­جزئیات آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم

سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای با اعلام اینکه حدود ساعت ۷ دوشنبه شب به غنی سازی ۲۰ درصد رسیدیم، گفت: هم اکنون برای مصارف مورد نیاز ۴ سال، اورانیوم غنی شده داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بهروز کمالوندی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید سطح ذخایره اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تا پایان سال به ۱۲۰ کیلوگرم برسانیم، افزود: این ذخیره سازی نیازمند یک سری کارهای فنی و پادمانی است. ما حدود ۴ روز پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه نوشتیم و اعلام کردیم که ما به این درصد از غنا نیاز داریم.

او ادامه داد: دو روز پیش هم نامه دیگری نوشتیم و به آژانس اطلاع دادیم که ما چنین اقدامی را انجام می‌دهیم.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فرآیند VIQ یکشنبه با حضور دو نفر از بازرسان آژانس ساعت ۱۰ صبح شروع شد و حدود ظهر به پایان رسید. پس از آن بلافاصله فرآیند غنی سازی آغاز شد.

کمالوندی با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ابراز داشت: در تیر ماه سال جاری و در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ما غنی سازی را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد رساندیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دیروز مواد ۴.۵ درصد از نطنز به فوردو انتقال داده شد، گفت: فرآیند افزایش غنی سازی از ساعت ۷ آغاز شد و ساعت ۱۲ دوشنبه شب این فرآیند تکمیل می‌شود.

او افزود: در برجام نیز ذکر شده است که ایران می‌تواند ۲ سال پیش از اینکه ذخیره سوخت ۲۰ درصد به پایان برسد، از آژانس تقاضا کند که این سوخت در اختیارش قرار بگیرد؛ اگر این اتفاق نیفتاد، ایران می‌تواند آن را تولید کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه حوزه‌ای در صنعت هسته‌ای نیست که بخواهیم کاری در آن انجام دهیم و نتوانیم، تاکید کرد: اما بدعهدی‌ها در برجام باعث شد ایران به توانایی‌های خود بازگردد.

او افزود: نیاز فوری به اورانیوم ۲۰ درصد نداریم، ولی چرا نباید ذخیره کنیم؟ بنابراین این تصمیم در اجرای قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت اجرایی شده است.
کمالوندی توضیح داد: سال ۱۳۸۹ نیز سوخت ۲۰ درصد را تولید کرده بودیم و ظرفیت رخ داده جدید نیست. ما توانایی غنی سازی بالاتر از ۲۰ درصد را هم به راحتی داریم و درحال بررسی آن هستیم.
کمالوندی با بیان اینکه توان علمی متخصصان ما اجازه می‌دهد که تنها با یک بار تزریق، غنی سازی بالاتر از ۲۰ درصد نیز انجام دهیم، افزود: بالای ۴ تن، سوخت کمتر از ۵ درصد داریم و در آینده هم، تولیدکننده سوخت نیروگاهی خواهیم بود و در این زمینه در حال همکاری با روسیه هستیم.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی با نصف ظرفیت نطنز ۱۹۰ هزار سو قابل دستیابی است.

در ادامه حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد: غنی سازی ۲۰ درصد بر اساس نیازهای صلح آمیز کشور از سر گرفته شده و به آژانس نیز اطلاع داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی GB ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      0 0
      غنی سازی 20 درصد که چیزی نیست. حتی اگر ایران ادعا کند که درصد اورانیوم غنی شده را به 100 درصد رسانده و چند هزار تن هم ذخیره دارد، امریکا باز هم هیچ اهمیتی نمی دهد. چون مقامات امریکایی از حقیقت ماجرا خبر دارند و می دانند که نه اورانیوم غنی شده ای در کار است و نه چیزی به نام بمب اتمی وجود خارجی دارد. ( خودشان حدود 8 دهه با این دروغها و ایجاد ترس در دل ملتها ان طور که خواستند دنیا را بر اساس منافع نامشروعشان مهندسی و هدایت کردند و ملتها را به بردگی گرفتند) به جای انتشار چنین اخباری به سوال زیر پاسخ دهید: اگر طبق گفته خودشان در یک بمب اتمی 50 تا 60 کیلوگرم اورانیوم غنی شده به کار رفته است پس قارچی که ده ها هزارتن و یا بیشتر وزن دارد چگونه ایجاد می گردد. اصل بقای جرم که نمی تواند نقض شود. از تمامی افراد اعم از دانشمندان و فیزیکدانان ( مخصوصا" افرادی که عنوان دانشمند هسته ای را یدک می کشند) و همچنین سیاستمداران و دولتمردان بخواهید که به میدان بیایند و به این سوال جواب دهند . مطمئن باشید که هیچکدام از انها نخواهند توانست به شما پاسخی مجاب کننده بدهند. ناتوانی انها در پاسخ به این سوال باع