فساد و خویشاوند سالاری در شهر مرزی کوبانی

بیشتر مناصب حکومتی در شهر مرزی کوبانی در اختیار خانواده ژنرال عبدی است که این نشانه فقدان دموکراسی و فساد در دستگاه‌های خودمدیریتیِ مناطق کردنشین سوریه علیرغم ادعای دموکراسی و شفافیت در آن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، دولت ایالات متحده در سال‌های گذشته از نیروی دموکراتیک سوریه (قسد) در جنگ علیه داعش در شمال شرقی سوریه حمایت کرده است. این جنگ به ایجاد منطقه‌ای نیمه خودگردان در سوریه منجر شد.

ژنرال مظلوم عبدی که به عنوان نمادی از کردهای سوریه در سراسر جهان مشهور است در تأسیس مناطق خودمختار کُردی نقش مهمی ‌ایفا می‌کند. مظلوم کوبانی، از نیروهای پ. ک.ک است و عکس او در کنار اوجالان، منتشر شده است.

هفته گذشته، فردی در شمال شرقی سوریه از من خواست در مورد ادعای فساد در کوبانی تحقیق کنم. این فرد در یک دفتر اداره خودگردان شمال شرقی سوریه در این شهر مرزی کار می‌کند، دارای فرزندان کوچکی است و بنابراین می‌خواست ناشناس بماند.

او نکته بسیار جالبی را به من گفت: خانواده عبدی (بله، درست متوجه شدید، خانواده ژنرال مظلوم عبدی) بیشتر مناصب حکومتی در این شهر را در اختیار دارند، که بدیهی است نشانه فقدان دموکراسی و فساد در دستگاه‌های خودمدیریتیِ مناطق کردنشین سوریه (علیرغم ادعای دموکراسی و شفافیت) است.

مظلوم عبدی خود در مصاحبه‌ای با «شفق» در ماه جاری به موضوع فساد و کاستی‌های خودگردانی پرداخت، و گفت: «خودگردانی در شرایط جنگ ایجاد شد و این کار آسانی نبود، کاستی‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود و ما برای حل این مسائل با مدیریت خودگردان همکاری خواهیم کرد».

به گفته‌ی عبدی افراد زیادی از خلا موجود در جنگ برای منافع خود سواستفاده کردند: «ما برای جلوگیری از این پدیده تلاش خواهیم کرد. ما متخصصانی را برای پیگیری این موضوع اختصاص خواهیم داد؛ ما هرگز قبول نمی‌کنیم کسی از موقعیت خود سوءاستفاده کند».

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که او باید مبارزه با فساد را از خانواده خود شروع کند. در سایت «دیدبان فساد کردی» (المرصد الکردی لکشف الفساد فی روج آفای کردستان)، شکایت بسیار جالبی را در مورد دارا عبدی، برادر مظلوم عبدی پیدا کردم. در اینجا ترجمه از متن عربی آن را می‌آورم:

«دارا عبدی، برادر ژنرال مظلوم عبدی، به کمک مظلوم عبدی و تبانی حلالات، در ازای ارائه برخی خدمات و تامین غذا برای سربازان در مقر آمریکایی‌ها در جنوب کوبانی، میلیون‌ها دلار از قرارداد با آمریکایی‌های مستقر در روستای «خراب عاشق»، به دست آورد، و فاش شد او این قراردادها را به نام یکی از دوستان خود و نه به نام خودش ثبت کرد، اما مردم اینجا همه واقعیت را می‌دانند.

طبق برآوردها، او ۵۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده و در حال حاضر با پسر عموی خود محمود که سال‌هاست با مافیا کار می‌کند در اوکراین به سر می‌برد. دارا عبدی، سه ماه پیش، و پس از تهدیدهای ترکیه، برای قاچاق پول به محل امن، آغاز پروژه‌ها و تهیه مدارک رسمی ‌برای خانواده‌اش به آنجا رفت.

درباره دختر ابوبشار (همسر دارا)، که یک رهبر بعثیِ قبل از جنگ بود باید بگویم: ابوبشار به سمت رئیس اتحادیه دهقانان در کوبانی منصوب شد. ابوبشار پس از دو سال اختلاس کرد و دادگاهی و مدتی طولانی زندانی شد.

حداقل، این رژیم برخلاف شعارهای امروزی، دادگاه داشت. من برادر شهید هستم. امیدوارم همه شما این را منتشر کنید تا دزدان در هرجایی که خون شهدا ریخته شده معرفی شوند».

وی در صفحه خود نوشته بود که تهدید شده و باید این پست را حذف کند. لذا خواهان کمک جهت افشای این حقیقت بود. دارا عبدی خودش وکیل است و در شوراهای متعدد در کوبانی، از جمله شورای مشاغل کوچک، فعال است.

فائزه عبدی، خواهر مظلوم عبدی، ظاهرا رئیس مجلس مردمی ‌کوبانی است. همانطور که در گزارش روزنامه ترکی جمهوریت مشاهده می‌شود، وی یکی از شش کُرد سوریه بود که برای یک سفر دیپلماتیک به ترکیه رفت.

روشن عبدی، یکی دیگر از خواهران مظلوم، در واقع شهردار کوبانی است! همانطور که در تصاویر زیر می‌بینید، سیاست‌های اعلام شده شهرداری یک مقاله خبری به نام اوست.

آخرین خواهر عبدی با موقعیت تاثیرگذار، فوزه عبدی، رئیس شورای قانونگذاری منطقه فرات است. این شورا قوانین را منطقه را تعیین می‌کند.

همچنین گفته می‌شود که کوردو، برادر کوچکتر مظلوم عبدی، در حال حاضر به عنوان رئیس بیمارستان نظامی ‌کوبانی کار می‌کند. همچنین ادعا شده وی در دوران جنگ در اوکراین در رشته پزشکی تحصیل کرده است، اما مدارکی برای اثبات این امر به دست نیامد. سلسله این خانواده فقط به خواهر و برادر محدود نیست.

پسر عموی مظلوم عبدی رئیس اداره ساخت و ساز و کارهای عمومی ‌در تمام مناطق تحت کنترل ق. س.د است. عزیز عبدی، پسر عموی دیگر مظلوم عبدی، رئیس کارخانه نان، تنورهای عمومی ‌و توزیع نان در کوبانی است.

ادعاهای دیگری نیز در مورد دو پسرعموی دیگر مظلوم عبدی به نام ‌های مصطفی عبدی و خلیفه عبدی مطرح شده است، اما هنوز این ادعاها تایید نشده‌اند. همانطور که می‌بینید، اثبات اینکه چندین نفر از اعضای خانواده مظلوم عبدی دارای پست‌های مهم هستند، خیلی آسان بود.

این در حالی است که خودمدیریتی دارای ایدئولوژی کنفدرالیسم دموکراتیک است که برای جلوگیری از فساد و حاکمیت قبیله‌ها و دور شدن از جامعه فئودال تنظیم شده است. خود مظلوم عبدی نیز ادعاهای فساد در ادارات خودگردان را پذیرفته و قول داده به این موضوع رسیدگی کند. به نظر می‌رسد که او باید مبارزه با فساد را از خانواده خود شروع کند.

کد خبر: 1086375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =