پایتخت در وضعیت قرمز/ آیا تهران به علت آلودگی تعطیل می‌شود؟

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا، تهران در وضعیت قرمز است؛ اما علی رغم گذشت ۲۰ ساعت از پیشنهاد تعطیلی دو روزه تهران هنوز هیات دولت هیچ پاسخی به این پیشنهاد نداده و تنها راهکار مسئولان دولتی در خانه ماندن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آلودگی هوای کلانشهرهای کشور به ویژه تهران هر سال زمستان تکرار می شود و علی رغم تجربه هر ساله این موضوع هیچ برنامه ریزی و تدبیری برای کاهش آلودگی هوا پیش بینی نشده است. این روزها درد کرونا کم بود که حالا آلودگی هوا هم بلای جان مردم شده و نفس کشیدن را زیر ماسک های سه لایه سخت تر کرده است. متاسفانه امروز پنجمین روزیست که کیفیت هوای تهران برای همه گروه های جامعه ناسالم اعلام می شود و گویا باید مثل پارسال به درخواست عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور عمل کنیم که گفت برای رفع بحران آلودگی هوای تهران «باید دعا کنیم که باد بیاید تا آلودگی ها را جابه جا کند.»

سازمان هواشناسی کشور ادامه آلودگی هوا در کلانشهرهای تهران، اصفهان، کرج، اراک، قزوین، تبریز و مشهد را پیش بینی کرده است بر همین اساس پیش از ظهر شنبه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به ریاست استاندار تهران تشکیل شد و مسئولان برای کنترل این شرایط تعطیلی دو روزه تهران را پیشنهاد کردند که قرار بود امروز و فردا در پایتخت اجرایی شود البته این مصوبه برای اجرا نیاز به تایید هیات دولت داشت که پس از گذشت ۲۰ ساعت از برگزاری این جلسه هنوز تصمیم نهایی هیات دولت به صورت رسمی اعلام نشده است.

نفس نکشید

در چنین شرایطی مسئولان وزارت بهداشت از مردم به ویژه گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، یا مبتلا به آسم، زنان باردار و سالمندان می خواهند که در خانه بمانند و برای انجام امور غیرضروری از خانه خارج نشوند؛ در همین زمینه مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با ایسکانیوز اظهار کرد: آلودگی هوا در تشدید شیوع کرونا و آنفلوآنزا موثر است و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی از جمله آسم باید از حضور غیرضروری در شهر بپرهیزند و تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد و پرازدحام شهری خودداری کنند زیرا در این صورت باید منتظر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر شهروندان باشیم.

وی به همه مردم توصیه کرد در خانه بمانید که با این اقدام هم از شیوع بیماری کرونا پیشگیری می شود و هم شخصا از ابتلا به بیماری در امان خواهید ماند زیرا آلودگی هوا برای همه گروه های حساس به ویژه سالمندان و زنان باردار و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی سم است.

مردانی بر استفاده همیشگی از ماسک تاکید کرد و گفت: با استفاده مستمر از ماسک می توان از ابتلا به بیماری های تنفسی جلوگیری کرد و همچنین شستشوی مداوم دست با آب و صابون یا استفاده از الکل می تواند مانع بروز و تشدید بیماری شود.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: شهروندان در صورت بروز علائمی مانند آبریزش بینی، بدن درد، تب، سردرد و سرفه بهداشت فردی را رعایت کنند و تا حد امکان از خانه خارج نشوند و در خانه استراحت کنند تا از سرایت بیماری به سایر افراد جلوگیری کنند.

تهران در وضعیت قرمز

براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ هم اکنون شاخص کیفیت هوا روی عدد ۱۵۳ قرار گرفته و هوای تهران برای همه افراد جامعه آلوده و وضعیت قرمز است. همچنین شاخص کیفیت هوا طی ۲۴ ساعت گذشته به‌طور میانگین روی عدد ۱۵۸ قرار داشت و هوای تهران برای همه افراد جامعه آلوده و وضعیت پایتخت به لحاظ آلودگی هوا قرمز بود. متاسفانه همزمان با شیوع کرونا تهران از ابتدای سال تاکنون فقط ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول، ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۶ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است در حالی که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۹ روز هوای قابل قبول، ۶۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشت.

صبح امروز نیز محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به تحقیقات کمیسیون تخصصی محیط زیست شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: استفاده از سوخت های پرگوگرد در صنایع، نیروگاه ها و فعالیت برخی مشاغل آلاینده تاثیرات جدی در تشدید آلودگی هوای تهران در هفته های اخیر داشته است بنابراین لازم است که در مورد تشدید آلودگی هوای تهران تذکری به مسئولان ذیربط داده شود.

به گفته هاشمی، مدیریت شهری، اختیار برای ایجاد محدودیت و کنترل آنها ندارد و با وجود درخواستها وتذکرات، هنوز از سوی مسئولان مربوطه نسبت به آن تصمیم گیری های لازم انجام نشده است و امیدواریم در شرایطی که تلفات کرونا در تهران با موافقت دیرهنگام با محدودیت های درخواست شده توسط شورای شهر، ظرف یکماه از ۲۰۰ نفر به ۲۰ نفرکاهش پیدا کرده است، این کاهش با افزایش قربانیان آلودگی هوا به‌ویژه در بیماران، سالمندان و کودکان جبران نشود و همه تلاش این است که وارد بحران دیگر نشویم.

براساس این گزارش به نظر می رسد سلامتی و حیات مردم در اولویت مسئولان کشور نیست و حالا باید بازهم در پشت درهای بسته در انتظار نتیجه نهایی جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران بمانیم تا ببینیم مسکن فوری دولت برای خفگی مردم چیست و آیا مسئولان شهری و محیط زیست و وزارت صمت به جای تدبیر برای رفع مشکل آلودگی هوا دنبال مقصر می گردند و حاضر نیستند مسئولیت اهمال و کم‌کاری خود را بپذیرند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1086350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =