یادبود حاج قاسم نمادی برای تمام نسل‌های آینده خواهد بود

مراسم آغاز عملیات احداث یادبود شهید قاسم سلیمانی با حضور رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، رئیس شورای شهر و شهردارتهران و خانواده شهدای مقاومت در دریاچه خلیج فارس تهران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آئین مراسم آغاز عملیات اجرایی بنای یادمان شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و هم رزمانشان با حضور محمد جلال مآب رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، سردار حسن پلارک رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات عالیات، حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس هیأت امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

در ابتدای این جلسه کریم منصوری قاری بین‌المللی به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت و حسن سلطانی نیز اجرای مراسم را برعهده گرفت.

سپس جلال مآب رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص اهداف آغاز احداث این یادبود گفت: مدتی در اندیشه این بودیم که از رشادت و آزادی و جهانی شدن مقاومت و آنچه که سردار به جامعه آموختند، چه خدمتی را می‌توان برای نسل‌های آینده ارائه داد. این مساله که چه فعالیتی انجام دهیم تا تحول زمانی بر روی آن تأثیر نداشته باشد و ثمره آنچه حاج قاسم بدان کوشیده بود را نگه دارد. به این نتیجه رسیدیم که احداث بنایی یادبود با محتوای فرهنگی می‌تواند در پایتخت جمهوری اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اهمیت یادبود به عنوان اثری هنری که می‌تواند بهترین تأثیر را در نسل‌های بعدی داشته باشد، اظهار داشت: برای همه آنچه که سردار سلیمانی از خود بجا گذاشت که عبارتند از دفاع، انسانیت، رهایی از استکبار و زورگویی، تلاش و مقابله با تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه، این یادمان می‌تواند نماد آن مفاهیم باشد.

وی ادامه داد: مقرر شد در پایتخت ایران و عراق دو بنای هم شکل ساخته شود تا آمیختگی خون این شهیدان پیوند ایران و عراق را به معرض ظهور برساند.

جلال مآب افزود: این بنا می‌تواند تا ابد نمادی باشد برای کسانی که از هر جای دنیا به این اندیشه احترام می‌گذارند و در ذهن همگان با دیدن این بنا یاد و خاطره شهدای مقاومت زنده شود.

جلال مآب با اشاره به اینکه این بنا به واسطه ارزش هنری که دارد می‌تواند در انتقال پیام به جوامع دیگر و نسل‌های بعدی نقش مهمی ایفا کند گفت: یکی از مسیرهای شناخت مکتب سلیمانی همین معرفی سردار با استفاده از ابزار هنر و معماری است.

وی با اشاره به مدت زمان ساخت این بنا افزود: امیدواریم این بنا در کمترین مدت و به مناسبت دومین سالگرد با استمداد از همه کسانی که در این موضوع توانمندی دارند، به بهره برداری برسد و علاوه بر یادبود مجموعه‌ای فرهنگی آموزشی برای گسترش فرهنگ مکتب سلیمانی داشته باشیم. تا اینکه این نماد علاوه بر اینکه المانی از شهادت سردار باشد محتوای خوبی در مکتب سردار شهید هم به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: دریاچه خلیج فارس که به شکل نقشه ایران است و در غرب دریاچه با فرمان شهردار تهران این بنا احداث خواهد شد. شهدا با خون خود موجی از خونخواهی در برابر استکبار زنده کردند و این خون قطعاً آثار و نتایج بیشتری خواهد داشت. حاج قاسم فردی بود که ملیت‌های مختلف منطقه از شیعه و سنی را با هم جمع کرده که تأثیر و ارزش مبارزه ایشان را نشان می‌دهد.

زندگی سردار سلیمانی مصداق بارز آیه‌های قرآن بود

در ادامه حجت الاسلام خاموشی گفت: کسی که برای خدا کار کند خدا برای او خواهد بود. ما عمر و زندگی محدودی داریم چگونه می‌شود خدا به خدمت کسی که محدودیت دارد زمین و آسمان را قرار می‌دهد؟ اگر انسان در زمان محدود با انگیزه الهی حرکت کند خدا به او وسعت و برکت می‌بخشد و تمام عرش را تحت کنترل او در می‌آورد.

رئیس هیأت امنای ستاد بازسازی عتبات ادامه داد: شهید سلیمانی استکبار این زمان را شناخت و فهمید این ظالم جهان، کشورهای عربی را به دستمال کثیفی تبدیل کرده است و به همین خاطر در تابلوی تحلیل‌های رسانه‌های عربی نام سردار می‌درخشد. او خودش دوست داشت در زمین عتبات شهید شود.

وی به بیان خاطره‌ای پرداخت و افزود: در راهپیمایی اربعین جایی نشسته بودم که با یکی از عرب‌های آنجا صحبت از سردار شد. او گفت منطقه تحت سلطه داعش را حاج قاسم آزاد کرد و ما صفرهایی بودیم که با حاج قاسم معنا پیدا کردیم.

رئیس سازمان اوقاف با تاکید بر اینکه وصیت نامه حاج قاسم ولایت نامه اوست، بیان کرد: در این وصیت نامه این سردار شهید به همه توصیه کرده تا چشمشان به اوامر رهبر باشد و تبعیت از ولایت جز خصایص این شهید بود.

وی ادامه داد: دیپلماسی عزت مدارانه در گرو عزت حاج قاسم بود. ظالمان جهان قدرت ندارند اما قیافه قدرت می‌گیرند و قدرت واقعی در مقابل ارزش‌های اسلامی نخواهند داشت.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه آیات بسیاری در قرآن است که حاج قاسم آنها را زندگی کرده است، گفت: یک سالی که گذشت توأم با غم و اشک بود. خبر شهادت او که رسید خانه‌های ما همه شب می‌گریستند چرا که سردار مصداق و لاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل أحیا عند ربهم یرزقون هست. سردار آیه‌های قرآن را پیدا کرده و هرکدام آنها را زندگی کرد. وی فهم نسبی زندگیِ این‌جهانی را در حد اعلا داشت.

وی ادامه داد: خشیت در زندگی حاج قاسم معنای واقعی داشت. این سردار شهید در مکتب خودش یاد داد چگونه عامل به قرآن باشیم و اعتصام به ولایت را از مهمترین بخش‌های زندگی قرار دهیم.

حاج قاسم سردمدار مبارزه با استکبار و صهیونیسم بود

در بخش دیگری از برنامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به بیان سخنانی پرداخت و گفت: موفقیت سردار مثال زدنی بود و همیشه مثل یک موجی بودند که در راستای خدمت و مبارزه آرام نمی‌گرفتند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان خاطراتی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: شهید سلیمانی در زمان فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم وداع چند بار تشریف آوردند و با صحبت‌هایشان به خانواده روحیه داده و انگشتری نیز هدیه دادند تا در کفن دفن شود در همان دیدار درباره استکبار ستیزی و صهیونیسم ستیزی بیاناتی ارائه دادند.

وی در خصوص یادبود سردار شهید گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی در شورای شهر مصوبه ساخت یادبود را در نظر گرفتیم که بهتر بود امروز آن را افتتاح می‌کردند و از آنجایی که شهردار جناب آقای حناچی دقت و حساسیت خاصی برای طرح این نماد داشتند که یکسال به طول انجامید. امیدواریم این نماد خیلی زود ساخته شود.

ارادت حاج قاسم به حضرت زهرا (س) و از تأثیرات زیاد این شهید بود

در ادامه نیز پیروز حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه یادبودی به نام سرباز وطن و احداث یادمان شهدای مقاومت در کنار دریاچه خلیج فارس دو اقدام شهرداری برای زنده نگه داشتن یاد سردار سلیمانی و همراهانش است، گفت: حاج قاسم از کسانی به شمار می‌رود که دستاورد انقلاب اسلامی بوده است. جوانانی که امام خمینی (ره) در خرداد سال ۴۲ فرمودند «سربازان ما در گهواره هستند».

حناچی با بیان اینکه خودباوری را امثال شهید سلیمانی بنیان نهادند و خود ایشان هم به نوعی محصول این‌تفکر است، گفت: حاج قاسم همواره تبدیل بحران به فرصت را توصیه می‌کردند و خودشان هم همین منشی را پیش گرفتند. ایشان مصداق «اشدا من الکفار و رحما بینهم» بود.

شهردار تهران در ادامه به بیان ویژگی‌های شخصیتی حاج قاسم پرداخت و گفت: سردار سلیمانی بی‌توجه به دنیا و مواردی که ما خیلی به آن توجه می‌کنیم، بود. می‌گفت «کار را برای خدا کنید کسی که باید ببیند می‌بیند». همین امر موجب شد تا عزتمند باشند.

وی ادامه داد: مراسم باشکوه تشییع حاج قاسم ساده نبود. یکی از دلایل آن ارادت حاج قاسم به حضرت فاطمه (س) بود. شهدای ما با آرزوی تشرف به کربلا به میدان رفتند و شهید شدند و باز کردن مسیر زیارت افتخاری بود که حاج قاسم سهم عظیمی در آن داشتند. فروتنی و ادب حاج قاسم در برابر والدین و خانواده شهدا نیز باید الگویی برای ما باشد.

در پایان این مراسم که با حضور خانواده شهیدان طارمی، پورجعفری و سلیمانی بود یادمان به صورت ویدئو کنفرانس در غرب دریاچه چیتگر کلنگ زده شد.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1086556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =