وزیر اقتصاد جواب گرانی محصولات فولادی را به مردم بدهد

وزیر صمت گفت: اگر بورس و بورس کالا زیر نظر وزیر اقتصاد است خود وزیر اقتصاد جواب مردم را درباره گرانی محصولات فولادی بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علیرضا رزم حسینی در نشست قرارگاه جهش تولید که با حضور تولید کنندگان فولاد برگزار شد، افزود: وقتی به جای مدیر عامل بورس کالا، یک کارشناس در جلسه حضور پیدا می‌کند و می‌گوید من تابع وزارت اقتصاد هستم باید همان وزارتخانه پاسخگو باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت فولاد در بازار گفت: با توجه به مواد اولیه ایرانی و امتیازاتی که دولت به تولید کنندگان فولاد می‌دهد انتظار این بود قیمت‌ها متعادل باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: غول‌های فولادی ایجاد کردیم و رانت‌هایی به نام سنگ آهن به قیمت ۳۰۰ هزار تومان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم در حالی که قیمت جهانی آن تنی یک و نیم میلیون تومان است، اما همین غول‌های فولادی محصول را در بازار ایران به قیمت جهانی می‌فروشند که البته باید پاسخگو باشند.

رزم حسینی گفت: اگر موضع دادستانی این است که تعزیرات و سازمان حمایت را منحل کنیم تکلیف را روشن کنند و اگر موضع آن‌ها این است که بورس را تعطیل کنیم و فرآیند کار، کوپنی شود از فردا ۲۰ نماینده، ۲۰ امام جمعه و ۲۰ استاندار دنبال یک کارخانه دار راه می‌افتند که سهمیه اش را زیاد کنید.

وی افزود: اگر ما در جنگ اقتصادی مسئولیت داریم کسانی که به مردم ظلم می‌کنند باید پاسخگو باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چطور می‌شود شمش ۴ هزار تومانی را ۱۲ هزار تومان بفروشند در این مدت تولید کنندگان فولاد ۶۰ هزار میلیارد تومان سود عایدشان شده، اما این پول کجا رفته؟ در توسعه که هزینه نشده، اما بگویید کدام خط و ماشین آلات جدید فولادی با این پول در حال توسعه است؟

رزم حسینی افزود: مکانیزم بورس برای آن بود که به وضع کوپنی خاتمه داده شود، اما اگر دوباره به سراغ فرآیند کوپنی برویم از فردا صبح ۳ هزار کارخانه دار می‌آیند و می‌گویند پروانه بهره برداری داریم به ما سهمیه بدهید.

وی ادامه داد: عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه می‌گوید می‌توانم به صورت کوپنی کار را هم انجام دهم، اما می‌گویم او نمی‌تواند این کار را انجام دهد همین آقای عظیمیان نمی‌تواند کارخانه خود را اداره کند تا جایی که ۱۵ تا ۲۰ نماینده بر علیه او دارند کار می‌کنند تا او را از مسئولیت فولاد بردارند.

همچنین آقای داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صمت در حاشیه این نشست گفت: قرار شد با همکاری وزارت صمت و نهادهای نظارتی در جاها و انبارهایی که احتمال احتکار شمش، ورق و میلگرد وجود دارد بازرسی‌ها انجام شود ضمن این که فروش خارج از بورس با عنوان فروش خارج از شبکه قلمداد شده و آن‌هایی که محصولات خود را در یک ماه و نیم گذشته در بورس عرضه نکردند بازخواست خواهند شد.

اعلام قیمت پایه شمش فولادی در بورس

وزیر اقتصاد جواب گرانی محصولات فولادی را به مردم بدهد وزیر صمت، قیمت پایه شمش فولادی در بورس را بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS (اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) اعلام کرد.

علیرضا رزم حسینی، در قرارگاه جهش تولید که با محوریت بررسی نظارت بر اجرای شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی برگزار شد، گفت: این قیمت پایه باید امروز در نامه‌ای به بورس ابلاغ و اعلام شود.

وی افزود: در جنگ اقتصادی تمام عیاری قرار داریم، از این رو تصمیمات برای عبور از این شرایط جنگی نیز باید سریع، قاطعانه و بر اساس مقتضیات زمانی گرفته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت اجرای کامل شیوه نامه عرضه محصولات فولادی در بورس، از همه دستگاه‌های مرتبط و دستگاه‌های نظارتی خواست در این حوزه اقدامات لازم را با تعامل و هم افزایی انجام دهند.

رزم‌حسینی همچنین از دستگاه‌های نظارتی و بازرسان وزارت صمت خواست تا بازرسی از انبارها را برای جلوگیری از احتکار شمش، میلگرد و دیگر محصولات فولادی در دستور کار قرار دهند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اقدامات لازم را مبذول دارند.

در این جلسه علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از معاونان وزارت صمت و نمایندگان نهادهای نظارتی حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =