پاسخ به ۸ سوال دانشجویی درباره رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد برای ترویج فضای گفتمان و تضارب آرا در دانشگاه و همچنین ایجاد زمینه‌ای برای اظهارنظر آزادانه دانشجویان، اولین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی را در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به صورت مجازی و حضوری برگزار کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بستر مناسبی برای تضارب آرا و ترویج فضای گفت‌وگو در دانشگاه محسوب می‌شود. مسئله‌ای که مقام معظم رهبری نیز به دفعات متعدد روی آن تاکید داشته‌اند. در همین راستا معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد برای ترویج فضای گفتمان و تضارب آرا در دانشگاه و همچنین ایجاد زمینه‌ای برای اظهار نظر آزادانه دانشجویان، اولین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی را در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به صورت مجازی و حضور برگزار کند.

تضارب آرا میان تفکرات متکثر برای حل مسائل کشور، ایجاد محیط مطلوب برای بیان آزادانه و مسئولانه اندیشه‌ها در دانشگاه با توجه به تقویت مولفه‌های وحدت، امنیت ملی و ارزش‌های اسلامی، ارتقای فرهنگ نقدپذیری، تفکر خلاق و نقاد و ایجاد شور و نشاط میان دانشجویان، تمرین و تقویت فعالیت‌های گروهی منسجم و هدفمند و همچنین تقویت انگیزه‌های ارتقای دانش و آگاهی در میان دانشگاهیان و ایجاد بستر مناسب برای تشویق و زمینه سازی فرآیند تولید علم، از جمله اهداف این رویداد ملی است.

برگزاری این رویداد در سطح واحدهای دانشگاهی ۲۵ دی ماه الی ۲۵ بهمن ماه خواهد بود. همچنین مرحله استانی و داوری گروه‌ها در سطح استان از ۳ الی ۲۳ بهمن ماه و مرحله کشوری از ۲ الی ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در ادامه این گزارش سعی داریم به ۸ سوال مهم درباره رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی که امکان دارد سوال دانشجویان نیز باشد، پاسخ دهیم.

کرسی آزاداندیشی چیست؟

کرسی آزاد اندیشی، نشستی آزادنه، منطقی و اخلاق‌مدار است که با حضور یک یا چند نفر صاحب اندیشه، حول موضوعات مختلف فکری، سیاسی، فرهنگی و علمی برگزار می‌شود؛ به نحوی که طرفین از نظر تعداد و سطح علمی متناسب باشند. ساختار این کرسی از یک داور، هیئت داوران(متشکل از سه داور)، رئیس هیئت داوران، کارشناس مجری و تیم دانشجویی شرکت کننده در رویداد تشکیل می‌شود.

کرسی آزاداندیشی باید شامل چه موضوعاتی باشد؟

موضوعات کرسی آزاداندیشی شامل موضوعات کلی و زیر موضوعات می‌شود؛ موضوعات اصلی عبارتند از: فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنر و معماری و  سلامت.

انتخاب «‌زیر موضوعات» از اساسی‌ترین وظایف شورای علمی رویداد ملی است. این شورا موظف است فهرست کاملی از زیر موضوعات هر دوره را حداکثر ۳۰ روز پیش از شروع رویدادها تهیه و به شورای سیاستگذاری اعلام کند.

ضروری است شورای علمی در تنظیم زیر موضوعات رویداد ملی موارد زیر را رعایت کنند:

-قالب جمله باید خبری باشد و زیر موضوع نباید چنان تخصصی باشد که قابلیت بحث عمومی را از دست بدهد و برای مخاطب عام قابل درک نباشد.

-همچنین زیر موضوع  نباید انتزاعی باشد و باید قابلیت بحث دوسویه (موافق و منتقد)را داشته باشد.

وظایف دانشگاه‌ها در زمینه برگزاری کرسی آزاداندیشی چیست؟

مسئولیت اجرای رویداد ملی در واحدهای دانشگاهی بر عهده معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد و در واحدهای مراکز استان برعهده معاون فرهنگی و دانشجویی استان است.

واحدها باید اقدامات لازم برای تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب رویداد ملی را از جمله انجام تبلیغات محیطی و مجازی به نحو مناسب با استفاده از تمامی ظرفیت های دانشگاه تا زمان اتمام ثبت نام انجام دهند.

واحد دانشگاهی موظف است جلسه و کارگاه آموزشی توجیهی برای متقاضیان برگزار کند و شیوه‌نامه اجرایی رویداد ملی و دستورالعمل اجرایی برگزاری کرسی های آزاداندیشی را تبیین و در اختیار شرکت کنندگان بگذارد تا در چارچوب قوانین و مقررات اعلامی فعالیت کنند

همچنین واحدها وظیفه دارند امکانات مورد نیاز برگزاری حضوری یا مجازی رویداد ملی در واحد دانشگاهی از جمله اختصاص سالن مناسب، وسایل ارتباطی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانشجویان را تهیه کنند

متقاضیان برگزاری کرسی به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به شیوع ویروس کرونا (در صورت حضوری بودن) حضور شرکت کنندگان (اعضای تیم‌ها، داوران و مجری جلسه) در کارگاه و رویداد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و تماشاگران رویداد  می‌توانند به شیوه مجازی با استفاده از ظرفیت نرم افزار “https://daanaan.daan.ir/”  در برنامه حضور داشته باشند.

هماهنگی لازم و تامین وسیله ایاب و ذهاب گروه‌‍‌های برتر رویداد ملی برای شرکت در مرحله استانی و کشوری بر اساس دعوت و هماهنگی معاونت فرهنگی و دانشجوی نیز از دیگر وظایف واحدها محسوب می‌شود. همچنین برگزاری رویداد استانی بر عهده معاون فرهنگی دانشجویی مرکز استان محل تحصیل دانشجو است.

واحدها باید برای اجرای دقیق فرآیند، قوانین و مقررات رویداد، با دبیرخانه مرکزی و اداره کل فرهنگی ارتباط گیری مستمر داشته باشند.

فرآیند اجرای کرسی آزاداندیشی چگونه است؟

پس از ابلاغ دستورالعمل و تشکیل شورای سیاستگذاری، شورای علمی و دبیرخانه مرکزی، واحدها بر اساس زمان‌بندی اعلامی، اقدام به ابلاغ فراخوان و ثبت نام متقاضیان در چارچوب ضوابط و مقررات دستورالعمل اجرایی کرسی‌های آزاد اندیشی و شیوه نامه رویداد ملی می‌کنند.

متقاضیان ثبت نام، در واحد دانشگاهی مطابق ضوابط آیین نامه ابلاغی کرسی‌های آزاد اندیشی درخواست خود را برای شرکت در رویداد ملی ثبت می‌کنند. همچنین متقاضیان باید ضمن پذیرش قوانین و مقررات رویداد ملی، تمامی فرم‌های مرتبط را مطالعه و تکمیل کنند.

تیم‌ها لازم است در کارگاه آموزشی توجیهی که واحد برای آشنایی با قوانین و مقررات مربوط برگزار می‌کند، شرکت داشته باشند.

باید به این نکته توجه داشته  باشید که برای برگزاری کرسی‌ها و انتخاب تیم‌های شرکت کننده به عنوان رقیب، در صورتی که افراد موافق و منتقد در موضوع انتخابی وجود نداشته باشند، با حضور اعضای تیم‌ها قرعه‌ کشی خواهد شد.

ضوابط تشکیل تیم‌ها در رویداد ملی چیست؟

اعضای هر تیم، متشکل از ۴ دانشجو از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی است که دارای اشتغال به تحصیل در آن نیم سال تحصیلی هستند. هر تیم دارای یک سرگروه است که کلیه ارتباطات دبیرخانه با تیم‌ها از طریق سرگروه صورت می‌گیرد. همچنین اعضای تیم‌ها در ثبت نام اولیه هر دوره باید دانشجو باشند.

البته اعضای تیم‌ها نباید دارای پرونده انضباطی باشند. معاون فرهنگی و دانشجویی هر واحد دانشگاهی موظف است قبل از تشکیل تیم، این موضوع را از معاونت آموزش و کمیته انظباطی استعلام کند.

گفتنی است، در مرحله استانی و کشوری ترکیب تیم‌ها در مقایسه با ترکیب اولیه( مرحله واحد دانشگاهی) نباید بیش از ۵۰ درصد تغییر کرده باشد و افراد جایگزین باید حتما دانشجو باشند. همچنین شرکت در کلیه کارگاه‌های آموزشی توجیهی رویداد الزامی است.

لازم به ذکر است، تیم‌ها قبل از شروع رویداد باید فرم‌ها و اطلاعات مورد نیاز رویداد ملی را تکمیل کنند.

رویداد ملی چگونه اجرا می‌شود؟

سرگروه تیم موظف است ۱۵ دقیقه قبل از شروع هر کرسی فرم چکیده و اسامی دو نفر شرکت کننده تیم و ترتیب صحبت کردن آن‌ها را به کمیته اجرایی رویداد اعلام کند. همچنین دو نفر عضو شرکت کننده می‌توانند از هر مرحله به مرحله دیگر تغییر کنند، اما در طول برگزاری یک رویداد به هیچ وجه امکان تغییر، تعویض و... برای شرکت کنندگانی که اسامی آنها اعلام شده وجود ندارد.

 یک شرکت کننده نمی‌تواند دوبار به صورت متوالی صحبت کند و شرکت کنندگان یک تیم باید یک در میان به سخنرانی بپردازند.

گفتنی است، دو نفر عضو محقق در زمان رویداد، در جایگاه تعیین شده و روبروی جایگاه دو عضو شرکت کننده گروه خود قرار می‌گیرند. محققان فقط می‌توانند در زمان‌های دوم و سوم سخنرانی تیم مقابل و با اجازه کارشناس مجری، حداکثر دو برگه یادداشت را بدون گفتگو و مشورت و هرگونه سخن گفتنی به هم گروهی‌های خود تحویل دهند.

 برگه یادداشت برگه مشخصی است که از سوی کارشناس مجری جلسه به تیم‌ها ارائه می‌شود و استفاده از برگه‌های دیگر به عنوان برگه یادداشت ممنوع است.

باید توجه داشته باشید که استفاده از هرگونه وسیله ارتباطی مانند تلفن، تلفن همراه، تبلت، لپتاپ در حین رویداد برای شرکت کنندگان و نیز مذاکره و مشورت با حاضران در جلسه یا هر فرد خارج از تیم ۴ نفره برای شرکت‌کنندگان ممنوع است.

 شرکت‌ کنندگان باید در زمان اعلام شده از سوی کارشناس مجری به سخنرانی خود پایان دهند. در غیر این صورت، از سوی کارشناس مجری امتیاز منفی به آنان تعلق خواهد گرفت. همچنین زمان اضافه در هر بخش نیز ذخیره نخواهد شد و امکان استفاده از آن در بخش‌های بعدی وجود نخواهد داشت. انعقاد کلام و پایان صحبت در حد معمول (استفاده از فعل در پایان جمله و موارد مشابه) قانونی است و مرجع تصمیم گیری در ارتباط با رعایت یا عدم رعایت زمان درنظر گفته شده با کارشناس مجری است.

لازم به ذکر است، رویداد توسط تیم موافق شروع و توسط تیم منتقد پایان می‌پذیرد و تیم‌ها نباید بدون اعلام و اجازه کارشناس مجری رویداد را شروع کنند.

موارد کسر امتیاز در رویداد ملی چیست؟

رعایت نکردن وقت و تداوم کرسی بعد از اعلام پایان وقت، قرار گرفتن پشت تریبون و شروع کرسی بدون اخذ اجازه از کارشناس مجری،  استفاده از تلفن، تلفن همراه، تبلت، لپتاپ در طول اجرای کرسی، صحبت با داوران قبل از شروع رویداد تا قبل از اعلام نتایج، تحویل ندادن یا تاخیر در تحویل فرم چکیده به پذیرش(یک ربع قبل از رویداد)،رعایت نکردن قوانین برگه یادداشت و ارتباط اعضای تیم‌ها با سایر افراد حاضر در سالن و یا خارج از آن، از جمله موارد کسر امتیاز محسوب می‌شود.

همچنین  بعد از اعلام کارشناس مجری به ازای تاخیر هر نفر در هر ۵ دقیقه، ۴ امتیاز کسر می‌شود و در صورت غیبت یکی از گروه‌ها، ۱۲ امتیاز منفی برای آنان درج خواهد شد.

باید توجه شود، با گذشت ۱۵ دقیقه از اعلام کارشناس مجری اگر دو نفر از اعضای گروه حاضر نباشند، کارشناس مجری حذف گروه را اعلام خواهد کرد.

نحوه و معیار امتیازدهی در رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی چگونه است؟

حداکثر و حداقل امتیازات که توسط یک تیم از داوران کسب می‌شود و معیارهای داوری، توسط شورای علمی ابلاغ می‌شود. همچنین نتیجه داوری نهایی هر رویداد حاصل جمع نمره هیئت داوران و نظر مخاطبان رویداد حسب شیوه ابلاغی شورای علمی رویداد ملی است.

رعایت شرایط و ضوابط مندرج در آیین نامه رویداد ملی، برنامه‌ریزی، هماهنگی و انسجام تیمی، رعایت اخلاق علمی و احترام به آرا و نظرات منتقد، طی کردن فرایند علمی و مستدل از طرح مسئله تا نتیجه گیری، فن بیان و رعایت نکات دستوری احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث استفاده از چارچوب منطقی در بحث و طرح مستند و مستدل مباحث، از جمله معیارهای امتیازدهی در این رویداد است.

خبرنگار: علیرضا بهشتی خواه

انتهای پیام/

کد خبر: 1086379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      از بچگی اینو تو مدرسه یادگرفتیم .‌..