کاشت ۴۰۰ اصله نهال گیاهان دارویی در مزرعه تحقیقاتی واحد شاهرود

 مدیر مرکز تحقیقات مواد مؤثره داروهای گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: ۴۰۰ اصله نهال گیاهان دارویی لوندر(اسطوخودوس) و رزماری در مزرعه تحقیقاتی این دانشگاه برای نخستین‌بار برای مصارف صنعتی و دارویی در اسفند ۱۳۹۸ کاشته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مجید مظفری مدیر مرکز تحقیقات مواد مؤثره داروهای گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در بیان تازه‌ترین فعالیت‌های این مرکز در حدود یک سال فعالیت آن اظهار کرد: ۴۰۰ اصله نهال گیاهان دارویی لوندر(اسطوخودوس) و رزماری در مزرعه تحقیقاتی این دانشگاه برای نخستین‌بار برای مصارف صنعتی و دارویی در اسفند ۱۳۹۸ کاشته شد.

وی گفت: با توجه به مصوبه شورای این مرکز، «بیوالکل اتانول» را از ملاس چغندرقند کارخانه قند شاهرود با صرفه اقتصادی مناسب تولید می‌کنیم.

 مدیر مرکز تحقیقات مواد مؤثره داروهای گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ادامه داد: با شیوع بیماری منحوس کرونا موفق شدیم با به‌کارگیری امکانات آزمایشگاه و تعمیر و بازسازی برج تقطیر که سال‌ها بلااستفاده مانده بود، حدود ۳ هزار لیتر الکل اتیلیک با درجه خلوص بالای ۹۰ درصد از مخلوط‌های ناخالص استخراج و به بیمارستان خاتم‌الانبیاء واحد شاهرود برای استفاده کارکنان در ضدعفونی ارسال کنیم.

مدیر مرکز تحقیقات مواد مؤثره داروهای گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود از تصویب دو طرح «تهیه بیوالکل اتانول» برای مصارف ضدعفونی از ضایعات کارخانه قند و «تهیه عصاره از سرشاخه‌های برگ دار و گل‌دار گیاهان دارویی اسطوخودوس و رزماری» کشت‌شده در دانشگاه برای مصارف دارویی و صنعتی در شورای این مرکز تحقیقاتی خبر داد.

مظفری ابراز امیدواری کرد با انجام این پروژه‌ها، بیوالکل اتانول را از ملاس چغندرقند تأمین شده از کارخانه قند شاهرود با صرفه اقتصادی مناسب تهیه و به فروش برسانیم و عصاره به‌دست آمده از گیاهان اسطوخودوس و رزماری را نیز به صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی عرضه کنیم تا از این طریق درآمدی برای مرکز تحقیقات حاصل شود.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خاطر نشان کرد: با حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و فراهم‌کردن امکانات و زیرساخت‌ها بناداریم با قلمه‌زنی از دو گیاه اسطوخودوس و رزماری از گیاهان مزرعه دانشگاه نهال‌های جدید تهیه و مزرعه را توسعه داده و بخشی را نیز برای استفاده شهروندان به فروش برسانیم.

مدیر مرکز تحقیقات مواد مؤثره داروهای گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، چاپ نخستین مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «سنتز حلال گرمایی فوتوکاتالیست ZnTio۳: بررسی اثر pH و دمای کلسیناسیون» در مجله شیمی کاربردی دانشگاه سمنان را از دیگر فعالیت‌های علمی این مرکز نام برد.

به گزارش ایسکانیوز، «مرکز تحقیقات مواد مؤثره گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود» در مهر سال ۹۸ توسط معاون علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در فضایی بالغ‌بر یک‌هزار مترمربع  افتتاح شد که در آن دکتر مجید مظفری عضو هیأت علمی گروه شیمی و تعدادی از همکاران بر روی گیاهان زعفران و آلوئه ورا و سایر گیاهان با خواص دارویی مطالعه و فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =