۱۴۰ گزارش مرتبط با سیل سال گذشته تهیه شده است

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در بحث احقاق حقوق عامه، این سازمان در خصوص سیل سال گذشته بیش از ۱۴۰ گزارش تهیه کرده، گفت: تعدادی از افرادی که در این رابطه ترک فعل کرده بودند به مراجع قضایی و تخلفات اداری معرفی کردیم که تعدادی از این پرونده به محکومیت انجامید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حجت الاسلام حسن درویشیان ریاست سازمان بازرسی کل کشور در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما در خصوص اقدامات این سازمان در احقاق حقوق عامه گفت: قوه قضاییه در دوره تحول و مسئولیت آیت الله رییسی، اقدامات اساسی و بنیادین را شروع کرده و احساس تحول در قوه قضاییه کاملا مشهود است و مردم هم این را احساس می‌کنند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که اخیرا قوه قضاییه آن را انجام داده، تدوین سند تحول قوه قضاییه است که این سند قبلا وجود داشته و سندی که به تازگی منتشر شده، سند ارتقا۶ یافته قوه قضاییه است که حسب ماموریت‌هایی که در قانون اساسی به عهده قوه قضاییه گذاشته شده تنظیم شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی از ماموریت‌های قوه قضاییه در قانون اساسی نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور است که در این سند ماموریت سوم قوه قضاییه شناخته شده و برای هر ماموریتی؛ راهبرد و راهکارهایی پیش بینی شده که یکی از راه کارهایی که برای برون رفت از چالش اجرای ناقص برخی از قوانین و مقررات پیش بینی شده، انتشار قوانین و مقررات همه دستگاه‌ها در یک سامانه‌ای و رصد کردن اقدامات اجرایی در راستای تکالیف قانونی است که برعهده شان گذاشته شده است.

حجت الاسلام درویشیان تصریح کرد: همچنین یکی از اقداماتی که در این سند پیش بینی شده که قبلا نیز ریاست قوه قضاییه دستورالعمل آن را صادر کردند، بحث ترک وظایف دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن اجرای امور را برعهده دارد، گفت: یکی از راهبردهایی که سازمان بازرسی، حسب دستورالعمل ریاست قوه قضاییه و قوانین و مقرراتی که وجود دارد، دنبال می‌کند رصد مسئولین و دستگاه‌هایی است که وظایفی داشتند و احیانا این وظایف را ترک کردند، چه در زمانی که مسئولیت داشتند و چه در حال حاضر.

حجت الاسلام درویشیان تصریح کرد: اگر ترک وظیفه محرز شود، در بسیاری از موارد به عنوان جرم و تخلف مورد تعقیب قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از نمونه‌های احقاق حقوق عامه بحث آلودگی هواست گفت: در این بحث هم قانون هوای پاک را داریم و هم تکالیفی برای تعداد زیادی از دستگاه‌ها پیش بینی شده که سال گذشته به عنوان یک بازرسی فوق العاده به موضوع وارد شدیم و بررسی کردیم، رونوشت دادیم و دستگاه‌هایی که در این زمینه وظایفی داشتند و یا کوتاهی کردند و یا اعتباراتی که برای انجام برخی از اقدامات برای رفع منشا آلودگی هوا می‌بایست تامین می‌شده را احصا۶ کردیم.

حجت الاسلام درویشیان اظهار داشت: به طور مثال در بحث حقوق عامه سازمان بازرسی بیش از صد و چهل گزارش در خصوص سیل سال گذشته تهیه کرده و بسیاری از کسانی که ترک فعل کرده بودند را به مراجع قضایی و تخلفات اداری معرفی کرده و تعدادی از این پرونده‌ها نیز به محکومیت انجامید.

وی تاکید کرد: اعتقادمان این است که فساد صرفا این نیست که کسی اختلاس کند و یا رشوه بگیرد بلکه ترک فعل هم به نوعی منجر به فساد اداری می‌شود وخساراتی را هم به کشور وارد می‌کند و گاهی هم عدم نفی بعضی از ترک فعل‌ها بسیار حائز اهمیت است بدین معنا که فرصت‌هایی وجود داشته که بواسطه عدم انجام تکالیف از دست کشور رفته است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: سند تحول قوه قضاییه، سند بسیار متقن و باتوجه به همه ظرفیت‌های قانونی است که با ساعت‌ها کار با کارشناسان داخلی و بیرون قوه قضاییه نهایی و ابلاغ شده و در این سند نیز تکالیفی برای ما در بخش نظارت بر اجرای قوانین و حسن اجرای امور پیش بینی شده که بخشی از این تکالیف صرفا بر عهده سازمان بازرسی و بخشی از آن نیز مشترک در همکاری با سازمان‌های دیگر از جمله دادستانی کل کشور، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دیوان عدالت اداری دنبال می‌شود که در این راستا نیز اخیرا تفاهم نامه‌ای با دیوان عدالت اداری در راستای سند تحول امضا کردیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اقدامات این سازمان در حوزه شفافیت و مبارزه موثر با فساد بیان داشت: یکی دیگر از راهبردهایی که در این سند به درستی پیش بینی شده، استفاده از روش‌های جدید برای اعمال نظارت سازمان بازرسی کل کشور است، دسترسی به سامانه‌های دستگاه‌های مختلف خصوصا با اولویت بخش‌های مالی، پولی، مالیات، تجارت، سلامت، حوزه‌هایی که از اهمیت بیشتری برخوردار است و همچنین هوشمندسازی این نظارت‌ها بدین معنی که ما به صورت برخط با این سامانه‌ها ارتباط برقرار کنیم و مواردی که وجود دارد را مورد رصد قرار دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی از دیگر از راهبردهای پیش بینی شده در سند، پیگیری و شناسایی بسترهای فسادزا و گلوگاه‌هایی است که منشا بعضی از فسادها در دستگاه‌ها اداری می‌شود که بخشی از آن ممکن است مربوط به قوانین، مقررات و فرآیندها باشد که در این زمینه نیز اقداماتی را شروع کردیم و در ارتباطی که اخیرا با مجلس شورای اسلامی برقرار کردیم، نسبت به اصلاح برخی از قوانین، نظرات خود را مرتبط به کمیسیون‌های مربوطه ارائه می‌کنیم.

* پیش بینی توسعه سامانه گزارشگران فساد در سند تحول قضایی

حجت الاسلام درویشیان اظهار داشت: همچنین در بحث مبارزه با فساد که یکی از اولویت‌های مهم قوه قضائیه است و ما نیز بر اساس قانون اساسی و قانون تشکیل سازمان بازرسی باید فسادهای اداری و مالی را در دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنیم، در سند تحول پیش بینی شده است که سامانه گزارشگران فسادی که ۴ ماه پیش راه اندازی کردیم توسعه پیدا کند.

وی افزود: تا کنون نیز گزارش‌های خوبی از هم وطنان به این سامانه منتقل شده که در بخش‌های مختلف سازمان بازرسی در حال بررسی و رسیدگی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =