راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی «سرای سبز» در سرای نوآوری واحد مبارکه

سرپرست سرای نوآوری و فناوری بذرهای گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه‌ -‌ مجلسی، گفت: کشت بذر هیبرید از سال گذشته شروع شده و در بحث گلخانه نیز ماه گذشته قرارداد را به امضا رساندیم  به زودی استقرار گلخانه‌ها در این سرای نوآوری آغاز خواهد شد. پیش بینی کردیم طی ۴ ماه آینده تولید بذر هیبریدی گلخانه‌ای شروع شود.

حمیدرضا روناسی سرپرست سرای نوآوری و فناوری بذرهای گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه‌ -‌ مجلسی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های اخیر به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کرده تا با شکل گیری اکوسیستم‌ها به حوزه کارآفرینی، استارتاپ وکسب و کار کمک کند. در واقع سراهای نوآوری این بخش‌ها را پوشش می‌دهند.

وی تصریح کرد: سراهای نوآوری در هر استانی متناسب با مزیت نسبی آن استان شکل می‌گیرد و تفاوتی که با سایر اجزای اکوسیستم کارآفرینی و پارک‌های فناوری دارد این است که سعی می‌کند  سراهای نوآوری را به بازارهای جامعه فناوری پیوند زند.

روناسی تآکید کرد: زمانی که سرای نوآوری براساس مزیت نسبی منطقه شکل بگیرد به طور یقین اکوسیستم‌ها را به بازار بین‌المللی متصل می‌کند و این همان نقطه ضعفی است که سایر اکوسیستم در حوزه کارآفرینی و استارتاپ و کسب و کار دارند د رحالیکه با این روش زمینه توسعه فناوری و انتقال فناوری در بازارهای جهانی فراهم می‌شود.

سرپرست سرای نوآوری و فناوری بذرهای گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه‌ -‌ مجلسی، تصریح کرد: تلاش کردیم که ضعف عمده حوزه کارآفرینی را در این راستا رفع کنیم. یکی از این سراهایی که در استان اصفهان شکل گرفته سرای بذرو گلخانه و نهاده‌های کشاورزی است؛ چرا که استان اصفهان بیشترین آمار گلخانه ها را در مجلسی و دهاقان  دارد. امروزه بخشی از گلخانه‌ها به دلیل کاهش نزولات آسمانی و مشکلات آبی جایگزین کشت‌های غیرگلخانه می‌شود تا از این طریق بتوان سطح بهره وری زیرکشت را ارتقا داد. استان اصفهان مهد تولید بذرهای هیبریدی و نهاده های کشاورزی در کشور است.

وی ادامه داد: سرای نوآوری از سال ۹۸ در این واحد دانشگاهی شکل گرفته است. هم اکنون ۲۲ واحد فناور تخصصی در حوزه بذر و کشت گلخانه‌ای و  نهاده های کشاورزی فعالیت می‌کند به طوری صفرتا صد تمام فعالیت توسط این واحد دانشگاهی انجام شده است. همچنین شتاب‌دهنده تخصصی در این سرای نوآوری تحت عنوان سرای سبز راه‌اندازی شده است تا بتواند با برگزاری دوره‌های مهارتی، ایده‌هایی که نه تنها در دانشگاه بلکه در حوزه بذر و گلخانه سراسر کشور احصا کند و از این طریق  بعضی از ایده‌ها را با شناسایی  جذب می‌کند.

روناسی افزود: تقریبا  این اکوسیستم در استان و کشور جایگاه خود را پیدا کرده استف امیدواریم بتوانیم با ایجاد و راهبری این اکوسیستم را مدیریت و کارگردانی کنیم. امروزه بحث کشت گلخانه‌ای روبه پیشرفت است و دانشگاه آزاد اسلامی با پیشتازی در این عرصه تواند به توسعه کشور کمک کند.

سرپرست سرای نوآوری و فناوری بذرهای گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه‌ -‌ مجلسی، اظهار کرد: هم‌اکنون ۹۵ درصد از بذرهای مصرفی در کشور ما محصول خارجی است که متاسفانه از کیفیت خوبی برخوردار نیست در این راستا مأموریت جدیدی توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده واحد مبارکه - مجلسی گذاشته شد. این دانشگاه در حال ایجاد شبکه‌ای است که محور آن با سرای نوآوری بذر، گلخانه و نهاده‌های کشاورزی است.

روناسی افزود: در حیطه سرای نوآوری، بزرگ‌ترین رسالتی که برای خودمان رقم زدیم، این است که طی چند سال آینده به خودکفایی در ارقام بذر صیفی‌جات و سبزیجات که شاید بزرگ‌ترین معضل کشور باشد، برسیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چند محصول با بذر هیبریدی(صیفی‌جات، خیار و فلفل)  توسط شرکت دانش بنیان نگین بذر پیش تولید می‌شود. همچنین سه محصول دیگر در بخش نهاده‌های کشاورزی در حال تولید است.

روناسی گفت: حدود ۵۱ هکتار کشت گلخانه ای داریم که از این میزان ۱۱ هکتار کشت فضای باز برای تولید بذر هیبریدی است و ۲۴ هکتار گلخانه نیز به تدریج در حال شکل گیری است امیدواریم با توسعه آنها  به تدریج وابستگی به خارج را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در این شرایط اقتصادی و بازار دلار مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد می‌شود همچنین کیفیت  نامرغوب بذر وارداتی مشکلات عدیده‌ای را برای طیف کشاورزی ایجاد کرده است، امیدواریم با ارتقا محصول تولید کمک قابل توجهی به بخش کشاورزی کنیم.

سرپرست سرای نوآوری و فناوری بذرهای گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه‌ -‌ مجلسی، اضافه کرد: کشت بذر هیبرید از سال گذشته شروع شده و در بحث گلخانه نیز ماه گذشته قرارداد را به امضا رساندیم به زودی استقرار گلخانه‌ها در این سرای نوآوری آغاز خواهد شد. پیش بینی کردیم طی ۴ ماه آینده تولید بذر هیبریدی گلخانه‌ای شروع شود.

وی تأکید کرد: طبق قراردادی که با پیمانکار برای ساخت سازه گلخانه‌ها انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا ۶ ماه آینده گلخانه‌ها آماده شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =