تاثیر تغذیه و ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن

یک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر تاثیر تغذیه و ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: مصرف کافی مایعات، مواد غذایی حاوی انواع ویتامین و فیبر و خواب کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

عاصفه عباس زاده، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، درخصوص کرونای انگلیسی اظهار کرد: کرونای انگلیسی از روی علائم قابل تشخیص نیست و باید آزمایش‌های پی سی آر و آزمایش ژنتیک انجام شود. برای انجام آزمایش ژنتیک باید ویروس را جدا کرد و به آزمایشگاه های مخصوص انتقال داد تا آزمایش ژنتیک ویروس را انجام  دهند و البته تعدادشان در تهران اندک است.

وی افزود: هزینه انجام این آزمایش‌ها بسیار بالا است و همه بیماران از عهده آن بر نمی‌آیند. به همین دلیل این آزمایشات تنها برای بیماران بدحال بستری در آی سی یو  انجام می شود.

عباس زاده در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: مصرف کافی مایعات، مواد غذایی حاوی انواع ویتامین و فیبر و خواب کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مردم معمولا در طول روز بیشتر کربوهیدرات مصرف می کنند که می تواند تبدیل به چربی و قند در بدن شود و فرد را به کبد چرب یا چاقی مبتلا کند. این امر سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در معرض ابتلا به کرونا قرار می دهد.

این متخصص عفونی همچنین در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا در خانم‌های باردار اظهار کرد: مصرف روزانه میوه های حاوی ویتامین سی مانند لیموشیرین و پرتقال، به خصوص لیمو شیرین برای خانم های باردار و کودکان مفید است. خانم های باردار دو نفر محسوب می شوند که نفر دوم یعنی جنین می تواند اکثر ویتامین های مورد نیاز خود را تامین کند اما مادر قادر به این امر نیست بنابراین برای خانم های باردار برنامه ورزشی و تغذیه ای منظم تر و خواب کافی، مهم تر است.

وی افزود: گاهی ابتلا به کرونا در خانم های باردار می تواند موجب کم شدن شدید وزن جنین شود که این امر عوارضی مانند تضعیف سیستم ایمنی جنین، کم شدن مایع دور جنین و زایمان زودرس را به همراه دارد.

عباس زاده درخصوص تاثیر ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز اظهار کرد: اکثر افراد پس از ورود به بازار کار ساعات کمی را برای خود و همچنین ورزش کردن اختصاص می‌دهند که این امر می تواند عملکرد ریه را کاهش دهد. بیماران مبتلا به کرونا پس از گذشت یک ماه از بیماری، می توانند به تدریج ورزش های هوازی و پیاده روی را آغاز کنند.

وی همچنین توضیح داد: ورزش های هوازی باید روزی نیم ساعت و به صورتی انجام شود که ضربان قلب به حداکثر برسد. البته می توان این نیم ساعت را به سه تا ده دقیقه تقسیم کرد و بعد از هر ده دقیقه، پنج دقیقه استراحت کرد.

عباس زاده همچنین در خصوص کودکان بیان کرد: درحال حاضر همه افراد باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند اما معمولا کودکان زیر پنج سال ماسک نمی زنند و نمی توانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند و همین ناتوانی می تواند بچه ها را دچار آسیب روحی کند. در خانه ماندن هم باعث می شود بخشی از شخصیت کودکان شکل نگیرد. این امر می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی کودکان شود زیرا عملکرد سیستم ایمنی بدن با سلامت روان در ارتباط است.

وی در خصوص سلامت روان کودکان توصیه کرد: بازی کردن و وقت گذاشتن برای بچه ها و به خصوص حرف زدن با آنها می تواند موثر باشد.

عباس زاده در پایان اظهار کرد: والدین مبتلا به کرونا می توانند با زدن ماسک و رعایت فاصله در کنار کودکان خود باشند زیرا فاصله و وسواس به روحیه کودکان زیر پنج سال لطمه می زند و ضرر آن از ابتلا به کرونا بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =