در زمان آلودگی هوا چه بخوریم؟

یک کارشناس تغذیه به سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی توصیه کرد: در ایام همزمانی آلودگی هوا و کرونا در خانه بمانند و حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا یک یا دو لیوان شیرکم چرب مصرف کنند؛ زیرا این افراد جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

دکتر شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با بیان اینکه در شرایط کنونی با توجه به تشدید آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا مردم از تردد در مکان‌های شلوغ خودداری کنند و تا حد امکان در منزل بمانند، گفت: مواد آلود کننده هوا شامل ذرات معلق، مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن دار، هیدروکربن‌های سوخته نشده، برمید سرب و سایر ترکیبات سربی می‌شود که در اثر احتراق خودروها یا فعالیت کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها وارد هوا شده و می‌تواند سیستم تنفسی انسان را آلوده کند.

وی با اشاره به اینکه کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی جزو گروه‌های پرخطر هستند، افزود: مصرف آب به میزان کافی از نکات بسیار مهمی است که در این ایام باید در نظر گرفت؛ زیرا به هر میزان که آب بنوشیم بدن می‌تواند سموم مختلف را دفع کند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در فصل زمستان به علت سرما احساس تشنگی کمتر می‌شود در صورتی که نیاز تغییری نکرده است، تصریح کرد: مصرف حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز توصیه می‌شود و همین‌طور مصرف شیر کم‌چرب به میزان یک یا دو لیوان می‌تواند در این شرایط مفید باشد.

اولیایی با تأکید بر اینکه مصرف پروبیوتیک‌ها به صورت خوراکی یا مکمل می‌تواند مؤثر باشد، افزود: باید مصرف مواد محرک مانند کافئین محدود شود علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل در این شرایط به ‌شدت مضر است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های تغذیه‌ای در خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم به ترتیب ویتامین‌های E، C و A هستند که بهترین منابع ویتامین C در مرکباتی از قبیل نارنگی، پرتقال، لیموترش و لیموشیرین،  فلفل سبز و کیوی وجود دارد؛ علاوه بر این هلو، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و سبزیجات زردرنگ نیز سرشار از  ویتامین A هستند و روغن جوانه گندم و مغزها غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ ویتامین E محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه سلنیوم موجود در ماهی، حبوبات، سیر و تخم‌مرغ از موارد مفید در این شرایط است، افزود: منیزیم در سبزیجات تیره‌رنگ، گردو، بادام و همین‌طور روی در گوشت و غلات سبوس‌دار موجود است که مصرف این مواد در این ایام بسیار توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی به هر دلیل نتوانست ویتامین‌ها و مواد مغذی فوق را از طریق تغذیه مناسب برای بدن تامین کند باید از مکمل‌های غذایی استفاده کند، افزود: مکمل ویتامین C حداکثر روزی ۱۰۰۰ میلی‌گرم، مکمل ویتامین E ۱۰۰ واحد بین‌المللی و مکمل ویتامین A ده هزار واحد بین‌المللی در روز توصیه می‌شود و بهتر است از مصرف فست‌فود و غذاهای حاوی نگه‌دارنده، کنسروی و خیلی چرب پرهیز کرد و سبزیجات را به صورت خام و تازه مصرف کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      1 0
      ممنون. چه اطلاعات خوبی