اگر سازمان ملل در مقابل ترور سردار سکوت نمی‌کرد، شاهد ترور فخری‌زاده نبودیم

سفیر ایران در نیجریه گفت: اگر سازمان ملل به وظیفه خود در محکوم کردن اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی عمل کرده بودند، شاهد ترور دانشمند دفاعی هسته‌ای ایران نبودیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «محمد علی بک» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه در گفت‌وگو با روزنامه «اجوکیشین مانیتور» (Education Monitor) به مناسبت سالگرد به شهادت رسیدن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه تأکید کرد که سردار سلیمانی حامل پیام صلح برای منطقه بود.

سردار سلیمانی حامل پیام صلح برای منطقه بود

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اهداف حضور سردار سلیمانی در عراق گفت: «شهید حاج قاسم سلیمانی رسماً به دعوت مقام‌های عراقی به بغداد سفر کرده بود. او حامل پیام سیاسی برقراری صلح در منطقه بود. قرار بر این بود که این پیام از طریق عراق به مقام‌های سعودی نیز ابلاغ شود. در حقیقت، (سپهبد) سلیمانی علاوه بر تسلط بر امور نظامی، در زمینه دیپلماسی و حفاظت از صلح و کاهش تنش‌ها و گسترش دوستی در منطقه نیز کوشا بود».

دولت تروریست آمریکا با ترور سردار حاکمیت ملی عراق را نقض کرد

این دیپلمات ایرانی با غیرقانونی توصیف کردن اقدام تروریستی ایالات متحده در به شهادت رساندن سردار ایرانی در خاک عراق ادامه داد: «متأسفانه، دولت تروریست ایالات متحده، با ترور یک مقام خارجی، حاکمیت ملی عراق را درون قلمرو عراق نقض کرد که این اقدامی کاملاً غیرقانونی و در تناقض با قوانین و ضوابط‌های بین‌المللی است».

عزم ایران برای مقابله با تروریسم تقویت شده است

علی بک در خصوص هدف پشت پرده واشنگتن از ترور فرمانده سابق قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توضیح داد: «بدون شک، ترور کارشناس مبارزه با تروریسم سردار سلیمانی با هدف تضعیف عزم ایران برای رهاسازی منطقه از بحران ساختگی صورت گرفت که ایالات متحده و همپیمانان این کشور به منطقه تحمیل کرده‌اند اما این اقدام شرورانه به جای آنکه جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کند، عزم این کشور در مقابله با اینگونه ارتش‌های نیابتی را تقویت کرد».

تبحر سردار در موضوعات منطقه‌ای آمریکا را ناراحت می‌کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور نیجریه در توصیف چهره واقعی حاج قاسم سلیمانی گفت: «ما نمی‌توانیم تنها از یک جنبه شهید حاج قاسم سلیمانی را توصیف کنیم. او علیرغم آنکه فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، به معنای واقعی یک استراتژیست بود و همیشه با احترام و عزت به ملت خدمت می‌کرد. دانش و تبحر وی در زمینه موضوعات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم، رژیم‌های تروریسم ایالات متحده و اسرائیل را ناراحت می‌کرد».

ترور شهید سلیمانی چهره واقعی آمریکا را به نمایش گذاشت

علی بک در خصوص نقش سردار سلیمانی برای تقویت امنیت منطقه نیز اینگونه گفت: «منطقه ما جنجگوی بزرگ صلح را از دست داد. سردار سلیمانی به طرق مختلف از مشارکت در کنفرانس بُن (با موضوع افغانستان) گرفته تا نبرد بدون وقفه برای رهاسازی منطقه از داعش، نقش منحصر به فردی در مبارزه برای ثبات خاورمیانه (غرب آسیا) و فراتر از آن ایفا کرد. ترور وی، چهره واقعی ایالات متحده را به عرصه نمایش گذاشت».

میراث سردار سلیمانی در مخالفت با قلدری پابرجاست

وی سپس اینگونه ادامه داد: «سردار سلیمانی یک استراتژیست فوق العاده، یک فرمانده متواضع و شجاع، یک شخصیت نجیب و مهربان و مهم‌تر از همه، یک قهرمان ملی و یک قهرمان مبارزه مقابله با ترویسم بود. از دست دادن وی یک تراژدی بود اما میراث مقاومت و مخالفت با قلدردی همچنان پابرجاست».  

منافع قدرت‌های استکباری پس از انقلاب اسلامی به خطر افتاد

این دیپلمات ایرانی در ارتباط با نقش ایالات متحده و همپیمانانش در برهم زدن ثبات منطقه خلیج فارس و غرب آسیا گفت: «در طول تاریخ، منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و خلیج فارس به دلیل دارا بودن منابع طبیعی فراوان و جایگاه برتر مذهبی همواره مورد طمع قدرت‌های خارجی قرار گرفته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی شگرف در منطقه خاورمیانه رخ داد که موج‌هایی را در سراسر جهان پدید آورد و منافع قدرت‌های استکباری و بعبارت دیگر ایالات متحده را در معرض خطر قرار داد».

نقش سردار سلیمانی در حمایت از ملت‌های مظلوم جهان

علی بک درباره تلاش ایران برای حمایت از ملت‌های مظلوم جهان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال حمایت از ملت‌های مظلوم در سراسر جهان و به ویژه فلسطینیان بود. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رهبری شهید حاج قاسم سلیمانی تلاش کرد تا از جناح‌های مقاومت کوچک، ارتش‌های منسجم و منظم برای خنثی کردن طرح‌ها و برنامه‌های شرورانه آمریکا-صهیونیستی سازماندهی کند».

با خروج نظامیان تروریست آمریکا در منطقه صلح برقرار می‌شود

وی در ارتباط با نقش سردار سلیمانی در حمایت از فلسطینیان ادامه داد: «حمایت از جنبش حماس در نوار غزه در مقابل تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها، حمایت از ملت عراق در برابر تهدیدات داعش تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های ضدامپریالیستی سردار قاسم سلیمانی بود. ما بر این باوریم که هرگونه سازه امنیتی در منطقه که مبتنی بر ماهیت جمعی نباشد، محکوم به شکست خواهد بود زیرا امنیت از خارج از منطقه حاصل نمی‌شود. بنابراین آخرین راه‌حل برای برقراری صلح در این منطقه، خروج نظامیان تروریست آمریکا از منطقه است».

آمریکا در پیدایش ترویسم در منطقه نقش مهمی ایفا کرده است

علی بک با تأکید بر اینکه ترور سردار سلیمانی یک اقدام بزدلانه بوده، تصریح کرد: «ایالات متحده با ارتکاب یک اقدام بزدلانه علیه سردار سلیمانی و نقض آشکار حاکمیت عراق، قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض کرد. این یک حقیقت مستند است که ترامپ نیز به آن اعتراف کرد که ایالات متحده نقش مهمی در پیدایش تروریسم در منطقه ما داشته است؛ از القاعده گرفته تا داعش. جای تعجب نیست که ترور سردار سلیمانی به دست آمریکا موجب شعف داعش قرار گرفت».

آنهایی که مقابل ترور سردار سکوت کردند، در مقابل رنج‌های ملت ایران نیز سکوت کردند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه در خصوص انفعال جامعه جهانی در مقابل اقدام تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی گفت: «ترور سردار سلیمانی ثابت کرد که ادعای مقابله با تروریسم برخی کشورها همچون ادعای آنها در زمینه دفاع از حقوق بشر است. همانطور که آنها در مقابل ترور شهید سلیمانی سکوت کردند، در مقابل نقض حقوق مردم ایران در تمامی دوران جنگ و تروریسم اقتصادی آمریکا سکوت پیشه کردند و هرگز به تعهداتشان برای کاهش رنج مردم ایران حتی در دوران شیوع کرونا ویروس عمل نکردند».

اگر سازمان ملل و جهان سکوت نمی‌کرد، فخری‌زاده ترور نمی‌شد

این دیپلمات ایرانی سپس اینگونه ادامه داد: «متأسفانه، سازمان ملل به مسئولیت خود در این زمینه پایبند نبود. در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل هیچ‌گونه اظهارنظری در خصوص محکومیت اینگونه کشتارها نیامده است و حتی اشاره‌ای به پیامدهای منفی این اقدام تروریستی نیز نشده است».

علی بک با اشاره به این موارد ادامه داد: «اگر تمامی کشورها و سازمان ملل به وظیفه خود عمل می‌کردند، ما شاهد ترور بی‌رحمانه دانشمند هسته‌ای ایران دکتر محسن فخری زاده در آستانه اولین سالگرد شهید سردار سلیمانی نبودیم».

کد خبر: 1086387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =