راه‌اندازی شتاب‌دهنده گیاهان زینتی در سرای نوآوری واحد گرگان/ شهریه دانشجویان با فعالیت در سرای نوآوری کاهش می‌یابد

سرپرست سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، از راه‌اندازی شتاب‌دهنده گیاهان زینتی در سرای نوآوری خبر داد و گفت: هدف اصلی ما ورود شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها به سرای نوآوری است تا بتوانیم از توانمندی آنها استفاده کنیم.

محسن تجری سرپرست سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: راه‌اندازی سراهای نوآوری اقدام عملی در راستای ایجاد تحولات جدید در دانشگاه آزاد اسلامی است یعنی به نوعی حرکت دانشگاه‌ها از نسل اول و دوم به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است که بتوانند در این سراها دانشجویان نوآور و کارآفرین را تربیت و تحویل جامعه دهد.

وی تصریح کرد: در این سرا دانشجویان با گذراندن واحدهای آموزشی پا به عرصه فناوری نوین می‌گذارند بنابراین با توجه به شرایط اقیلمی و فضای استان گلستان که کشاورزمحور است، سرا را به سمت مقوله کشاورزی مدرن و گیاهان و گل‌های زینتی هدایت کردیم.

سرپرست سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، اظهار کرد: توسعه دانش فنی و تولید گیاهان زینتی از طریق ورود استادان به‌ همراه دانشجویان رشته‌های مرتبط در این سرا منجر به ایجاد شرایطی می‌شود تا دانشجویان رشته کشاورزی به‌طور عملی مهارت‌های لازم را در این فضا بیاموزند. زمانی که این دانشجویان، فارغ‌التحصیل می‌شوند جامعه می‌تواند به دانش آنها اعتماد کرده و سرمایه خود را جهت اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در زمینه گیاهان زینتی با اطمینان به آنها بسپارد.

وی توسعه شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان بعنوان یکی از اجزای اقتصادی بازار فناوری استان گلستان، ایجاد شتاب‌دهنده تخصصی در راستای ماموریت سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی، افزایش رشد هسته‌ها و واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از استارت آپ‌ها و ایجاد فرآیند تشکیل تیم‌های دانشجویی برای ورود به سرا و ایجاد سامانه‌ای قوی به منظور ثبت ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و اشتغال در راستای سیاست‌های مهارت افزایی و کارآفرینی دانشگاه نسل سوم و چهارم را از ماموریت این سرا عنوان کرد.

تجری از امضای تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استان گلستان در خصوص معرفی گلخانه فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان جاذبه توریستی و گردشگری شهر گرگان خبر داد و گفت: این تفاهمنامه در راستای معرفی گردشگری «آگروتوریست» به امضا رسیده است. هدف این که مردم را به سمت پرورش گل و گیاه هدایت کنیم تا خودشان برای خرید گل و آموزش نحوه کاشت گل مراجعه کنند. در حال حاضر در مرحله استعلام این طرح هستیم و به زودی پروانه یا مجوز گردشگری کشاورزی آن صادر خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری جشنواره گل نرگس در راستای ترویج و معرفی گلخانه سرای نوآوری واحد گرگان خبر داد و گفت: این جشنواره در آذرماه برگزار شد در این جشنواره پیاز گل نرگس رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. همچنین نحوه کاشت آن به آنها آموزش داده شد و قرار است اواسط بهمن برای افرادی که در این جشنواره شرکت کردند از طریق ارسال پیام به مراسم اختتامیه این جشنواره دعوت شوند تا کسانی که کارهای خلاقانه و نوآورانه روی این محصول انجام دادند، جوایزی اهدا شود.

تجری، گفت: همچنین تفاهم‌نامه با اتحادیه انجمن‌ اسلامی دانش‌آموزان استان گلستان منعقد کردیم تا افراد صاحب ایده را به سرای نوآوری معرفی کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با برخورداری از پنج هکتار زمین زراعی یکی از واحدهای دارای ظرفیت در حوزه کشاورزی و گیاهان زینتی است. سه هکتار از این پنج هکتار مسقف و فضای گلخانه‌ای است. این گلخانه‌ها با ظرفیت‌های مختلف از ۳۰۰ مترمربع تا ۵ هزار متربع تجهیز و درحال فعالیت هستند.

سرپرست سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، یادآور  شد: یکی از رویکردهای مناسبی که در خصوص مدیریت و کاربری این گلخانه‌ها در سال‌های اخیر به‌وجود آمده، سوق به سمت کاشت و تجاری‌سازی گل و گیاهان زینتی است.

تجری ادامه داد: همچنین در این فضا دروه‌های آموزشی را برای همیاران فضای سبز با همکاری سازمان سیما منظر و فضای سبز گرگان برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین وبینار آشنایی با سیستم‌های کشت بدون خاک (هیدروپونیک) را با  مشارکت گل و گیاهان زینتی برگزار کردیم به طوری که آموزش ساخت و ایجاد تراریوم خانگی(معمولا در این تراریوم ها گیاهان از گونه خانواده کاکتوس استفاده می شود) به صورت مجازی برای یکی از متقاضیان برگزار شد و به زودی  وبیناری در این زمینه برگزار خواهیم کرد.

تجری افزود: مراحل ساخت تجهیزات و تهیه امکانات برعهده سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان و تولید گیاه توسط این فرد انجام خواهد شد یعنی علاوه بر ایجاد کسب و کار به نوعی درآمدزایی برای دانشگاه به حساب می‌آید.

سرپرست سرای نوآوری «کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی» دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گفت: در این سرا یکی از واحدهای فناوری در حوزه ساخت گلخانه هوشمند فعالیت می‌کنند. همچنین یک هسته فناور با موضوع کاهش طول دوره تکیثر درختان و درختچه‌های زینتی با حفظ کیفیت دائمی و تجاری مشغول به کار است.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در این واحد دانشگاهی برای دانشجویان رشته زیست شناسی گروه تولیدات گیاهی مقطع کارشناسی صورت گرفته این است که به ازای ۱۶ ساعت فعالیت در این سرا در هفته یک سوم هزینه شهریه آنها کاهش خواهد یافت.

تجری از راه‌اندازی شتاب‌دهنده گیاهان زینتی در سرای نوآوری خبر داد و گفت: هدف اصلی ما ورود شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها به سرای نوآوری است تا بتوانیم از توانمندی آنها استفاده کنیم. همچنین درصدد هستیم مجوز کشت بافت را مختصص سرای نوآوری اخذ کنیم در حال حاضر کشت بافت در آزمایشگاه این واحد دانشگاهی انجام می شود اما در تلاش هستیم کشت بافت را برای سرای نوآوری راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین در این سرای نواوری تولید بذر از گیاهان توسط یک شرکت دانش‌بنیان در حال انجام است. در واقع اکنون‌ توانایی تولید چند نوع بذر را داریم؛ البته هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

تجری اضافه کرد: شهرداری گرگان سال گذشته تفاهم‌نامه را با گوانجو چین منعقد کرد تا چهارمین جشنواره بالکن‌های سبز را برگزار کند و هدف اصلی آنها معرفی شهر گرگان به عنوان شهر بالکن سبز است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که با امضای تفاهم‌نامه‌ای گل و گیاهان این بالکن‌ها را تامین کنیم، این موضوع هم اکنون در دست پیگیری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086397

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =