رافعی: برگزاری جشنواره در این شرایط یک کار انقلابی است!

عباس رافعی، کارگردان سینما درباره جشنواره فیلم فجر گفت: اکنون سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر حرکتی انقلابی و عاقلانه‌ای انجام داده‌اند زیرا قصد دارند که جشنواره فیلم فجر را سر موعد مقرر برگزار کنند.

عباس رافعی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، درباره جشنواره فیلم فجر گفت: برگزاری به وقت این رویداد فرهنگی و هنری باعث می‌شود روحیه امید بین فیلمسازان استمرار داشته باشد، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند اثرشان مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد همچنین  سینما به تعطیلی کشانده نمی‌شود.

*تصمیم شجاعانه جشنواره فیلم فجر!

وی با تاکید بر اینکه راحت‌ترین کار در کشور انجام ندادنش است، گفت: اکنون سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر حرکتی انقلابی و عاقلانه‌ای انجام داده‌اند زیرا قصد دارند که جشنواره فیلم فجر را سر موعد مقرر برگزار کنند.

کارگردان سینما در ادامه افزود: فرض کنید فردی کالایی دارد که هر سال سر موعد رونمایی می‌کرده است و عده‌ای هم از آن بازدید می‌کردند. امسال نیز مخاطبان منتظر هستند که جشنواره فیلم فجر آثار خود را نمایش دهد. اگر این رویداد هنری و فرهنگی تعطیل شود احساس می‌شود، شاید اردیبهشت هم کرونا با موج بیشتری بیاید و حتی یکسال دیگر چنین وضعیتی وجود داشته باشد، آیا باید زندگی را تعطیل کرد؟

وی در پاسخ به برخی منتقدان که خواهان شفاف شدن بودجه جشنواره فیلم فجر هستند، اظهار کرد: این بودجه صرف کارهای جشنواره می‌شود و به مسئولان این امر مربوط می‌شود. به مدد فضای مجازی هر بودجه و اقدامی برملا خواهد شد و چیزی مخفی نخواهد ماند. همچنین انتقادی هم نسبت به بودجه جشنواره فیلم فجر ندارم زیرا مسئولان این رویداد فرهنگی و هنری کار را انجام می‌دهند و دستمزد کارشان را می‌گیرند.

*سندی برای حیف و میل کردن بودجه نیست

این کارگردان سینما درباره سوال و نقد برخی نسبت به بودجه و نوع هزینه کرد آن گفت: در مورد حیف و میل کردن این بودجه سندی وجود ندارد و سازمان‌های بازرسی هستند که بر آن نظارت می‌کنند. اما وظیفه فیلمساز این است که فیلم بسازد و پیام‌هایی که ضرورت دارد را در آثارش منتقل کند.

رافعی با تاکید بر اینکه ساخت فیلم‌هایی با مضامین سیاه‌نمایی و کور کردن روزنه امید مردم کار اشتباهی است، گفت: فیلم‌سازان با ساخت چنین آثاری اشتباه می‌کنند که تقصیر سازمان سینمایی نیست چون این نهاد دخالتی در فیلم‌ها و نوع کار آن‌ها نمی‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر چنین فیلم‌هایی نیز ساخته ‌شوند نشات گرفته از روحیه نا امیدی و یأسی است که در بین مردم وجود دارد. این را باید گفت که همه فیلم‌ها آینه‌ای از حال امروز جامعه ایران هستند. اما در این بین هنرمندی بخش شفاف و امیدوار کننده را می‌بیند، هنرمند دیگری بخش تاریک آن را ملاحظه می‌کند.

*نقص بزرگ اکران آنلاین

این کارگردان سینما تاکید کرد: احساس وظیفه کردم در این دوره از جشنواره فیلم فجر، فیلمی نسازم که تلخ باشد تا در این روزگار بر تلخ‌کامی مردم بیفزاید.

رافعی درباره اکران آنلاین اظهار کرد: اکران آنلاین نمی‌تواند خواسته‌های فیلمسازان و تهیه کنندگان را برآورده کند چون زیر ساخت‌های آن در ایران وجود ندارد. وقتی فیلمی سرقت می‌شود و اکران آنلاین هیچ امنیتی برای فیلمساز به وجود نمی‌آورد اشتباه است که فیلمی را در این محیط به مخاطب نشان دهیم.

وی در ادامه گفت: اگر زیر ساخت‌های اکران آنلاین مثل شرکت پخش اینترنتی فیلم و سریال نتفلیکس فراهم شود، هر فیلمسازی دوست دارد اثرش به نمایش درآید. همچنین اکران فیلم «بهت» نیز اشتباه بود و نباید چنین کاری انجام می‌شد.

*بخش خصوصی کار کند

این کارگردان سینما درباره فراهم شدن زیرساخت‌های اکران آنلاین اظهار کرد: بخش خصوصی مانند فیلیمو، نماوا یا فیلم نت فقط ظاهر کار را دیدند یعنی هیچ وقت خرج بیشتری نکردند تا امنیت سایبری خود را افزایش دهند. برای فراهم شدن زیرساخت‌های اکران آنلاین نیازی به حضور وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نیست. اما بیشتر از هرجایی باید نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات پیگیر ماجرا باشند و افرادی که فیلم‌ها را سرقت می‌کنند تحت پیگرد قرار دهند تا دستگیر شوند.

رافعی درباره معیشت گره خورده این روزهای عوامل سینما اظهر کرد: اگر جشنواره‌ای وجود نداشت که سینما زنده بماند نمی‌توانستیم پیشنهاد بدهیم که تولید اثر سینمایی تعطیل نشود. اگر امیدی وجود داشته باشد که سینماها باز شوند، جریان اکران در سینماها ادامه خواهد داشت. البته برای حمایت از معیشت عوامل سینما پیشنهادم این است که سازمان سینمایی از تولید فیلم استقبال کند. که با این کار همکاران و گروه‌های تولید مشغول کار می‌شوند و سرمایه‌ به چرخش در می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =