اکران آنلاین بهتر از نمایش داده نشدن آثار فیلمسازان است

کارگردان سینما درباره اکران آنلاین گفت: کران آنلاین برای برخی از فیلمسازان و کارگردان‌ها روزنه امیدی است که آثارشان اکران شود و به تبع آن مردم نیز فیلم‌هایشان را ببینند، اکران آنلاین بهتر از نمایش داده نشدن آثار فیلمسازان است.

وحید نیکخواه آزاد کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، درباره ثمربخشی اکران آنلاین برای جشنواره فجر و دیگر جشنواره‌ها گفت: اکران آنلاین در کشور به شکل خوبی انجام نمی‌شود و این عرصه به نفع فیلم‌های سینمایی هم نیست. اما در این شرایط چه کاری می‌توان انجام داد وقتی سینماها تعطیل هستند و اگر هم باز باشند مردم مثل سابق به سینما نمی‌روند.

کارگردان سینما در ادامه تصریح کرد: اکران آنلاین برای برخی از فیلمسازان و کارگردان‌ها روزنه امیدی است که آثارشان اکران شود و به تبع آن مردم نیز فیلم‌هایشان را ببینند. به نظرم اکران آنلاین برای برخی از فیلم‌ها خیلی هم بد نبوده است. اکران آنلاین برای برخی فیلمسازان که خیلی انتظار فروش فوق العاده‌ای از آثارشان نداشتند تاثیر بدی نداشت اما برای فیلم‌های پرفروش این نوع نمایش قابل قبول نبود. در هر صورت اکران آنلاین بهتر از نمایش داده نشدن آثار فیلمسازان است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدان اعتقاد دارند فیلم‌ها سینمایی موجود روزنه امیدی را به مردم نشان نمی‌دهند، اظهار کرد: کسی تصمیم نگرفته تا فیلم ساخته شده همراه با سیاه‌نمایی باشد. چنین موادری تحت تاثیر شرایطی است که مردم و فیلمسازها در آن زندگی می‌کنند. یعنی وقتی مردم با شرایط امیدوار کننده‌ای روبرو نیستند فیلمساز هم همینگونه است و منجر به این می‌شود که به سمت ساختن چنین آثاری برود. شرایط این موارد را به وجود می‌آورد.

نیکخواه آزاد در پاسخ به این سوال که آیا چنین آثاری با نیت خاص و قصد و غرضی ساخته می‌شوند اظهار کرد: به نظرم قصد و غرضی در کار نیست. اما شرایطی که زندگی مردم را احاطه کرده خیلی شرایط امیدوار کننده‌ای نیست. قاعدتا همین نیز در آثار فیلمسازان انعکاس پیدا می‌کند.

تهیه کننده سینما در پاسخ به این پرسش که آیا رسالت سینما ایجاد امید در بین مخاطبان نیست، گفت: نمی‌توانم رسالتی برای آن تعیین کنم البته خودم با آثار سیاه نمایی خیلی ارتباط برقرار نمی‌کنم و کارهایم اینگونه نبوده است. اگر سینما را ابزاری بدانیم که به مخاطبانش نشان دهد باید زندگی بهتری داشته باشند ایجاد امید هم می‌تواند یکی از آن عوامل باشد تا به مخاطب کمک کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما به نظر می‌رسد فضای ناامید کننده به قدری غلیظ شده که اگر برخی اوقات در اثری امیدوارانه به قضایا نگاه شود، اثر جعلی و غیر واقعی به نظر می‌رسد.

نیکخواه آزاد درباره رفع مشکلات معیشتی اهالی سینما که با شیوع کرونا و گسترش آن به وجود آمده گفت: مجموعه‌هایی که برای شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود زمینه فعالیت خوبی برای فعالان سینما به وجود آورده است. نمی توان از سرمایه‌گذار انتظار داشت که فقط روی فیلم سینمایی سرمایه گذاری کند. از این رو سرمایه گذاران سوق به سمت شبکه نمایش خانگی سوق داده شدند و در این شرایط، همین غنیمت است و تا حدودی کمک می‌کند نیروی انسانی سینما با شرایط نامطلوبی مواجه نشوند.

وی در پایخ به این پرسش که آیا شبکه نمایش خانگی با آثار خود مثل تهاجم فرهنگی عمل نمی‌کند و فرهنگ مرفه نشینی، خلاف سبک زندگی عرف جامعه را نشان نمی‌دهد گفت:چنین آثاری را نمی‌پسندم، برخی نویسنده‌ها و کارگردان‌ها به جای بیان قصه خوب و تعریف خوب به سمت این می‌روند که فضا سازی لوکس و تجملاتی داشته باشند. این چیزی است که قبل انقلاب در فیلمسازی‌ها زیادی می‌دیدیم. چنین مواردی به خاطر نداشتن قصه‌های خوب و محکمی است که می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. نبود چنین مواردی ضعف محسوب می‌شود که البته نشان دادن فرهنگ تجملاتی تا حدودی این ضعف را جبران می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =