آیا خرید از پلتفرم‌های آنلاین طلا ایمن است؟

برخی حواشی باعث ترس مردم از فضاهای خرید و فروش طلا به صورت آنلاین شده و کسب و کار پلتفرم‌های آنلاین طلا فروشی را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در روزهایی که بیماری کرونا را مردم را خانه نشین کرده است، خرید طلا به صورت آنلاین رواج زیادی پیدا کرده است. این موضوع باعث شده است که حساسیت اتحادیه طلا و جواهر تهران و دیگر نهادهای مسئول به این حوزه بیشتر شده و حواشی پیرامون آن ایجاد شود. این حواشی باعث ترس مردم از فضاهای خرید و فروش طلا به صورت آنلاین شده است و کسب و کار پلتفرم‌های آنلاین طلا فروشی را با مشکل مواجه کرده است.

در همین راستا اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی وارد کار شده تا مشکلات ایجاد شده در این حوزه را برطرف کند. چرا که سخنان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران باعث شده است که اعتماد مردم نسبت به طلا فروشی انلاین خدشه دار شود. در واقع سوال مردم از دبیران این اتحادیه‌ها این است که بالاخره طلا را از پلتفرم‌های آنلاین بخرند یا نخرند؟ آیا این کار دارای مجوزهای قانونی لازم هست یا نه؟
آقای الفت نسب دبیر اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی در پاسخ به شایعات و حواشی مطرح شده پیرامون خرید و فروش طلا به صورت آنلاین اعلام کرد که این کسب و کارها مجوزهای لازم را دارند. وی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای راه اندازی پلتفرم‌های آنلاین طلا از سال 95 تاکنون داده شده است بیان کرد که این کسب وکارها کاملا قانونی هستند و خرید و فروش طلا در فضای اینترنت کاملا تحت نظارت این اتحادیه است.

وی اظهار داشت که مسئولیت رسیدگی به فعالیت طلا فروشی انلاین بر عهده اتحادیه کسب و کار مجازی است و اتحادیه طلا و جواهر تهران مسئولیتی در قبال کنترل این بخش ندارد. تنها بخشی که این اتحادیه در آن موثر است اعطای مجوز به افراد برای راه اندازی طلا فروشی سنتی است. بنابراین اگر قرار است قانون یا ضابطه‌ای برای فعالیت‌های آنلاین طلا فروشی‌ها تعیین شود باید توسط اتحادیه کسب و کار مجازی تبیین و ابلاغ شود.
ضمن اینکه در صورتی که تخلفی در کسب و کارهای اینترنتی خرید طلا رخ دهد، مسئولیت پیگیری آن بر عهده پلیس فتا است و در این مورد نیز اتحادیه طلا و جواهر تهران نقشی ندارد. وی در ادامه سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که شرط اصلی اعطای مجوز خرید و فروش آنلاین طلا به افراد این است که از سوی اتحادیه طلا و جواهر تایید شده باشند و خود صاحب یک طلا فروشی باشند. بنابراین همه افراد فعال در این فضا توسط این اتحادیه تایید شده اند. پس چرا زمانی که فرد مورد تایید این اتحادیه است نمی‌تواند از فضاهای مجازی برای فروش محصول خود استفاده کند؟
آقای الفت نسب معتقد است که دلیل اصلی مخالفت اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعطای مجوز به طلا فروشی انلاین، مقاومت در برابر تغییر است. وی اشاره کرد که پیش از این نیز هنگام راه افتادن کسب و کارهای مجازی همچون تاکسی‌های اینترنتی، سایت‌های سفارش غذا و... اتفاق مشابهی رخ داد. اما با جا افتادن این کسب و کارها اکنون همه چیز کاملا عادی تلقی می‌شود. خرید و فروش آنلاین طلا نیز کاری جدید است و قطعا نگرانی درباره آن طبیعی است. به خصوص که طلا کالایی ارزشمند است. اما مخالفت کسب و کارهای سنتی در برابر آن منطقی نیست. چرا که این موضوع یک تغییر در روند طلا فروشی خواهد بود.

دبیر اتحادیه کسب و کار مجازی می‌گوید که در همان سالی که مجوزهای لازم برای خرید و فروش طلا به صورت آنلاین صادر شد، مشکلاتی برای طرح سکه ثامن ایجاد شد. طرحی که طی آن سکه‌ها به صورت آنلاین به فروش می‌رسیدند. بنابراین این اتحادیه به صورت غیررسمی برای مدتی اعطای مجوز به پلتفرم‌های آنلاین طلا و جواهر را متوقف کرد. بلافاصله پس از این موضوع نیز کارگروه پلتفرم‌های طلا تشکیل شد. اعضای این کارگروه از میان فعالان بخش مجازی و سنتی فروش و خرید طلا انتخاب شدند. در میان این اعضا نام پلتفرم‌های آنلاین طلا نظیر پلتفرم ملی طلا و جواهر کوکو طلا، سایت هاتف ساعتچی، زریک و سکه سرمایه نیز به چشم می‌خورد.
در دستور کار این کارگروه تعیین ضوابط برای از سرگیری اعطای مجوزها و اصلاح قوانین قبلی وجود داشت. در جلساتی که اعضای این کارگروه با یکدیگر تشکیل دادند این موضوعات بررسی شده و اصلاحیات لازم در ضوابط فعلی اعمال شد. در نتیجه این جلسات تاییدیه نهایی صادر شده و اتاق اصناف ایران نیز با صدور دوباره مجوز برای پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش طلا موافقت کرد. این در حالی است که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هنوز هم در برابر قانونی دانستن این کسب و کارها مقاومت می‌کند.
آقای الفت نسب در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد که تاکنون جلسات زیادی در اتاق اصناف با حضور نمایندگان اتحادیه طلا و جواهر تهران برگزار شده است. در همه این جلسات نمایندگان این اتحادیه معتقدند که خرید و فروش آنلاین طلا باعث ایجاد فساد در این صنعت شده و نمی‌تواند قانونی باشد. دبیر اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی در پاسخ به این مسئله بیان می‌دارد که همه فعالین فضای مجازی خرید و فروش آنلاین طلا خود صاحب طلا فروشی هستند یا با یک طلا فروش دارای مجوز همکاری دارند. بنابراین نمی‌توان گفت که افرادی که فعالیتشان در فضای واقعی سالم و قانونی است در فضای مجازی فاسد و متخلف می‌شوند.
به علاوه در صورتی که تخلفی در این حوزه صورت گیرد، خریداران و مشتریان می‌توانند به راحتی این مسئله را از طریق پلیس فتا پیگیری کنند. چرا که بر اساس ماده 33 قانون تجارت الکترونیک، در فضای اینترنت باید همه مشخصات حیاتی محصول به طور دقیق بیان شود. این موضوع باعث می‌شود که تصمیم گیری برای خریدار راحت‌تر شود. در مورد طلا نیز همین مسئله مطرح است و مشخصات کامل طلا از جمله عکس، عیار و وزن طلا بیان می‌شود.
خریدار می‌تواند بلافاصله پس از تحویل طلا آن را به یک طلا فروشی سنتی برده و صحت مشخصات اعلام شده در سایت را بررسی کند. در صورت وجود هر نوع مغایرتی در مشخصات اعلام شده به خصوص وزن طلا این موضوع از طریق نهادهای مسئول قابل پیگیری است. بنابراین خریدار می‌تواند با طی کردن روند قانونی تخلف پلتفرم متخلف را به پلیس فتا اطلاع داده و حق خود را بگیرد.
آقای الفت نسب در پایان سخنان خود افزود که فعالیت پلتفرم‌های آنلاین طلا کاملا قانونی و از سوی این اتحادیه تایید شده است. بنابراین مردم باید بدانند که خرید طلا از این پلتفرم‌ها کاملا قانونی و ایمن بوده و مانعی برای آن وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =