موفق به مهار ویروس کرونا شدیم/ گروگان‌گیری کار دولت کره جنوبی است

سخنگوی دولت گفت: موفق به مهار ویروس کرونا شدیم و خبرسازی‌های اخیر در دوگانه سازی واکسن کرونا، در جهت ناامید کردن مردم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه در آستانه ۱۴۰۰ شاهد آشکار شدن شکست سیاست فشار حداکثری هستیم که آخرین مصداق و نمونه آن در روزهای اخیر، شکست آمریکا در تلاش برای احیای کمیته پیگیری تحریم در سازمان ملل بود، اظهار داشت: همزمان ما سال سختی را با همه گیری ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم.

وی اضافه کرد: سالی که بر اثر فضاسازی‌های خبری و پنهان کاری بسیاری از دولت‌های جهان از آمار واقعی کرونا، ایران را در رتبه‌های اول همه گیری قرار داد اما امروز در ماه‌های پایانی سال، نه تنها با همت مردم و زحمات کادر درمانی، موفق به مهار این ویروس شدیم بلکه جز معدود کشورهای پیشتاز هستیم در تولید واکسن نیز هستیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در مواجهه با این دستاوردهای انکارناپذیر، تلاش‌های پررنگ‌تری در جهت ناامید کردن مردم و تحقیر دستاوردهای ملی از یک طرف و القای وضعیت جنگی به منظور تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای مقاومت مردم در برابر تحریم‌ها از طرف دیگر آغاز شده است.

ربیعی تصریح کرد: دوقطبی سازی میان واکسن وارداتی و واکسن ساخت داخل و اشاعه بی اعتمادی به واکسن داخلی، نمی‌تواند هدفی جز پراکندن بذر ناامیدی و ابهام در میان مردم داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما همواره تکرار کرده ایم که واردات واکسن و تولید آن همزمان و در موازات هم پیش می‌روند و هیچکدام، اخلالی در روند انجام دیگری ایجاد نمی‌کند، افزود: در خلال این دوقطبی سازی، خود تحقیری و یأس پراکنی، نباید این افتخار ملی را از یاد برد که ما تا امروز به رغم محدودیت‌های مالی تحریم، گام‌هایی را در راه تولید و آزمایش واکسن ویروس کرونا برداشته ایم که تنها ملت‌های انگشت شماری قادر به انجام آن بوده اند.

ربیعی گفت: البته تا روشن شدن نتیجه نهایی هنوز مراحلی باقی مانده اما تا به همین جا هم نباید قدر دانشمندان مان را که بی وقفه در حال تلاش برای سلامت مردم بوده اند، نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه البته این فضاسازی‌های تبلیغاتی برای بزرگنمایی نقاط منفی و کوچک نمایی نقاط مثبت جدید نیست، اظهار داشت: روزهای اولیه گسترش ویروس کرونا را به یاد آوریم! شوکی که به دنیا و ایران وارد شد و این که چگونه در آغازِ بحران، جریان‌های خبری، وضعیت کرونا در ایران را به عنوان یک نقطه ضعف دولت و ملت اعلام می‌کردند.

سخنگوی دولت افزود: تا زمانی که کتمان‌های بین المللی کنار رفت و همگان دیدیم که ما در مقایسه با بسیاری از کشورها عملکرد بهتری داشتیم به ویژه با این کادر بهداشت و درمان فداکار که برخلاف کادر درمان برخی کشورها نه تنها در برابر باز بودن درهای بیمارستان‌ها ممانعت نکردند که با جانفشانی به ستونی محکم در موفقیت‌های ملی ما بدل شدند.

ربیعی با بیان اینکه دیدیم برخلاف برخی کشورها هیچ فروشگاهی در ایران غارت نشد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم توانستیم از شوک اولیه خارج شویم، تاکید کرد: در این مسیر به رغم تحریم واردات تجهیزات بهداشتی، حتی ماسک و دارو، و عدم انتقال دستاوردهای علمی به ایران با اتکا به نیروهای داخلی حتی توانستیم به صادرات کیت‌های تشخیصی و ونتیلاتور و مواردی از این قبیل دست یابیم و در نهایت در تولید واکسن به مرحله تست فاز انسانی رسیدیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه متاسفانه اکنون همان جریان خبریِ اسفند و فروردین ماه، دوگانه تولید داخلی و خرید خارجی را دارند دامن می‌زند، اظهار داشت همان گونه که قبلاً توضیح دادم دولت خریدهای اطمینان بخش در خصوص واکسن انجام داده است، و برنامه اولیه ما از ابتدا این بوده است که پیش از اطمینان از واکسن‌های تولید شده خارجی خرید نکنیم.

ربیعی گفت: خوشبختانه روند کنونی کشور در شیوع و مرگ کماکان نزولی است. فشار روی کادر درمان تا حدودی کاهش یافته است. خوشبختانه تخت‌های بستری و بیمارستانی خالی شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسیده است، افزود: بروز بیماری در هر ۱۰۰ هزار، شش و نیم نفر، و مرگ و میر در هر یک میلیون نفر به ۱۲.۴ نفر در هفته رسیده است. تولید واکسن با سه روش در داخل کشور، و نیز تولید مشترک واکسن در جریان است.

سخنگوی دولت بیان کرد: موضوع دوم در جهت پراکندن یأس در این جنگ روانی، شکست فشار حداکثری و آشکار شدن ناتوانی تحریم‌ها در متوقف کردن پیشرفت‌های ملی ماست. در روزهای اخیر و در ادامه جنگ روانی شکست خوردگانی که آخرین روزهای صدارت خود را می گذارنند، می‌کوشند که سایه جنگ را همچنان بر سر مردم زنده نگه دارند و شاید خبیثانه در پی توطئه‌هایی برای پیچیده‌تر کردن اوضاع باشند.

ربیعی تصریح کرد: فارغ از این جنجال‌ها که البته شرارت‌هایی را هم گوشزد می‌کند، این واقعیت تغییر نخواهد کرد که اولاً زبان تهدید، تحریم و باج گیری از ایران ایران ناکام مانده و شانسی برای موفقیت ندارد.

وی تاکید کرد: ثانیاً ما به توانایی بازدارندگی خود اعتماد داریم و با ارسال پیام‌های روشن اطمینان پیدا کرده ایم که همه طرف‌های آتش افروز، اراده و قابلیت‌های ایران در دفاع از منافع حیاتی خود را جدی گرفته و نسبت به تبعات هرگونه اقدام ماجراجویانه ای آگاهی دارند.

سخنگوی دولت گفت: این تلاش‌های تبلیغاتی نه شکست سیاست فشار بر ایران را جبران می‌کند و نه کسی را بعد از شکست انتخاباتی به پیروزی می‌رساند.

ربیعی با بیان اینکه ما بجای توجه به این جنگ روانی، همچنان به از هم گسیختن آخرین حلقه بجا مانده از فشار حداکثری بر ایران یعنی رفع تحریم‌ها تمرکز داریم، تاکید کرد: در اینجا باید اشاره کنم که اگر اصرار ما بر رفع تحریم است، نشانه استیصال ما نیست. ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید.

وی گفت: رشد شرایط اقتصادی سال آینده گواهی بر این مدعاست. ما رفع تحریم را حق مردم ایران می‌دانیم چه آمریکا بخواهد به برجام برگرد و چه نخواهد. رفع تحریم حق مردم ایران است و این در وجدان جمعی بین المللی به عنوان حق مسلم پذیرفته شده است.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه دولت همچنان که به خنثی کردن تحریم‌ها ادامه می‌دهد، از پیگیری حق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد، اظهار داشت: این مطالبه رفع تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالباتِ بجایی است که مردم از دولت دارند.

ربیعی اضافه کرد: ما اجازه ندادیم و نخواهیم داد که آمریکا این نقض حقوق ملت ایران را عادی سازی کند. مسیر ما هم در این هدف روشن است و بار دیگر تکرار می‌کنیم که به همان ترتیبی که آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و ما گام‌های ۵ گانه را در کاهش متناسب تعهدات برداشتیم، مسیر بازگشت نیز به همان تاخر و تقدم باید انجام بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کماکان اولویت شماره یک در سیاست‌های خارجی ما صلح منطقه، امنیت منطقه، و زندگی خوب برای مردم منطقه است، تصریح کرد: این امر در سایه گفتگوها و اتئلاف منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همچنین در جلسه گذشته دولت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تصویب شد، توضیح داد: این لایحه با بازتعریف خشونت، و گستره مصادیقِ خشونت برعلیه زنان، بر اقداماتی همچون ایجاد و حمایت از نهادها و نیز دوره‌های آموزشی توسط قوه قضاییه، صدا و سیما، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان، حمایت‌های مالی و تربیتی و پیشگیرانه و کیفری درباره زنان، بویژه زنان بزه دیده، توسط دستگاه‌هایی همچون دادگستری و سازمان زندان‌ها و در نهایت، تلاش برای بازسازی و افزایش نگاه کریمانه به زنان در نهادهای مربوط، تاکید می‌کند.

ربیعی اضافه کرد: در جلسه دولت همچنین ۲۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به زیرساختها و معابر استان قزوین بر اثر سیل، و نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت هزینه‌ای و ۹۹ میلیارد تومان به صورت تملک دارایی برای مناطق آسیب دیده از سیل در مناطق استان گیلان اختصاص یافت.

وی با اشاره به سالگرد سقوط هواپیمای اوکرینی نیز، گفت: در سالگرد فاجعه تلخ ملی سقوط هواپیما قرار داریم. بار دیگر به خانواده‌ها و عزیزان و همه مردم ایران و شهروندان سایر کشورها تسلیت می گویم. در این یک سال تلخی این فاجعه را هیچگاه فراموش نکردیم. هنوز تلخی و سایه این مصیبت بر روح و روان ما سنگینی می‌کند و هیچ چیز مادی جبران این از دست رفتگی عزیزان ما نیست.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با این حال در این یک سال دولت مطالبه روشن شدن ابعاد این موضوع را با تمام توان پیگیری کرده است و همچنان دنبال خواهد کرد. از آنجا که بیشترین قربانیان این فاجعه شهروندان ایرانی بودند از این رو هیچ کشوری در جهان به اندازه ما متوقعِ روشن شدن همه ابعاد موضوع و تضمین عدم انجام چنین فاجعه‌ای در جهان نیست.

ربیعی در خصوص مساله آلودگی هوا و محیط زیست نیز گفت: در جلسه یکشنبه مسئله محیط زیست و آلودگی هوا در دستور کار دولت قرار داشت. در این جلسه علل مختلف آلودگی‌ها و میزان تاثیر هر یک از آنها مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم موضوع سلامت شهروندان چه در مقابله با بیماری‌های واگیردار و کرونا، و چه در مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی یکی از مسائل مهم بوده است. خوشبختانه امروز نگاه جدیدی در خصوص سلامت و زندگی در بین شهروندان ایرانی هم به وجود آمده است. دغدغه سلامت شهروندان، دغدغه دولت هم هست و از این رو محیط زیستِ بهتر، مسئله مهم دولت هم هست.

سخنگوی دولت بیان کرد: محیط زیستِ بهتر نیازمند تلاش همگانی است. با صرفِ سیاستگذاری بدون رفتارهای سلامت محورانه از سوی جامعه و شهروندان و انضباط محیط زیستی، دستیابی به هوای پاک و محیط زیستی سالم دشوار خواهد شد.

بعید می‌دانم جنگی در منطقه شکل بگیرد

ربیعی در رابطه با تحرکات نظامی آمریکا در منطقه و احتمال شروع نزاع جدی و تحلیل اقدام آمریکا در این زمان، بیان کرد: ممکن است واقعا این طور باشد و عده‌ای در آمریکا علاقمند به ماجراجویی نظامی به منظور منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از مسائل داخلی آمریکا و شکست های انتخاباتی هستند و ما منکر آن نیستیم و شواهدی هم در این زمینه داریم. من بسیار بعید می‌دانم دولت آمریکا نسبت به نیت قاطع و توانایی بازدارندگی و تلافی ایران دچار اشتباه در محاسبه شود. قبلا هم از این گزینه‌های روی میز می‌آمد اما نیت قاطع و توان بازدارندگی ما در این سال‌ها باعث شد تا آنها دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

سخنگوی دولت گفت: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها امروز هم دچار اشتباه در محاسبه نخواهند داشت. ما به روشنی به آمریکا و همه گفته‌ایم که مستقیم و غیرمستقیم آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما اگر خطای فاحشی از جانب آمریکا رخ دهد، از امنیت و منافع حیاتی خودمان خود با قدرت کامل دفاع خواهیم کرد. بعید است که شاهد اینگونه تنش‌ها که موجب جنگ جدیدی در منطقه می‌شود، باشیم. این موضوع جدیدی نیست و ما سال‌هاست با شدت و ضعف با آن مواجهه هستیم.

وی تصریح کرد: البته شایعات اخیر ریشه در رفتارهای نمایشی و جنگ روانی کسانی علیه ایران و مردم منطقه دارد که از هیاهوهای رسانه‌ای آن سود می‌برند. این موضوع هم مسئله تازه‌ای نیست و ما سال‌هاست که با شدت و ضعف‌های مختلف شاهد آن هستیم.

ربیعی ادامه داد: باز هم در پایان تکرار می‌کنم ما بدون توجه به شایعات مربوط به جنگ، همه اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا را در منطقه به دقت زیر نظر داریم و لذا این شایعات را موجب هیچ سطحی از نگرانی خود با توجه به اعلامی که کردیم و بازدارندگی که داریم نمی دانیم.

تشریفات مالی خرید واکسن انجام شده است

وی در رابطه با واکسن کرونا و خرید آن و اینکه واکسن کرونا از چه کشوری خریداری شده و چه زمانی به کشور وارد می شود، عنوان کرد: در زمینه خرید واکسن خارجی چند نکته وجود دارد. اول اینکه در خرید واکسن مرز، رنگ، پرچم یا کشور برای ما ملاک نیست. مهم این است که اولا واکسن‌ها در دسترس باشد. بنابراین غربی و شرقی و روسی و آمریکایی و چینی و ... مطرح نیست بلکه این واکسن باید از فیلتر تایید سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت خودمان عبور کرده باشد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: انتقال سریع واکسن به ایران در حال پیگیری است و سریعترین آن هم نزدیک به ۱۷ میلیون دوز واکسن از سازمان بهداشت جهانی است که تمام کارهای مالی آن انجام شده و تشریفات در نوبت بودن هم انجام شده و نوبت ما نوبت مناسبی است. اجازه دهید خود وزارت بهداشت و درمان جزئیات بیشتر را بیان کند.

تغییرات در لایحه بودجه آثار نامطلوبی برای مردم دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس و موضع دولت به تغییرات در بودجه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین شدن دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، گفت: البته تا چیزی در صحن مجلس تصویب نشود، قابل اظهار نظر و نهایی نیست. دیشب طرحی از یکی از نمایندگان محترم دیدم که در خصوص دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تردید داشتند. اگر فرض سوال شما در کمیسیون مصوب باشد باید گفت ما در دولت چه کردیم.

ربیعی ادامه داد: کاری که دولت در بودجه کرد براساس یک سری مبانی متکی به شرایط سخت و غیرعادی در سال ۹۹ و آثار آن در ۱۴۰۰ بود. در بودجه با توجه به این شرایط سخت و با نگاهی به حرکت به سمت شرایط متعادل که در ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌کنیم، تصمیم‌گیری شده است.

سخنگوی دولت گفت: بنابراین مسائلی مانند نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی با توجه به شرایط سخت امروز و حمایت از زندگی مردم پیش‌بینی شده است و مسائل مربوط به آینده، حرکت به سمت آینده روشنی که پیش‌بینی می‌کردیم بوده است. بنابراین واقعیت امروز و آینده مبانی ما در بودجه بوده است.

وی تصریح کرد: جهت گیری کمیسیون تلفیق در تغییر لایحه بودجه مغایرت هایی با لایحه تقدیمی ما دارد که به اعتقاد ما اگر به همین روند پیش رود آثار نامطلوبی می تواند بر زندگی مردم داشته باشد. یکی از بحث‌هایی که تاکنون مشاهده کردیم کاهش حجم صادرات نفت است. هدف ما کمک به حفظ سهمیه اوپک بوده است. تلاشی که ما برای فروش نفت باید به درستی انجام دهیم این است که باید شرایطی ایجاد شود که دولت هر اندازه می‌تواند بر بازارهای جهانی مسلط شود. روش درست این بود که برای مازاد فروش نفت ترتیبات خاصی در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در افزایش پیش‌بینی نرخ ارز فکر می‌کنیم قطعا به قیمت ها فشار وارد می کند یا افزایش درآمد مالیات ارزش افزوده که حتما منجر به فشار بر تولید کننده و مصرف کنندگان می‌شود. یا در بحث تامین کالای اساسی و دارو به نرخ حمایتی باید مسائل جبرانی پیش‌بینی کنیم. به هر حال با کاهش حجم صادرات نفت در بودجه، افزایش پیش بینی نرخ ارز در بازار، حذف حمایت از کالاهای اساسی و افزایش درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده آثارغیر قابل پیش‌بینی ایجاد کرده است و برخی از این موارد غیرقابل تحقق است‌. از نظر دولت باید این درآمد به طور کامل به مصرف کننده برگشت داده شود.

تغییرات تلفیق در بودجه باعث افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی وابستگی به نفت شده است

ربیعی ادامه داد: موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین لحاظ ساعات زیادی در دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمد ارزی با حساسیت خاصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با این تصمیمی که انجام دادند ممکن است در ظاهر این اقدام، ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را جبران کند ولی براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی تاثیر آن در نقدینگی را نمی‌توان نادیده گرفت. ما منابع حاصل از فروش نفت را ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بودیم که با این  تصمیم به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه گفتند نفت را کم کردیم ولی وابستگی به نفت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است‌. رسمیت دادن به این نرخ تسعیر در بودجه با توجه به توفیقات اخیر ما در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم ها و احتمال کاهش تحریم در سال آتی به صلاح کشور نیست. ما همچنان معتقدیم باید سهم ایران در بازار جهانی نفت پس گرفته شود و باید برنامه ریزی بر این اساس باشد که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کنیم پس بهتر است به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است حمایت شود.

افزایش حجم مالیات بر ارزش افزوده در بودجه، عملیاتی نمی‌شود

سخنگوی دولت تصریح کرد: در موارد دیگر مانند مالیات بر ارزش افزوده در ۹ ماهه اول سال ۱۷ درصد کسری داریم که آن را به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش دادند. ما همین امسال با کسری داریم دریافت می کنیم. البته این تصمیم با افزایش نرخ ارز، مقدار ریالی حاصل از فروش نفت را بیشتر از پیش بینی دولت در بودجه قرار داده است. در برخی موارد دیگر هم به نظر دولت پیش بینی های دوستان غیر واقعی است. ما در مورد ارزش افزوده در ۹ ماهه امسال، ۱۷ درصد کسری داریم. حالا به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. کارشناسان مالیات این حجم افزایش را عملیاتی نمی‌دانند. ما امیدواریم مباحث کارشناسی بیشتری در مجلس با همکاری دولت صورت بگیرد و همه جوانب عمیق تر بررسی شود و ان شاءالله بهترین تصمیم برای حفظ سهم ایران از بازار نفت در جهان و هم پایین آمدن نرخ ارز که انتظار فزایندگی در آن وجود نداشته باشد و به معیشت مردم کمک کند، اتخاذ شود.

توقیف نفتکش کره‌ای مساله پیچیده‌ای نیست/ گروگانگیر، دولت کره جنوبی است

ربیعی در رابطه با آخرین وضعیت نفت کش کره جنوبی و خدمه آن عنوان کرد: ما عادت کردیم که مدام اتهامی به ما زده می‌شود. اگر واقعا بحث گروگان‌گیری مطرح باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی هفت میلیارد دلار ما را نمی‌دهد. کره‌ای‌ها در شرایط سختی که مردم ما با آن مواجه هستند، از ارائه کالاهایی که تحت تحریم نیست هم به بهانه‌های واهی امتناع کردند. آنها مانع وارد کردن دارو و چند میلیون تن نهاده‌های دامی به ایران شدند. ما گروگان گیر نیستیم، اگر کسی گروگان‌گیر بوده، این دولت کره جنوبی است. حافظه تاریخی ملت ایران این مساله را فراموش نمی‌کند. کره‌ای‌ها هیچ تلاشی برای اینکه این پول بتواند در مسیری برای خدمت به مردم قرار بگیرد، انجام ندادند.

وی افزود: در مورد نفتکش کره هم باید بگویم، آنچه مقامات نظامی و قضائی ما اعلام کردند، بنا بر حکم قضایی بوده زیرا آلودگی نفتی در خلیج فارس داشته و قبلا هم به آن هشدار داده شده است. درخواست توقیف این کشتی از سوی یک نهاد فنی صادر شده است و این مساله در دنیا هم مرسوم است و موضوع غامض و پیچیده ای نیست.

نیروگاه‌های تهران مازوت مصرف نمی‌کنند

وی در رابطه با مصرف مازوت در تهران برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و تشدید آلودگی‌های کلان‌شهرها، گفت: اول باید گفت در مورد آلودگی هوای تهران حساسیت‌های خوب و مبارکی در زندگی مردم ایجاد شده که یکی از این حساسیت‌ها، سلامت و زندگی است. دولت هم خودش را موظف به پاسخگویی می‌داند. مطمئن باشید سلامت از دغدغه‌های دولت است و معتقدیم همه مردم و دولت در زیر یک آسمان نفس می کشیم و آلودگی مساله همه ما است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هر ساله در فصل سرد با وارونگی هوا در کلان‌شهرها مواجه هستیم. معمولا هم با تغییرات جوی مساله آلودگی هوا هست. اما امروز این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده است که یکی از آنها سطح مصرف انرژی گرمایشی است. در زمینه اینکه آب، گاز و برق و عدم خاموشی در اختیار همه باشد شکی نیست. این موضوع، مساله دولت است که هر سه را باید در کنار هم ببینیم و از چارچوب هایی است که نمی توانیم هیچکدام را فدای دیگری کنیم.

ربیعی گفت: عدم خاموشی نیز ممکن است تشدید آلودگی را به همراه داشته باشد و این موضوع در کلان شهرها موجب نگرانی‌هایی شده است. برخی از نگرانی‌ها بابت مصرف است. یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که این ر قم بسیار بزرگی است و  ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن برای بخش مصارف خانگی است. اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به صنایع نمی‌رسد و اولین اثر آن خاموشی است. مثلا از اول آذر تا دهم دی ماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، فقط در استان تهران ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز را شاهد بودیم و انتظار می‌رود مقداری در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.

قرار است در نیروگاه تهران یا کلان شهرها مازوت استفاده نشود

وی افزود: بحث سیاست گذاری نیست. بحث همراهی هم مهم است. یعنی جداسازی اقدامات دولت از مردم میسر نیست و باید توأمان با هم کار کنیم و  رفتارهای محیط زیستی و انضباط محیط زیستی را باید افزایش دهیم حتی در ادارات هم این وضعیت بود و باید صرفه جویی شود.  

سخنگوی دولت اظهار داشت: فکر می کنم اگر ۱۲۹ نیروگاه در کشور فعالیت داشته باشند در مواقع اضطراری ۵ یا ۶ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و بیشتر از این نیست. ما در زمینه صادرات مازوت مشکل نداریم. اما برای اینکه کلان‌شهرها تاثیر نگیرند، تصمیم بر این شد نیروگاه تهران یا کلان شهرهای دیگر به هیچ عنوان از مازوت استفاده نکنند. این هم موقت است.

ربیعی تاکید کرد: تلاش براین است گاز رسانی را به جهتی ببریم که چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند. در این راستا برخی صنایع مانند صنایع سیمان تعطیل و ۱۱ واحد آلاینده در استان تهران پلمب شد. مصرف مازوت در کلانشهرها به‌ویژه تهران صورت نگرفت. نسبت به مجموع چیزهایی که آلایندگی ایجاد می‌کند تصمیماتی اتخاذ شده است. اما به نظرم باید خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم. امروز هم مدارس و هم دانشگاه های ما تعطیل است و هم ادارات تعطیلی دارد و ما هر سال مدارس را تعطیل می کردیم. می خواهم اطمینان دهم در مسأله آلایندگی چند وزیر با هم همکاری نزدیک دارند که با تصمیمات پیشگیرانه و فنی موضوع را بیشتر مدیریت کنیم. مسأله آلایندگی دغدغه ما و دستور روز ما است‌.

ربیعی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اروپا مدعی شده، اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است. موضع دولت در این خصوص چیست؟ عنوان کرد: اولا این اقدام بر اساس مصوبه مجلس انجام گرفته و ما فکر می کنیم مطابق با بند ۳۶ برجام است و با آن انطباق دارد. ایران حق خود می داند که اقدامات مقتضی را تا وقتی همه طرف ها به تعهدات خودشان عمل کنند، در پیش بگیرد.

وی ادامه داد: با این حال بارها گفته ایم و امروز هم تکرار می کنیم همه این تصمیم ها به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام، برگشت پذیر هستند. بنابراین توصیه می کنیم بجای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکنند. اما به طور عجیبی اتحادیه اروپا یا برخی کشورهای اروپایی به جای بحث در مورد تعهدات زمین مانده خودشان در مورد تصمیمات ما قضاوت و موضع گیری می‌کنند.

تسلیم هیچ نوع جریان‌سازی و دوگانه‌سازی کاذب نمی‌شویم

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در رابطه با دوگانه سازی های به وجود آمده برای خرید واکسن و نه به خرید واکسن داخلی و خارجی، گفت: هم در مقدمه هم در هفته های قبل در این زمینه صحبت کردیم. متاسفانه دوگانه واکسن خارجی،  واکسن داخلی کم بود، موضوع کاذب دیگری نیز درباره کرونا به راه افتاده که البته بیشتر به جای تاثیر بر افکار عمومی، تاثر افکار عمومی را در پی داشته است و آن هم نه به واکسن کرونا است. ما بارها تاکید کرده‌ایم این دوگانه‌سازی‌ها به اصول پزشکی توجه چندانی ندارند و این‌ها جریان‌سازی است که بیشتر با اهداف و اغراض سیاسی و به منظور تخریب ذهن شهروندان، صورت می‌گیرد.

ربیعی ادامه داد: این دوگانه‌ها که روز اول در مورد واکسن خارجی، داخلی راه افتاد، بیشتر توسط جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور دامن زده شد تا به نوعی القای عدم توانمندی داخلی ایران در تولید را انجام دهند تا به ناامنی روانی در جامعه دامن بزنند. متاسفانه شاهد بودیم منشا آن هم که حتی در داخل منتشر می شد بیشتر منشأ خارجی دارد. آنچه که برای ما در دولت اصل است، حفظ جان شهروندان است. در این موضوع هم تسلیم هیچ نوع جریان‌سازی و دوگانه‌سازی کاذب نمی‌شویم. این جریان اخیر هم حتی وهم آموزه های دینی ما است‌. موضوع واکسن کرونا، از همان ماه‌های اول شیوع کرونا و در جلسات اولیه ستاد در فروردین گذشته، به طور جدی مورد اهتمام دولت قرار گرفت. تمرکز ستاد، هم بر خرید واکسن و هم تولید واکسن از روزهای اول بود.

وی تاکید کرد: ما از اولین کشورهایی بودیم که تولید لوازم بهداشتی را به سرعت افزایش دادیم و در اوج تحریم، تولید مواد شوینده و ضدعفونی کننده در کشور را افزایش دادیم. هیچ وقت فرصت نشد بگویم به چه زحمتی این صنایع بسیج شدند. تیم‌های علمی و پزشکی که متخصصان ایرانی در آن مشغول به تحقیق و کار هستند، از زمان پاندمی کرونا، نه فقط برای تولید واکسن بلکه در زمینه‌های متعددی وارد عمل شده و فعالیت هایشان، دستاوردهای چشمگیری برای مردم و کشور عزیزمان داشته است.

جریان نه به واکسن آرامش روانی جامعه را هدف گرفته است

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: درباره جریان نه به واکسن، نیز به نظر می رسد افرادی که این موضوع را مطرح کرده اند، عده‌ای معدود هستند که دیدگاه نادرست، غلط و موهن نسبت به مبانی دینی دارند. بخشی هم می تواند در زمره افراد بخش اول قرار گیرند. به هر حال هر دو جریان آرامش روانی جامعه را هدف می گیرند. اما سوال از افرادی که مخالف واکسیناسیون هستند این است که کرونا را باور ندارند یا واکسیناسیون؟

ربیعی ادامه داد: اگر کرونا را باور ندارند پس چرا در تجمع شان ماسک زده بودند؟ اگر واکسیناسیون را قبول ندارند، یعنی می خواهند بگویند خود و اعضای خانواده شان از کودکی تا کنون هیچ واکسنی تا حالا استفاده نکرده اند؟ درخواست ما از رسانه ها این است که خودشان نقد کنند و وزارت بهداشت ما خودش کارها را پیش ببرد. ما از ابتدا اطلاعات خود را در اختیار مجامع جهانی قرار دادیم.‌ در مواردی به تولید مشترک رسیدیم. واکسنی که خریدیم در زمان مقرر وارد کشور خواهد شد و حتما تولیدات خود را هم پیگیری خواهیم کرد.

کرونای انگلیسی تا پشت مرزهای ما آمده است/ مراقب جهش بیماری باشیم

وی در رابطه با اینکه امتیاز تامین منابع ما برای خرید واکسن کرونا از چه جایی قرار است تامین شود؟ گفت: منابعی را بانک مرکزی تأمین کرده است اما ما کماکان از کره برای اینکه پول ما را گروگان گرفته است گلایه داریم. حدود ۵ میلیون خرید دیگر هم هست که از منابع دیگر تامین اعتبار شده است. در زمینه واکسن مایل هستم که صدای واحد شنیده شود و جزئیات را درخواست کردیم وزارت بهداشت در اختیار رسانه ها قرار دهد. حدود ۱۷ میلیون و بیش از ۴ میلیونی که هست را در حال خرید هستیم.

سخنگوی دولت افزود: مراحل اولیه واکسن در مسیر تولید مشترک انجام شده و وضع خوبی دارد. ما تا بهار می‌توانیم شاهد تولید خودمان باشیم و فکر می‌کنم نه تنها عقب ماندگی نداریم که اگر تولیدات ما خوب نتیجه دهد رازی و پاستور خوب در حال نتیجه دادن هستند و حتی ممکن است بتوانیم به کشورهای دیگر کمک کنیم. به هر حال کرونای انگلیسی تا کشورهای همسایه ما آمده است. ما خیلی تلاش کردیم تا وزارت راه و وزارت بهداشت مبادی ورودی و خروجی را کنترل کند. افرادی که وارد کشور می شوند تا دو سه مرتبه یا قرنطینه می کنیم یا تست می کنیم اما ما تنوع قومی، منطقه ای و جغرافیایی زیادی در کشور داریم که احتمال جهش هر ویروس ممکن است اتفاق بیافتد.

ربیعی گفت: ما باید مراقب باشیم و خوشبینانه نگاه نکنیم. امروز خوشبختانه تخت های ما خالی شده و کادر درمان به مرخصی می روند اما اگر بخواهیم این حالت را حفظ کنیم هرگز نباید مراقبت را فراموش کنیم. پشت مرزهای ما کرونای انگلیسی آمده و باید مراقب احتمال جهش باشیم.

وی اضافه کرد: به امید خدا وزارت بهداشت برنامه‌ای به کار خواهد بست تا از بدو ورود واکسن تا تزریق نفر به طور شفاف قابل مشاهده باشد و نوعی حکمرانی قابل قبولی از خرید، تولید، توزیع و تزریق واکسن در کشور به همت وزارت بهداشت و درمان شاهد خواهیم بود و این اطمینان را به جامعه خواهیم داد که در این زمینه هیچ تبعیضی نخواهد بود و بر اساس اولویت ها هر مقدار واکسنی که وارد شود، توزیع خواهد شد و به صورت شفاف خواهد بود.

در دولت حقوق نجومی نداریم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ اعلام کرده است که طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به ۴۵ میلیون تومان در ماه قابل افزایش است و این درحالی است که چطور در دورانی که حقوق کارگران به سختی به سه میلیون می‌رسد دولت به برخی کارکنان خود حقوق ۴۵ میلیون تومانی می دهد؟، گفت: اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که یک نفر در دولت چنین حقوقی می‌گیرد معرفی کند و قطعاً از وی با هر تعدادی که باشند پس گرفته خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در گزارش دیوان گفته شده است با لحاظ ۳۰ درصد مناطق جغرافیایی، بدی آب و هوا اگر اضافه شود به هفت برابر حداقل دستمزد و پاداش پایان سال هم اگر اینقدر بگیرد به اینقدر خواهد رسید و این احتمال را داده که یک نفر بتواند از آن استفاده کند. دولت با تصمیمات بعدی خود جلوی این احتمال را گرفته و چنین حقوق‌هایی داده نمی‌شود. خود من از دانشگاه، حقوق هیئت علمی می‌گیرم. دیوان، وظیفه خود دانسته و گفته احتمال وجود دارد که چنین حقوق‌هایی گرفته شود بنابراین اگر بر اساس آن احتمال، پیش فرض بگیریم که عده ای گرفتند و بخواهیم مقایسه کنیم امر درستی نیست و فکر نمی‌کنم گفتن و طرح چیزی که برای افکار عمومی وجود ندارد، مفید باشد.

ربیعی تاکید کرد: مقررات و سقف‌هایی که در سازمان مدیریت گذاشته شده مانع چنین پرداخت‌هایی است. سال آن را حضور ذهن ندارم اما ضریبی گذاشتند که به عددی برسد و قواعدی دارد و این چنین نیست. اما ماده ۲۹ برنامه ششم درباره در دسترس بودن حقوق کارکنان دستگاه‌های مختلف گفته است. قبلا هم یک بار در جلسه سخنگویی توضیح دادم که سامانه حقوق و دستمزد با مساعی سازمان امور استخدامی سه سال است مستقر شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از دولت و درصد بالایی از آن حقوق و دستمزد خود را در این سامانه بارگذاری کردند و در دسترس است. البته هنوز هیچ اقدامی از سوی دستگاه‌های خارج از دولت که مطابق قانون همه قوا، نهادها و موسسات عمومی باید بارگذاری کنند، صورت نگرفته است. شنیده های من حاکیست که حتی سازمان تهیه کننده گزارش هم در این سامانه اطلاعات را بارگذاری نکرده است. امیدواریم همه قوا، دستگاه‌ها و نهادها که به قانون مکلف شدند در این سامانه، حقوق و دستمزد خود را بارگذاری کنند.

سخنگوی دولت گفت: لذا وقتی همه دستگاه‌های مشمول قانون، اطلاعات دریافتی‌های مدیران و کارکنان خود را در سامانه قرار بدهند و به تکلیف قانونی خود عمل کنند، ایجاد دسترسی برای عموم از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی دستگاه ها امکان پذیر است. منتهی گام اول این است که این بارگذاری‌های همگانی صورت بگیرد و خوشبختانه تنها قوه‌ای که همگان به آن نظارت می‌کنند قوه مجریه است و سازمان‌های نظارتی متعدد نظارت می‌کنند.

طبق کنوانسیون ورشو، مبلغ غرامت بازماندگان هواپیمای اوکراینی ۲ هزار و ۳۰۰ دلار بود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیم دولت برای پرداخت غرامت به بازماندگان هواپیمای اوکراینی و زمان انتشار گزارش فنی و اینکه محاکمه عاملان آن چه زمانی صورت می گیرد، عنوان کرد: در مقدمه هم عرایضی داشتم که پیگیری این حادثه تاسف انگیز در دستور کار کمیته منتخب دولت قرار گرفت و تلاش شد با دقت ابعاد مختلف این حادثه ناگوار مورد بررسی قرار بگیرد. هر چند واقعا هیچ اقدامی جایگزین فقدان این جانباختگان و جبران از دست رفتن آنها نمی شود که از جوانان و نخبگان علمی کشور بودند و هیچ چیز مادی جبران کننده تار موی این عزیزان نیست.

ربیعی تشریح کرد: یکی از اقداماتی که باید صورت می‌گرفت تهیه گزارش دقیق از سانحه بود. در این خصوص کارگروه دولت با محوریت وزارت راه و شهرسازی و با مشارکت نمایندگان نیروهای مسلح، وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی و معاونت حقوقی تشکیل شد. بعد از آن تمام گزارش‌های دستگاه‌هایی که می‌توانستند اطلاعاتی داشته باشند گرفته شد. حتی با افراد مختلفی که شاهدان منطقه ای بودند مصاحبه شد و شواهد فردی هم حتی جمع‌آوری شد. خود من شاهد بودم همگان اصرار داشتند گزارش ها با دقت بررسی و تهیه شوند. گزارش سازمان های فنی معتبری که جعبه سیاه را باز کردند و کشورهای ذینفع به همراه مستندات داخلی دریافت شد و در نهایت این گزارش توسط رییس کارگروه به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و برای کشورهایی که در تحقیقات مشارکت داشتند ارسال شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همچنین کمیته بین المللی بنابر قواعد بین المللی و پروتکل‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی که در این خصوص مسئولیت گرفتن گزارش را بر عهده داشت تشکیل شد. کشورهای مشارکت کننده مطابق استاندارد زمینی شیکاگو ۶۰ روز فرصت دارند اگر نظری در خصوص گزارش دارند، آن را ارسال کنند. دلیل فرصت هم این است که خود این کشورها بخشی از اطلاعات را داده‌اند که باید آن را مرور کنند که این اطلاعات در گزارش به درستی درج شده باشد بنابراین بعد از گزارش قطعی کشورها انتشار عمومی هم خواهد شد.

ربیعی در رابطه با غرامت به بازماندگان تاکید کرد: هیچ غرامتی ارزش یک نفس این عزیزان را ندارد. ما براساس کنوانسیون ورشو که به آن متعهد هستیم، مبلغ خسارت ۲ هزار و ۳۰۰ دلار بود. با توجه به اینکه این رقم مناسب نبود، معاونت حقوقی در کمیته داخلی که مسئولیت داشت، نُرم‌های دیگر بین‌المللی را پیش روی خود گذاشت و کنوانسیون‌های دیگری را دید و براساس این کنوانسیون‌ها آنچه که معاونت حقوقی اعلام کرد، عدد ۱۵۰ هزار دلار بود.

وی اضافه کرد: بدون توجه به ملیت و هیچ تبعیضی این عدد و رقم مورد نظر قرار گرفت و بیشتر برای ما بحث معنوی مهم بود. برای جانباختگان ایرانی بنیاد شهید موظف شد که با خانواده آنها همراهی کند. تعدادی از عزیزان در بنیاد شهید حضور داشتند. برخی خانواده‌ها هم در ایران نیستند. به هر حال یک غم ملی برای ما است و مایل هستیم که مثل تمام خانواده های شهدا که بنیاد شهید با آنها همراهی و همدلی دارد، در کنار آنها هم باشد.

سخنگوی دولت در پایان در خصوص رسیدگی کیفری به این پرونده هم گفت: از آن جا که مسئولیت مدنی و جبران خسارت جایگزین رسیدگی قضایی و مسئولیت کیفری حادثه نیست، پس از تهیه گزارشات مختلف و تهیه مستندات و شواهد همه در اختیار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرارگرفته است. اطلاعاتی که دریافت شده نشان می‌دهد که رسیدگی کیفری به پرونده‌ها در ایجاد این سانحه قصور داشتند در برخی موارد پایان یافته و در برخی موارد هم رو به پایان است و این بستگی به نظر جمعی آنها دارد. تصمیم گرفته شده است که همزمان با سالگرد این عزیزان مراسم هایی در تهران، اصفهان و مشهد برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =