وزیر صهیونیست خواستار حفظ تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با ادعای نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران، خواستار اتخاذ سیاست قاطع و حفظ تحریم‌ها از سوی رئیس جمهور منتخب آمریکا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، یک وزیر صهیونیست عصر دوشنبه به وقت تهران در گزافه گویی تازه مدعی نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران شد و از رئیس جمهور منتخب آمریکا خواست تا فشارها بر ایران تداوم یابد.

به نوشته وبگاه «عروتص شوع» «الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در واکنش به قصد ایران برای از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت این اقدام ایران «نقض آشکار» توافق هسته‌ای است.

وی در ادامه از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند. او گفت فقط سیاست‌های قاطع از سوی «جو بایدن» و ادامه تحریم‌ها، ثبات را حفظ می‌کند.

در حالی که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است کوهن گفت: «اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز دوشنبه بعد از ظهر در ادامه گزافه گویی‌های همیشگی درباره ایران، اینبار مدعی شد که هدف تهران از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ساخت سلاح هسته‌ای است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در همین رابطه در روزهای گذشته نوشت که ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد خود برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را خبر داده است.

مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

براساس ماده ۱ مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

ساعتی قبل‌تر یک دیپلمات ارشد روس گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران قابل راستی‌آزمایی و کاملاً شفاف است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» در اتریش بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران در توییتی نوشت: «ما از انحراف بیشتر ایران از تعهداتش در برجام ذوق‌زده نیستیم، اما نیازی هم به فضاسازی در این مورد وجود ندارد. برنامه هسته‌ای ایران کاملاً شفاف و قابل راستی‌آزمایی است و باید بر روی روش‌هایی جهت اجرای مجدد توافق هسته‌ای تمرکز کنیم.»

اولیانوف در توییت دیگری نوشت: «اینکه ایران اعلام کرده غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را ادامه می‌دهد، خبر تازه‌ای نیست. این گام با توجه به قوانین تصویب شده در مجلس ایران قابل پیش‌بینی بود.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا (آلمان، بریتانیا و فرانسه) علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

اخیرا مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند.

براساس ماده یک مصوب این طرح در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =