احتمال حمله نظامی آمریکا علیه مواضع ایران بسیار اندک است/ لزوم پاسخ قاطعانه به شیطنت‌های احتمالی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر ایالات متحده آمریکا از لحاظ ساختاری و عملیاتی، آمادگی درگیری نظامی با ایران را ندارد.

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به مواضع ایران در منطقه طی روزهای آینده اظهار کرد: درحال حاضر ایالات متحده آمریکا از لحاظ ساختاری و عملیاتی، آمادگی درگیری نظامی با ایران را ندارد؛ همچنین انگیزه و دلیل خاصی هم برای این اقدام ندارد.

وی افزود: حاکمیت آمریکا امروز در بی ثبات ترین وضع خود قرار دارد؛ روزهای آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ و فرآیند تحویل قدرت در آمریکا، موجب شده تا حاکمیت این کشور حداقل  ۲تا۳ ماه آینده ثبات چندانی نداشته باشد. همچنین اداره شدن وزارت دفاع آمریکا با سرپرست، از دیگر دلایل بی ثباتی حاکمیت آمریکا محسوب می‌شود.

کوشکی ادامه داد: در این شرایط اگر آمریکا وارد جنگ با ایران شود، امکان پشتیبانی از آن‌ها وجود نخواهد داشت؛ زیرا که هنوز دولت جدید مستقر نشده و دولت قدیم نیز درحال رفتن است. لذا احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران و آغاز یک جنگ گسترده در منطقه باتوجه به شرایط آمریکا بسیار اندک است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: البته این احتمال وجود دارد که برای حفظ پرستیژ و جایگاه خودشان در منطقه، تحرکات خرابکارانه کوچکی را به صورت موردی در دستور کار قرار دهند. حمله‌ای کوچک به یکی از سکوهای نفتی در خلیج فارس، می‌تواند از جمله این اقدامات باشد؛ اما این که بخواهند تهاجم گسترده‌ای به خاک جمهوری اسلامی داشته باشند، بسیار بعید و دور از ذهن بنظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که این شیطنت‌های کوچک آمریکا از لحاظ حقوق بین الملل در حکم جنگ است و باید پاسخ قاطعانه به آن داده شود. اما احتمال آغاز یک جنگ نظامی کامل و گسترده با ایران باتوجه به شرایط آمریکا، بسیار اندک است. اگر آمریکا به صورت موردی به یکی از نفتکش‌های ایران در خلیج عدن حمله‌ای داشته باشند، به معنی اعلان جنگ علیه ایران است و باید به آن پاسخ دهیم.

این کارشناس سیاسی با اشاره به توئیت اخیر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر احتمال حمله نظامی اسرائیل به مواضع آمریکا و نسبت دادن آن به ایران، گفت: طرح این مسئله از سوی وزیر امورخارجه نشان دهنده نداشتن اطلاعات نظامی است؛ این که اسرائیل بخواهد حمله‌ای علیه آمریکا داشته باشد و سپس آن را گردن ایران بیندازد، بیشتر به جوک شبیه است؛ چرا که در فضای فعلی جهان، هرگونه تحرک نظامی قابل رصد است.

کوشکی درباره احتمال حذف فیزیکی دونالد ترامپ از سوی سازمان‌های جاسوسی غربی بیان کرد: سازمان‌های جاسوسی غربی دلیل و انگیزه‌ای برای این اقدام ندارند؛ به همین دلیل احتمال این اقدام بسیار اندک است. برخی می‌‎گویند ترامپ برای حفظ قدرت در کاخ سفید، نیازمند ایجاد شرایط اضطراری در آمریکا به وسیله اقدام نظامی علیه ایران است. در حالی که این موضوع در قانون اساسی آمریکا هیچ جایی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =