سند توسعه دریامحور از منظر فرهنگ بررسی شد/ شناسایی چالش‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی

جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی کمیته تدوین سند توسعه دریامحور در سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حجت‌الاسلام تجریشی معاون راهبردی سازمان تبلیغات، سردار آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج، دکتر جهان‌بین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه ازاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی کمیته تدوین سند توسعه دریامحور در سازمان تبلیغات اسلامی و به میزبانی معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی به ارائه سیاست‌های کلی سند توسعه دریا محور پرداخته و بعداز آن نمایندگان نهادهای مدعو به ارائه نظرات خود پرداختند.

سند توسعه دریامحور مدون نیست

در ابتدا لیلا اژدری مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری و نماینده وزارت گردشگری و میراث فرهنگی در رابطه بااهمیت پیوست فرهنگی سند توسعه دریامحور گفت: درواقع فرهنگ نکته مهمی است که تمامی موارد دیگر را در برمی‌گیرد و باید در تمامی موارد دیگر لحاظ شود زیرا در فرهنگ شما با انسان سروکار دارید و انسان در تمامی موارد سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی نقش دارد.

وی ادامه داد: باید به این مهم توجه کرد که اگر از نظر فرهنگی مردم با شما همراه نباشند و رویکردی هماهنگ با رویکرد شما نداشته باشند تمامی تلاش‌های شما در دیگر موضوعات بی‌بهره خواهد بود.

مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در رابطه با سند توسعه دریا محور بیان کرد: این سند در حال حاضر منظم و مدون نبوده و نیاز به یک تدوین اساسی دارد تا در آن نقش همه سازمان‌ها مشخص شود.

لزوم وضعیت‌شناسی دقیق از سواحل جنوب برای سندنویسی

در ادامه جلسه سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: برای سندنویسی باید وضعیت شناسی دقیق و خوبی از سواحل جنوب داشته باشیم و نیازمندیم تا از زوایای مختلف با مسائل فرهنگی آن مناطق آشنایی داشته باشیم و برای مثال بدانیم سطح سواد جامعه، سطح فرهنگ عمومی چه مقدار است و معضلات فرهنگی آن جامعه چیست و اگر این مهم را بدانیم می‌شود سند مناسبی و سیاست‌های مناسبی را تدوین کرد.

وی ادامه داد: شاید هر دستگاه و سازمانی برای خودش این کار را انجام داده باشد و مهم است که اگر هم فرصت این کار نیست داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دیگر نهادها جمع‌آوری شود.
معاونت فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین افزود: این تحلیل فرهنگی و وضعیت شناسی درست از منطقه می‌تواند تحلیل مناسبی ب ما داده و در تدوین سیاست‌ها به ما کمک کند و بعدازآن یک پیش‌نویسی را تدوین کرده و روی آن بحث کنیم.

چارچوب اصلی وظایف در تدوین سند مشخص شود

همچنین در ادامه جلسه معلمی نمایند وزارت آموزش‌وپرورش گفت: چون ما زمینه قبلی از تدوین این سند نداریم به نظر در ابتدا باید چارچوب اصلی وظایف ما در تدوین این سند مشخص شود تا بتوانیم اقدام مناسب را انجام دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: برای این ارم باید مشخص شود که در این سیاست نویسی نگاه ملی داریم یا بین‌المللی و نکته مهم دیگر این است که چرا تمام نظرمان را معطوف به سواحل جنوب کردیم و از سواحل شمال غافل شده‌ایم.

سند تدوین‌شده شکل اجرایی دارند؛ نه سیاستی

سپس سردار حسین محبی معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه گفت: نظر مقام معظم رهبری در رابطه با این سند توسعه دریا محور بوده و به نظر ما دراین‌باره بیشتر به ساحل توجه کرده‌ایم بااینکه دریا همواره و در طول تاریخ ازنظر فرهنگی بسیار مهم بوده و حتی بازرگانان ما بیشتر از عالمان دینی باعث نشر دیدن شده‌اند.

وی ادامه داد: مواردی که به‌عنوان سیاست تاکنون و در دیگر بخش‌های این سند تدوین‌شده بیشتر شکل اجرایی دارند و نه سیاستی، سیاست باید موارد کوتاهی باشد که شکل عمل و اقدام را مشخص کند.

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه اظهار کرد: باید مشخص شور که چرا توجه ما به سمت دریاهای جنوب است زیرا ما در شمال هم دریاداریم و اقلیم فرهنگی آن کاملاً متفاوت از جنوب بوده و نیاز است که به آن‌هم توجه شود.

محبی خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگی همواره اهمیت بیشتری از دیگر مفاهیم توسعه داشته و بدون توسعه فرهنگی دیگر توسعه‌ها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید همان‌طور که امروزه هیچ کالایی بدون پیوست فرهنگی تولید نمی‌شود.

وی در پایان بیان داشت: سواحل و دریاها ظرفیت مهم و بزرگی داشته و لازم است تا با دقت بسیار در تدوین این سند از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی چالش‌های سواحل جنوب را شناسایی کرده است

پس از سردار محبی دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی چالش‌ها و معضلات مختلفی را در ناحیه سواحل جنوب شناسایی کردیم و تلاش داریم تا پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی دانشجویان را به سمت آن سوق دهیم.

وی ادامه داد: با این کار در تلاشیم تا معضلات اقتصادی و صنعتی این مناطق را به صورت علمی حل کرده و نقش جامعه دانشگاهی را در آن‌ها بالا ببریم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با ارتباط این موارد بافرهنگ بیان کرد: ما یک مدیریت فرهنگی داریم و یک مدیریت فرهنگ و اگر بخواهیم مدیریت فرهنگ انجام دهیم باید تمامی مؤلفه‌های مؤثر در فرهنگ را اصلاح کنیم و این با مدیریت فرهنگی که فقط مدیریت اقدامات فرهنگی است متفاوت است.

جهان‌بین افزود: معضلات فرهنگی این مناطق که در ادامه رشد گردشگری برای آن‌ها ایجادشده نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود و قطعاً نباید در ادامه پیشرفت اقتصادی یک منطقه فرهنگ آن اقلیم خراب شود.

نوشتن پیوست فرهنگی برای توسعه دریا و ساحل کار سختی است

در ادامه رضا ایلاتی مدیرعامل شرکت کشتی‌رانی بنیاد مستضعفان بیان کرد: شناخت محیط دریایی و ساحلی کار بسیار سختی است و نوشتن پیوست فرهنگی برای آن بسیار سخت‌تر و به نظر باید از عجله برای این کار پرهیز کرد.

وی ادامه داد: در تمامی دنیا شهرهای ساحلی از ثروتمندترین شهرها بوده و اساساً مقیاس کاری دریا خیلی بزرگ است و برای مثال یک کشتی ذرت معادل ۴۰۰۰ هزار تریلی خواهد بود پس شعار توسعه دریا محور شعار بسیار مبارکی است که به مفهوم آن در مفاهیم دینی هم اشاره بسیاری شده است.

مدیرعامل شرکت کشتی‌رانی بنیاد مستضعفان توضیح داد: توجه به مردم و افرادی که در کنار دریا زندگی می‌کنند بسیار مهم بوده و در توسعه محور نقش تعیین‌کننده دارد ولی نکته مهم آن تفاوت بسیار مردم ساکن در سواحل شمالی با ساکنین سواحل جنوبی است که باید به آن توجه شود.

ایلاتی خاطرنشان کرد: باید برای گسترش مسافرت‌های دریایی از آموزش پایه شروع کرد تا دانش آموزان باحال و هوای این مناطق آشنا شوند.

بحث قومیت‌ها در ساکنین سواحل جنوبی مدنظر قرار بگیرد

بعد از رضا ایلاتی سرهنگ جعفر زاده رئیس اداره فرهنگی عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه ساحل جزئی از کل دریاست و نباید فقط به این جز توجه کرده و از کل غافل بمانیم، افزود: بحث قومیت‌ها در ساکنین سواحل جنوبی بسیار بحث مهمی بوده و باید به آن توجه کرد که تعداد قابل‌توجهی از سکنه این شهرها از اهل تسنن هستند.

رئیس اداره فرهنگی عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: بحث فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید یک نفر از کارگروه فرهنگی با دیگر کارگروه‌ها همراهی می‌کرد تا عنصر فرهنگ در تمامی موارد موردتوجه قرار گیرد و حالا قطعاً باید دیگر مصوبات این جلسه در اختیار کارگروه فرهنگی قرارگرفته تا تصمیمات متناظر به آن‌ها باشد.

در پایان جلسه حجت‌الاسلام جعفری معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی گفت: کار خیلی سختی در تدوین این سند نیاز نیست و فقط باید توجه داشته باشیم تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

وی ادامه داد: اگر در ادامه این سند بتوانیم به مردم محروم این مناطق توجه کنیم و توسعه را با توجه به آن‌ها و نه دیگر مردم پایتخت‌نشین انجام دهیم کار بزرگی کرده‌ایم.

جعفریان خاطرنشان کرد: محرومیت‌زدایی از مناطق محروم ساحلی در این سند بسیار مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086445

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =