ناگفته‌هایی از حاج قاسم در جبهه ‌سوریه؛ تبلیغ تشیع ممنوع!

یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیان خاطراتش با سردار سلیمانی، روش‌های او در جذب نیرو را هوشمندانه و مخلصانه دانست و او را دلسوزترین فرد برای رزمنده‌ها و مردم جنگ‌زده معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آنچه منجر به محبوبیت کم نظیر سردار سلیمانی شد، در جزئی‌ترین خاطرات او و نوع رفتارش با بالادست و زیردست نهفته است. خاطراتی که در نقل‌قول‌های راویانش محبت، اقتدار و نبوغ این فرمانده ملموس است.

قاسم علی‌نژاد هم‌رزم سردار سلیمانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، حاج قاسم را فراتر از ابعاد نظامی و پیشرو در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی دانست و راهکارهایش را گره‌گشا برشمرد.

علی‌نژاد در بازگویی اولین دیدارش با سردار سلیمانی در جلسه‌ای نظامی گفت: این توفیق را داشتم که بعد از دفاع مقدس در ابتدای بحران سوریه، در خدمت حاج قاسم باشم. اولین ملاقات من با او در یک جلسه نظامی در سوریه بود. آنچه سردار سلیمانی در آن جلسه تبیین کرد عصاره‌ای از مکتب شیعه بود. قاسم سلیمانی در جلسه بر سه نکته تاکید کرد. اول متذکر شد که اینجا تبلیغ تشیع نکنید. چندین بار تکرار کرد «یادتان باشد ما برای شیعه کردن این مردم به اینجا نیامده‌ایم، کاری نکنید کسی علیه ما و نیروها و نظام ما جبهه بگیرد» دوم، سفارش کرد «کسی حق ندارد به هم‌رزمش امر و نهی کند که نماز بخوان یا امثال این؛ اگر در رفتارتان تاثیرگذاری باشد چه بهتر اگر نباشد اجازه ایراد گرفتن از هم را ندارید. سوم، «معرکه ایرانی و غیرایرانی راه نیندازید و جبهه‌ای به نام ایرانیان تشکیل ندهید.»

نماینده سابق نیروهای مسلح در سوریه نگرانی حاج قاسم را فراتر از موضوع اتحاد بین نیروها دانست و اظهار کرد: سردار سلیمانی عقیده داشت تشکیل یک جبهه ایرانی منجر به کینه‌توزی دشمن می‌شود و ممکن است به دنبال هدف آسیب رساندن به ایرانی‌ها، مردم منطقه نیز آسیب ببینند. اهمیت جان و امنیت مردم منطقه برایش با رزمندگان خودش تفاوتی نداشت و نگران هردوی آنها بود.

حفظ مساوات علی‌وار بین همه مذاهب و قومیت ها 

علی‌نژاد درباره راز محبوبیت قاسم سلیمانی در بین نیروهای مختلف گفت: نباید فراموش کنیم در جبهه سوریه مسلمانان از چندین مذهب علوی، مرشدی، شیعه اسماعیلی و سنی حضور داشتند و حاج قاسم در قلب‌های همه آنها رخنه کرده بود، همان‌طور که قلب شیعیان حاضر در جبهه را به تسخیر خودش درآورده بود. این نتیجه رویکرد حاج قاسم بود که کوچک ترین تفاوتی میان آن‌ها قائل نبود.

وی با اشاره به راهبرد منحصر به فرد حاج قاسم در سوریه بیان کرد: سردار سلیمانی به دنبال دستورات رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی، بسترهای نوینی برای درآمدزایی مردم مناطق جنگ زده فراهم کرد. برای مثال بعد از فتح "بوکمال"، یک کارگاه خیاطی از داعش با بیش از صد دستگاه چرخ خیاطی به دست نیروهای جبهه مقاومت افتاد. به دستور سردار سلیمانی این چرخ خیاطی‌ها بین مردم "حلب"، به ویژه خانواده شهدا و یتیمان تقسیم شد.

این دیپلمات سیاسی با تاکید بر حفظ مساوات در تمامی دیدگاه‌های حاج قاسم بیان کرد: تقسیم غنائم جنگی صرف‌نظر از این‌که خانواده‌ بهره‌مند مسیحی است یا مسلمان، شیعه است یا سنی انجام شد. کارگاه‌های کوچک و بزرگی تاسیس شد که در آن‌ها در گام نخست لباس‌های نظامی و در گام‌های بعدی لباس‌های شخصی برای عرضه در بازار تولید شد. اداره کارگاه‌های این چنین از قبیل تولید لباس، عرضه آب و... از طریق درآمد و سود خودشان شکل می‌گرفت و با اعمال این راهبردهای کارساز زندگی مردم جنگ زده منطقه سامان گرفت و بهبود یافت. یتیم‌خانه‌های منطقه به کمک همین درآمدها بازسازی شد و فرزندان شهدا و جنگ‌زده‌ها در آن‌ها پناه گرفتند.

وی با بیان اینکه حاج قاسم فقط تدابیر و دستورالعمل‌های نظامی را به یارانش ابلاغ نمی‌کرد و در مسائل فرهنگی و اقتصادی ایده پرداز ماهری بود، اورا مشوق دیگر افراد نظامی در مسیر فرهنگی برشمرد.

علی‌نژاد با یادآوری خاطره‌ای دیگر دیدگاه جامع فرهنگی سردار سلیمانی را تببین کرد و گفت: اگر یادواره‌ای برای شهدا برگزار می‌کردیم حاج قاسم تاکید می‌کرد که افراد را از همه مذهب‌ها و قومیت‌ها دخیل کنیم. مثلا در روستای «فاحل» استان حمص ۶ شهید از قرارگاه خودمان داشتیم؛ اما برای برگزاری یادواره دستور آمد اول شهدا را شناسایی کنیم و همه خانواده‌ها را صرف‌نظر از گروه‌بندی‌ها دعوت کنیم.

سردار سپاه پاسداران با اشاره به ارادت علمای اهل سنت به آیت الله خامنه‌ای ادامه داد: در مراسم یادواره روستای فاحل شیخ حسام مصری، عالم نامدار سنی که شخصیتی برجسته معنوی و سیاسی دارد در این مراسم سخنرانی کرد. جملاتش فصیح،  بلیغ و دل نشین بود گاهی فکر می‌کردم رهبر انقلاب یا امام خمینی رضوان الله علیه سخنرانی می‌کنند. عالمان دیگری از سایر ادیان و مذاهب نیز سخنرانی کردند. فردای آن روز ۲۰۰ نفر از جوانان و پیروان ادیان مختلف آمدند و با اعلام آمادگی خواستار حضور در جبهه شدند. اثرگذاری فرهنگی را اینطور در منطقه اجرا می‌کرد.

نماینده سابق نیروهای مسلح و سپاه، سوریه را یکی از نادرترین نقاط دنیا در تاریخ دانست که احکام عالیه اسلام در آن تحقق یافت و این تحقق را مدیون برکت وجود حاج قاسم سلیمانی برشمرد.

علی‌نژاد در بازگو کردن بخشی از خاطرات سال‌های دفاع مقدس عنوان کرد: معمولا فرماندهان با روش‌های کلاسیک و با رعایت فاصله از خط مقدم، لشکرها را هدایت می‌کنند اما حاج قاسم اینطور نبود. در مرحله دوم کربلای پنج که من مسئولیت یگان غواصی را برعهده داشتم به سمت نهر جاسم در حرکت بودیم؛ در مسیر بین نخل‌ها سردار سلیمانی، سردار اسدی و سایر فرماندهان را دیدم. فکر کردم حتما نیروها جلوتر از فرماندهان هستند؛ غافل از اینکه این چند نفر چندصد متر جلوتر از رزمنده‌ها بودند. صدای آتش توپ‌خانه امان نمی‌داد. این نمونه‌ای از جسارت و شجاعت حاج قاسم در فرماندهی بود،او اگر جلوتر از نیروها نبود عقب نمی ماند.

عمل‌گرایی درس مهم مکتب سلیمانی 

علی‌نژاد مکتب حاج قاسم را الگویی عملی از اولیای خدا معرفی کرد و گفت: در این مکتب بایدها و نبایدهای یک شیعه آزادی‌خواه را می‌آموزیم. یاد می‌گیریم خدمت به کجا و به چه کسی باشد فرقی نمی‌کند، خدمت باید خالصانه و فقط برای رضای خدا باشد. در مکتب حاج قاسم نباید منتظر شد و عقب نشست؛ بلکه آنچه را که برای امنیت و اتحاد مردم است ضروری است انجام داد.

نماینده سابق نیروهای مسلح در سوریه با یاد آوری سخنان امام خمینی«ره» اظهار کرد: ایشان در دیداری با فرماندهان جنگ تذکر دادند نکند کاری کنید فردای محشر نیروهای‌تان از خودتان جلوتر باشند. حاج قاسم نیز پیرو این تذکر امام راحل، از معدود فرماندهانی بود که همیشه به نیروهایش بیش از تصور فکر می کرد و نگرانشان بود. همیشه از نیروهایش می‌خواست برای شهادتش دعا کنند و سفارش می‌کرد اگر شهید شدید دست من را هم بگیرید. در شهادت احمد کاظمی هم رفیق شهیدش را قسم داد شفاعتش را بکند تا به مقام شهادت برسد. عاشق شهادت بود و به آرزویش رسید.

وی گفت: سال‌ها مجاهدت، جنگ و فعالیت‌های سنگین فشار و خستگی بسیاری بر دوش حاج قاسم سلیمانی گذاشت که این خستگی فقط با شهادتی که نصیبش شد برطرف می‌شد. یقینا سردار سلیمانی می‌دانست شهادتش راهش را به گونه‌ای ادامه می‌دهد که جبهه مقاومت یتیم نماند و به این شهادت رضایت داشت. دیدیم که بعد از شهادتش چه غوغایی برپا و چه تشییع پیکر بی‌همتایی برگزار شد.

سردار سپاه پاسداران حمله به عین‌الاسد را آغاز انتقام سخت برشمرد و عنوان کرد : حمله به عین‌الاسد شوخی نیست و این سیلی محکم به لطف آزادی‌خواهان دنیا ادامه خواهد داشت. دشمن بیکار ننشسته و ما هم آماده هرگونه رویارویی با انگیزه‌ دوچندان هستیم.

سردار سپاه پاسداران با تاکید بر مسکوت ماندن اثرگذاری سردار سلیمانی در عرصه بین‌الملل گفت: باوجود شعارها و تلاش‌های دولت در جهت بهبود روابط خارجه ایران، متاسفانه نه‌تنها اهداف کشور محقق نشد بلکه در برخی زمینه‌ها متضرر شدیم. باید بگویم در مواردی که دستاوردهایی به دست آمد، مشورت و فکر حاج قاسم ریشه توفیقات بود. اگر امروز روسیه را در کنارمان داریم از نتایج مذاکره شخص سردار سلیمانی با روس‌هاست. نه‌تنها دولت‌مردان خودمان بلکه سایر دولت‌مردان از جمله بشار اسد از مشورت‌های او بهره می‌‍بردند.

علی‌نژاد در پایان با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید همدانی خاطرنشان کرد: روز معارفه من با طرف سوری در محور حماس، شهید همدانی اسم کوچکم را پرسید. گفتم قاسم؛ البته بچه های جبهه "حاج قاسم" صدایم می‌زنند. خندید و جواب داد «اینجا یک حاج قاسم بیشتر نداریم آن هم قاسم سلیمانی است» از آن روز من را با نام ابو محمد معرفی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =