تلاش نافرجام آمریکا در تحریک ایران به درگیری نظامی/دامنه درگیری احتمالی نامحدود است

افزایش تنش‌های لفظی و تحرکات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی این گمانه را تقویت می‌کند که در واپسین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد که ایران را به جنگ و درگیری کشانده تا شاید بتوانند پازل فشار حداکثری را تکمیل کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ رژیم ‌صهیونیستی، عربستان و تعدادی از سران مقامات آمریکایی همچون پمپئو خواهان برخورد سخت و خشن با جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش می‌کنند در وقت باقی مانده تا زمان ریاست ترامپ بر کاخ سفید، ایران را وارد تنش و جنگ جدی با آمریکا کنند.

از سویی باید به این نکته توجه کرد که منطقه به لحاظ ظرفیتی، تحمل یک درگیری جدید را ندارد، هر درگیری جدید حتی اگر با حمله‌ای محدود شروع شود به سرعت و به سادگی تبدیل به یک درگیری بزرگ می‌شود و این به نظر گزینه ای است که حتما مد نظر مقامات تصمیم گیرنده آمریکایی و دیگران قرار دارد.

اگر نیروهای نظامی ایالات متحده بخواهند وارد جنگی شوند، تبعات آن برای آمریکا غیر قابل محاسبه و تحمل خواهد بود.

تصمیم حمله نظامی به ایران نیاز به مجوز کنگره دارد

همچنین مصوبه‌ای در کنگره آمریکا وجود که به ترامپ اجازه ورود به جنگ، به ویژه علیه ایران را نمی‌دهد و برای حمله نظامی حتماً باید به کنگره مراجعه کند، بنابراین تصمیم گیری در خصوص حمله به ایران آسان و یکی دو روزه‌ نیست که ترامپ بتواند سریع مجوز آن را بگیرد.

اما از سوی دیگر، یکی از نکاتی که تحلیل گران و کارشناسان خبره در این مدت همواره مد نظر داشته و دارند آن است که گزینه نظامی علیه ایران نمی تواند برای هیچ بازیگری گزینه مطلوبی باشد و آن هم به دلیل توان بالای بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.

در همین راستا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: «اطلاعات جدید از عراق نشان می‌دهد که ماموران تحریک کننده اسرائیلی در حال نقشه کشی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند تا ترامپ را که در حال رفتن است با بهانه‌ای ساختگی برای جنگ به مخمصه بکشانند.»

وی در ادامه گفت:« دونالد ترامپ مراقب این دام باشید. هرگونه آتش افروزی به شکل بدی نتیجه معکوس خواهد داد به ویژه علیه همان بهترین دوستانت!»

هزینه تصمیم حمله نظامی به ایران بالا است

توانمندی بالای نظامی ایران و قدرت دفاعی و موشکی آن یکی از مولفه هایی است که بر تصمیم گیری مقامات نظامی و دشمنان ما همواره تاثیرگذار بوده و هست و علت اینکه تا به امروز هیچ گاه طرفی جرات حمله نظامی به ایران را نداشته همین امر است.

نگرانی از واکنش جدی و گسترده ایران به هرگونه ماجراجویی آمریکایی ها یکی دیگر از عوامل بازدارندگی تهران است.

در این خصوص بارها مقامات ایران هشدار داده اند که آغاز هرگونه درگیری با طرف مقابل هست اما پایانش و محدوده تنش و جنگ احتمالی به اختیار و توان ایران است. در واقع باتوجه به توان و نفوذ گسترده ایران در منطقه پُر واضح است که هر بازیگری بخواهد تجاوزی به تمامیت ارضی ایران داشته باشد، تهران هیچ گونه مماشتی در تامین امنیت ملی خود نخواهد داشت و از تمام قدرت و دست برتری که در منطقه دارد در پاسخ به آن مهاجم استفاده خواهد کرد و در این صورت قطعا بازنده اصلی ایران نخواهد بود. 

ریشه بی‌نظمی‌ها در منطقه حضور نیروهای آمریکایی است

سرلشکر«محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران در این ارتباط اینطور گفته که «جمهوری اسلامی ایران علاقه‌ای به توسعه تنش ندارد ولی هر اقدام غیرعقلانی و تجاوزکارانه را به شدت پاسخ خواهد داد و امیدواریم با خروج آمریکا از منطقه ریشه همه بی نظمی‌ها و کشمکش‌ها خشک شود.»

با مروری بر تاریخچه حضور نیروهای آمریکایی در کشورهای منطقه می توان متوجه شد که افزایش تنش، جنگ و درگیری های قومی و مذهبی در آن کشورها، عقب نگه‌داشته شدن دولت‌هایشان، تحت سلطه رفتن نیروهای نظامی و امنیتی آنها و در آخر وابستگی شدید به آمریکا از جمله نتایج حضور نیروهای آمریکایی در منطقه بوده و هست. 

این وابسته شدن از سوی کشورهای منطقه به این معنا است که آنها جهت تامین امنیت خود به اشتباه به دامن آمریکا پناه می برند، آمریکایی که خود ریشه و منشا هر ناامنی و تنشی در منطقه است.

خروج آمریکا از منطقه دشوار و زمان‌بر است

پس از ترور سرداران شهید «قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» توسط مزدوران آمریکا در فرودگاه بغداد، یکی از مطالبات و اهداف بزرگ ایران و جبهه مقاومت، موضوع خروج نیروهای نظامی آمریکایی از منطقه است که حتما هدف بزرگی است و باتوجه به قدرت آمریکا در حفظ موقعیتش در کشورهای منطقه و وجود پایگاه های متعدد در آنها، در میان مدت هم ممکن است محقق نشود.

اما این به معنای تسلیم شدن و ناامید شدن نیست، بلکه این نکته لزوم برخورداری از یک برنامه منسجم و بلندمدت را دارد که حتما نیاز به هماهنگی‌های سطح بالایی میان دستگاه های مختلف مرتبط فرهنگی، سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی داخلی و البته در مرحله ای بالاتر باید هماهنگی میان ایران و اعضای جبهه مقاومت در منطقه وجود داشته باشد.

در پایان آنکه، افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا در منطقه آن هم در استان سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و البته واپسین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید این گمانه زنی را تقویت می کند که برخی جریانات ضد ایرانی تمایل به این مهم دارند که پیش از روی کارآمدن بایدن و احتمال کاهش تنش ها میان تهران و واشنگتن، ایران را وارد درگیری نظامی کرده تا پازل سیاست فشار حداکثری ایران را قبل از کنار رفتن ترامپ تکمیل کنند؛ اما همانطور که «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی هم گفته «لغو تحریم‌ها تنها گزینه آمریکا برای بازگشت از راهبرد شکست خورده فشار حداکثری ترامپ است».

کد خبر: 1086503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =