اتحاد کشورهای اسلامی برکت شهادت سردار سلیمانی است

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دوستی و اتحاد بین کشورهای همسایه و منطقه سرمایه‌ای نیست که قابل محاسبه باشد که این سرمایه را سردار سلیمانی برای ملت‌های مسلمان به ارمغان آورده است.

 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حدود یک سال از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی می‌گذرد. تروری که به دست تروریست‌های آمریکایی با دستور رئیس جمهور ایالات متحده صورت گرفت آن‌هم در کشوری که توسط سردار دلها از استعمار تروریست‌های داعش نجات یافت.

ایران در این مدت از لحاظ سیاسی برای محکومیت این جنایت اقداماتی در سطح بین‌المللی انجام داده است، همچنین با حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق پاسخی قاطع در برابر تجاوز آمریکا داده است؛ اما کارشناسان حقوق بین‌الملل معتقدند همچنان در مجامع بین‌المللی می‌توان این موضوع را دنبال کرد. 

علی مظفری مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه تفصیلی با ایسکانیوز تحت عنوان «بزرگداشت شهید سلیمانی و مکتب مقاومت»  بیان کرد که اتحاد کشورهای اسلامی محصول رشادت‌های سردار و سایر سربازان محور مقاومت است. همچنین وی با انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور گفت: انتقام خون شهید سلیمانی گرفته از نشده و رفتار برخی از دولتمرادان برای مذاکره آمریکا را برای انجام ترور شخصیت‌ها گستاخ تر کرده است.

در حال حاضر عملکرد جبهه مقاومت در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر رویکرد اصلی جبهه مقاومت طبق بیانات مقام معظم رهبری مشخص شده، هدف و خواسته آن خروج آمریکا از منطقه است. جبهه مقاومت خوشبختانه در چند سال اخیر با شکست گروهک تروریستی داعش و سایر دشمنان اسلام تقریبا توانسته هویت خود را در بطن ملت‌ها به دست آورد به پشتوانه عظیم مردمی دست پیدا کند.

قبل از قائله داعش در کشور عراق، نگاه به مقاومت و جبهه مقاومت نزد مردم جایگاهی نداشت و در عمل مبارزه با تروریسم وجود نداشت. فضای رعب و وحشتی که داعش در عراق و سوریه به وجود آورد و نفوذی که جبهه مقاومت در کشورهای منطقه ایجاد شد.

در حال حاضر مردم خود را مدیون جبهه مقامت می‌دانند، جبهه‌ای که کشورهای مختلفی از جمله پاکستان، افغانستان، عراق، ایران، سوریه و لبنان حضور دارند و به مقابله با تروریست و دشمنان اسلام می‌پردازند.

شهادت سردار قاسم سلیمانی چه برکاتی برای ایران و منطقه داشته است؟

با شهادت سردار اسلام یعنی حاج قاسم سلیمانی شاهد جوشش و خروش خون به نا حق ریخته وی از جبهه مقاومت هستیم. فعالیت این جبهه بعد از شهادت سردار سلیمانی و با تاکید رهبری، باید به خروج آمریکا از منطقه ختم شود.

اگر سردار سلیمانی شهید نمی‌شدند، جهان اسلام شاید تا سال‌های سال با آرمان اخراج آمریکا از منطقه فاصله داشت. خروج آمریکا از منطقه باید توأم با نابودی و حذف رژیم غاصب صهیونیست باشد.

در حال حاضر جبهه مقاومت شاید سرداری مانند حاج قاسم را نداشته باشد؛ اما  وی سربازانی تربیت کرده‌ که ادامه دهنده راه وی و مقاومت هستند. شاگردان سردار راه وی را  در کشورهای منطقه مانند یمن، لبنان، عراق، افغانستان و سوریه ادامه می‌دهند و اجازه نخواهد داد اهداف حاج قاسم ناتمام بماند. شهادت سردار سلیمانی باعث نهادینه شدن مقاومت در قلوب ملت‌های مسلمان منطقه شد.

محبوبیت سردار سلیمانی محدود به جبهه مقاومت و مرزهای جغرافیایی منطقه نبود، رمز موفقیت و راهبری عملیاتی که حاج قاسم در پیش گرفته بود را  در چه می‌دانید؟ 

مدیریت سردار سلیمانی نوع برخورد و مواجبهه با حوادث و اتفاقات به گونه‌‍ای نبود که حالت دستوری داشته باشد و جمله‌ای که در وصف حاج قاسم بیان می‌شود یعنی «سردار مرد میدان عمل بودند» در اعمال و کردار حاج قاسم نمایان بود. به عنوان مثال هر چالش و مشکلی در کشورهای منطقه ایجاد می‌شد چند ساعت نمی‍‌گذشت که وی در میدان قائله حضور داشتد.

حاج قاسم در میدان نبرد عملیاتی در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله با رژیم غاصب صهیونیست حضور داشتند، همچنین در مدیریت بحران در خط مقدم جبهه سردار در عراق و یمن وجهه مردمی بودن وی را نشان می‌دهد. حاج قاسم در میدان نبرد همواره اول خودشان حضور داشتند و بعد جبهه مردمی و نظامیان وارد میدان می‌شدند. کنار مردم بودن رمز محبوبیت سردار سلیمانی در جهان اسلام است.

فعالیت سردار قاسم سلیمانی در سطح بین‌الملل تا چه میزان معادلات منطقه  را به نفع ایران  تغییر داده است؟

سرمایه‌ای که از فعالیت‌های سردار سلیمانی در منطقه برای ایران کسب کرده است قابل شمردن نیست. نفوذ راهبردی که ایران در کشورهای منطقه دارد از جمله مهمترین دستاوردهای حاج قاسم برای ایران است. همچنین در حال حاضر وضعیت معیشت و اقتصاد مردم دچار چالش است و سردار قاسم سلیمانی تلاش کرد بعد از نابودی داعش فضایی را به وجود بیاورد که بازارهای منطقه‌ای برای فعالیت ایران در کشورهای همسایه فراهم باشد.

به عنوان مثال بازارهای روسیه، عراق و سوریه برای فعالیت و فروش کالاهای ایرانی مهیا است و به صادرات و ارز آوری ایران کمک ارزنده‌ای می‌کند.

مردم عراق و سوریه بعد از حمایت و ورود ایران به ویژه نیروی قدس سپاه پاسدارن در مبارزه با داعش بیش از هر زمان دیگری به خوش نیتی سردار سلیمانی و ایران پی بردند. دوستی و اتحاد بین کشورهای همسایه و منطقه سرمایه‌ای نیست که قابل محاسبه باشد.

البته امیدواریم مسئولان و دولتمردان از دستاوردهایی که سردار سلیمانی برای ایران در منطقه ایجاد کرده است نهایت استفاده را ببرند و از بازارهای ۵۰۰ میلیون نفری منطقه استفاده بهینه را داشته باشند.

جبهه مقاومت دستاوردهایی که برای حوزه مقاومت داشته  بسیار پر بارتر و مناسب‌تر از اتفاقاتی بوده که مذاکرات هسته‌ای برای کشور رقم زده است.

اگر رشادت‌های حاج قاسم و هم‌رزمان وی در مبارزه با داعش و تروریست نبود، آینده ایران و کشورهای منطقه چگونه می‌بود؟

آمریکا و کشورهای غربی  مدنظر داشتند تا طرح خاورمیانه جدید  را اجرایی کنند که  به تبع آن خیلی از کشورها تقسیم می‌شدند و اتفاقات نامبارکی در منطقه به وجود می‌آمد. البته این تصور که داعش به مرزهای ایران یا به داخل ایران راه می‌یافت و اقدام به غارت و تجاوز  می‌کرد، درست نیست چرا که غیرت مردان و زنان کشور و حس وطن پرستی همچین اجازه‌ای به تروریست‌ها داده نمی‍‌شد؛ اما کشورهای منطقه قطعا دچار نسل‌کشی می‌شدند.

جریان مقاومت و مبارزه با ترویست توسط حاج قاسم رهبری و ایجاد وحدت بین مردم و نیروها قطعا منطقه دگیر اتفاقات شومی میشد. به عنوان مثال تاسیس و فعالیت جبهه‌های مردمی در کشورهای منطقه  مانند حشد شعبی در عراق  و دفاع الوطنی سوریه مدیون مدیریت و رهنمودهای حاج قاسم و بسیج ‌های مردمی است. همچنین با گذشت ۶ سال از تعارض نظامی عربستان سعودی به یمن شاهد هستیم که انصارالله با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه توانسته مقابل این تجاوزات و ترمیم اقتصاد درون زا ایستادگی کند که محصول آموزه‌های جبهه مقاومت و سردار اسلام است. برخی از کشورهای منطقه با الگوگیری از انقلاب اسلامی و بسیج مردمی توانستند مقابل تروریست ایستادگی کنند.

به عقیده شما چرا آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست اقدام به ترور اشخاص و شخصیت‌های محور مقاومت می‌کنند و راهکار دیگری برای رویارویی با محور مقاومت را ندارند؟ 

آمریکا مسیر ترور را انتخاب می‌کند چرا که قدرت و توانمندی جنگ همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارند و در عمل تلاش دارد تا با حضور خود و ترورهای هدفمند؛ شخصیت‌های کشور را از بین ببرد. آمریکا  در سال‌های گذشته نیز امکان  ترور شهید سلیمانی را داشته است و هدف ترور بوده اما به علت ترسی که رژیم غاص صهیونیست و آمریکا از حاج قاسم و مقاومت داشته اقدام به ترور وی نکرده است. اینکه آمریکا به خود جرات ترور سردار را داده بیشتر بر می‌گردد به اقداماتی که دولتمردان برای مذاکرات انجام دادند.

در حال حاضر  رویکرد فعلی که مسئولان دولتی در پیش گرفته اند باید تغییر پیدا کند که امیدواریم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مردم با انتخاب فرد اصلح و انقلابی فضای مقاومت در کشور  تقویت شود تا طرف مقابل یعنی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست دیگر به خود اجازه ترور شخصیتهای کشور را ندهند. متاسفانه شاهد هستیم که برخی از مسئولان با رهنمودها و خط مش رهبر انقلاب مخالفت کرده و همچنان مسیر مذاکره با غرب را در پیش گرفته‌اند.

ترور سردار سلیمانی و سایر اشخاص را ابعاد سیاسی و حقوقی می‌توانن پیگیری و مورد نقد و بررسی قرار داد. ایران شکایت از مسببان ترور سردار را در مجامع بین‌الملل چگونه دنبال کرده است؟

ترور در مجامع بین‌الملل و حقوق بشری امری محکوم شده  و قابل پیگری و شکایت از سمت کشورهای متضرر است؛ اما متاسفانه مسئولان قوه قضائیه و دستگاه دیپلماسی خیلی به احقاق حقوق مردم نپرداخته‌اند و بسیاری از پرونده‌های که درباره ایران وجود دارد و محکوم شده ایم از سوی مسئولان پیگیری و دفاتع قابل توجهی نشده است. انفعال ایران در دادگاه‌های بین‌الملل باعث ترغیت آمریکا یا رژیم غاصب صهیونیست برای ترورهای بیشتر یا آسیب زدن به ایران خواهد شد.

زمانی که آمریکا اقدام به ترور سردار سلیمانی کرد، بسیاری از مسئولان از روی احساس در مصاحبه‌هایی خط و نشان‌های بسیاری برای آمریکا و رژیم اسرائیل کشیدن اما در حد حرف باقی ماند. حاج قاسم یک فرد نبود بلکه  مکتب بود در نتیجه ایران اگر بتواند از این مکتب در مجامع بین المللی دفاع کند، وجهه شایسته تری را از این مکتب در اذهان ملت‌ها باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086378

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =