاورمیانه نقش بسیاری برای ایمن‌سازی ایران داشت.

وی افزود: به واسطه تلاش‌های این شهید برای حفظ امنیت و قدرت ایران، این شهید جایگاه ویژه‌ای در بین افکار عمومی ایران داشته و دارد و آمریکایی‌ها نیز به این قضیه آگاه بودند. برای نمونه دانشگاه میریلند دو بار پیش از شهادت سردار سلیمانی، در بین مردم ایران افکارسنجی کرده بود که در هر دو آنها، محبوب‌ترین شخصیت در جمهوری اسلامی شهید سلیمانی بود و در یکی از آن افکارسنجی‌ها محبوبیت ایشان ۸۲ درصد بود و در علوم اجتماعی وقتی از ۸۰ عبور کنیم می‌توانیم بگوییم  شهید سلیمانی بین تمام مردم ایران محبوب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره وجهه منطقه‌ای شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی قهرمان محور مقاومت بود. او حامی دولت های مشروع منطقه بود و در مبارزه با داعش و جبهه النصره و... نقش اساسی داشت. به علاوه ایشان نقش مهمی در پیوند دادن جریان‌های مقاومت منطقه در کنار همدیگر داشت که کار بسیار بزرگی بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی گفت: اقدامی که علیه حاج قاسم توسط نیروهای امریکایی صورت گرفت و ترور ایشان قطعا نقض صلح و امنیت بین المللی بوده است و ترور حاج قاسم نفی همه چارچوب‌های حقوق بین الملل بوده است.

وی درباره اقدام متقابل جمهوری اسلامی دربرابر ترور شهید سلیمانی، تشریح کرد: ما در بیانات رهبری دو چیز را می بینیم؛ یکی سیلی و دیگری انتقام. سیلی که موشک باران عین الاسد بود بسیار اقدام مهمی بود و نباید دست کم گرفته شود؛ چرا که در نزاع‌ها خیلی مهم است که چه کسی گلوله آخر را می زند که ایران با موشک‌باران پایگاه امریکا در عراق این کار را کرد در حالی که بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری به صورت رسمی به امریکا حمله نکرده بود.

نماینده مردم تهران موضوع انتقام را بسیار وسیع‌تر توصیف کرد و افزود: البته موضوع بزرگ‌تر از اینگونه اقدامات است و هدف اصلی موضوع انتقام است. البته برخی از دوستان از انتقام برداشت قصاص می‌کنند؛ اما انتقام فراتر است و ازاله امریکا از منطقه هدف است.

وی افزود: البته قصاص نیز می‌تواند مدنظر باشد و در جلسه‌ای که با سردار قاآنی داشتیم ایشان گفتند که فرمانده سنتکام، رئیس سیا، پمپئو و ترامپ باید از این پس بروند و از سلمان رشدی درس زندگی مخفیانه بگیرند.

عمویی درباره اقداما مجلس پس از ترور شهید سلیمانی گفت: مجلس می‌تواند در سه سطح اقدام کند. مجلس قانون می‌گذارد، اقدام نظارتی می‌کند یا از منظر سیاسی و اجتماعی مطالبه‌گری می‌کند که در هر سه سطح مجلس اقداماتی را انجام داده است؛ برای نمونه درباره ترور شهید سلیمانی یک طرح سه فوریتی در مجلس قبل تصویب شد که قانونی برای حمایت از سپاه قدس و گسترش فعالیت آن بود یا قانون مقابله با اقدامات تروریستی و اقدامات ماجراجویانه امریکا در منطقه که پس از تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی افزود: این قوانین ظرفیت نظارت برای اجرا دارند و مجلس بر اجرای آن‌ها مصر است؛ هرچند مانند قانونی که بعد از شهادت شهید فخری زاده تصویب شد، کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مجلس به صورت مستمر پیگیر پرونده ترور شهید سلیمانی است، گفت: از ابتدای مجلس تا کنون سه جلسه درباره پرونده شهید سلیمانی برگزار شده است. در این جلسات همه نهادها جمع شدند و در خصوص پرونده بحث و تبادل نظر صورت گرفت و گزینه‌های متعددی برای مقابله وجود دارد البته گزینه نظامی باید با موافقت شورای عالی امنیت ملی صورت پذیرد.

وی افزود: یکی از موضوعات جدی برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی شکایت از جانب عراقی‌هاست که موضوع بسیار مهمی است که البته اختلاف نظری درباره آن در خود عراق بین وزارت خارجه و حوزه قضایی آن کشور وجود دارد که علیرغم موافقت حوزه قضایی عراق وزارت امور خارجه عراق که افراد وفادار به صدام و امریکا هنوز در آن وجود دارند کارشکنی می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم پیگیری حقوقی و قضائی پرونده ترور شهید سلیمانی، گفت: پیگیری حقوقی فارغ از نتیجه عملی‌ش پیام ما را به افکار عمومی جهان خواهد خواهد رساند، مسئله‌ای که امریکاها از آن بسیار هراس دارند.

در این جلسه توکل حبیب‌زاده مدیرگروه حقوق بین الملل دانشگاه امام صادق نیز به تبیین علمی و حقوق بین‌الملل اقدام امریکا در ترور شهید سلیمانی پرداخت و با بررسی توجیهات امریکا در ترور شهید سلیمانی آن توجیهات را طبق منطق حقوق بین‌الملل قابل قبول ندانست و ترور شهید سلیمانی را نقض صریح قواعد حقوق بین‌الملل عنوان کرد.

حبیب زاده با تأکید بر لزوم مقابله حقوقی با این دست اقدامات تروریستی پیشنهاد تدوین سند راهبردی مقابله با تروریسم را مطرح کرد و گفت: خلاء وجود سند راهبردی مقابله با تروریسم که سند راهی برای پیشگیری و مقابله با تروریسم باشد در کشور احساس می‌شود. امریکا که خود بزرگترین حامی تروریسم است چنین سندی را دارد ولی ما که در پیشانی مقابله با تروریسم هستیم نه.

وی افزود: در این سند باید تروریسم تعریف شود، گروه‌های تروریستی شناسایی شوند و اقدامات لازم برای مقابله با تروریسم پیش‌بینی گردد و البته این راهبرد باید به گونه‌ای باشد که قطعا اجرا شود.

این نشست سومین جلسه و آخرین جلسه از سلسله جلسات بررسی ابعاد قضایی و حقوقی ترور در ایران بود که به همت بسیج حقوقدانان برگزار شد.

* سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ترور حاج قاسم نفی تمام چارچوب‌های حقوق بین‌الملل بود

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه بررسی ابعاد قضائی و حقوقی ترور در ایران گفت: اقدامی که علیه حاج قاسم توسط نیروهای امریکایی صورت گرفت و ترور ایشان قطعا نقض صلح و امنیت بین المللی بوده است و ترور حاج قاسم نفی همه چارچوب‌های حقوق بین الملل بوده است و ما از تمام جنبه‌ها پیگیر آن هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =